Jag skulle behöva lite hjälp...

Jag funderar på att installera en luft-luftvärmepump för att kyla huset (främst övervåningen) sommartid. V har en nästan ny luft-vattenvärmepump som används till uppvärmning, och därför är värmefunktionen på luft-luft av mindre betydelse. Huset är 114 kvm i två plan, byggt 1986.

Är alla märken och modeller likvärdiga, eller ska man akta sig för några? Vår luft-vatten är en IVT, och den fungerar klockrent, men de verkar inte lika stora på luft-luft. Fick dessutom ett pris på en IVT Aero 607 och den var ganska dyr tyckte jag. Priset verkar för övrigt variera kraftigt mellan olika modeller. Är dyrt = bättre eller betalar man för märket?

Någon som har bra input kring hur jag ska resonera?
 
Input: välj ett märkesnamn på pumpen och köp från en lokal firma. Då har du gjort vad du kan för att det ska bli en lyckad installation och funktion.
 
Finns de som enbart kyler men i många fall är de dyrare än "tradionella" som värmer och kyler.
Har väl att göra med mängden sålda enheter här i norden.
 
E etompau skrev:
Input: välj ett märkesnamn på pumpen och köp från en lokal firma. Då har du gjort vad du kan för att det ska bli en lyckad installation och funktion.
Så resonerar jag själv också. Att det blir en lokal installatör är jag fast besluten om. Men jag blir lite fundersam när jag läser många dåliga recensioner om exempelvis Samsung (som jag själv tycker är ett känt märke) medan andra verkar nöjda med betydligt billigare märken. Sen läser man överallt att utvecklingen går snabbt, och då funderar jag på hur viktigt det är att köpa en ny modell.
 
A Adam-Bertil skrev:
Så resonerar jag själv också. Att det blir en lokal installatör är jag fast besluten om. Men jag blir lite fundersam när jag läser många dåliga recensioner om exempelvis Samsung (som jag själv tycker är ett känt märke) medan andra verkar nöjda med betydligt billigare märken. Sen läser man överallt att utvecklingen går snabbt, och då funderar jag på hur viktigt det är att köpa en ny modell.
Tekniken bakom en värmepump är en mogen teknik. Mig veterligen finns det i dagsläget inte något som revolutionerar funktion eller prestanda på en sådan produkt.
Producenterna lägger till lite "kosmetik" i form av appar och styrningsfunktioner mm.

Inlägg på diverse forum brukar röra problem med grejorna, det är svårt att använda detta som underlag för att avgöra kvalité och prestanda för en specifik produkt.
 
Hej.

Vi gjorde precis den resa du nyss beskriver nyligen.
För 2 veckor sedan installerades vår luft-luft med enbart funktion kyla (värme har vi via fjärrvärme).

Vi var i kontakt med två firmor, Treza och GS Kylservice.
Treza skickade över flera förslag baserat på olika utföranden vi ville ha och har använts av minst en granne i området.
Vi valde dock GS Kylservice då de faktiskt kom ut på plats och kollade på huset, kollade och pratade igenom lämpliga placeringar och mätte upp de avstånd som krävdes.
Detta visade sig viktigt då han efter besöket skar ner på vilka modeller av innerdelar vi kunde ha pga att ytan var för smal så man kunde inte plocka loss sidorna på dem för att komma åt att rensa filter.

Vi körde tillslut på en IVT Aero 807-1. Lite högre kyleffekt än vad vi troligen kommer behöva, men känns alltid bra att framtidssäkra.
Priserna vi fick in från båda firmorna med olika modeller låg alla mellan ca 25-31 med installation. Vi betalade 29 500 för vår.

Väldigt nöjd med valet, utedelen är tyst och fin. Har inte använt den särskilt mycket än då värmen inte har börjat komma.
Med IVT krävdes det också att de kom ut och gjorde en 3års service, till en kostnad på ca 3000 kr. Men då får vi även dubblerad garantilängd, så jag såg det som att jag köpte en produkt för 33 direkt med längre garanti än resten. Plus att vi får en service av någon som kan det.
 
E etompau skrev:
Tekniken bakom en värmepump är en mogen teknik. Mig veterligen finns det i dagsläget inte något som revolutionerar funktion eller prestanda på en sådan produkt.
Just därför tycker jag det är märkligt att priset varierar så pass mycket som det gör.
 
RoTe
A Afterquake skrev:
Priserna vi fick in från båda firmorna med olika modeller låg alla mellan ca 25-31 med installation. Vi betalade 29 500 för vår.
Sanslöst mycket pengar! Jag hade köpt en pump på Jula och låtit någon installera den.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
A Adam-Bertil skrev:
Så resonerar jag själv också. Att det blir en lokal installatör är jag fast besluten om. Men jag blir lite fundersam när jag läser många dåliga recensioner om exempelvis Samsung (som jag själv tycker är ett känt märke) medan andra verkar nöjda med betydligt billigare märken. Sen läser man överallt att utvecklingen går snabbt, och då funderar jag på hur viktigt det är att köpa en ny modell.
Bara för att en tillverkare är bra på mobiltelefoner betyder det inte att de också är bra på luftluftvärmepumpar. Välj istället ett kvalitetsfabrikat såsom Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så ökar chansen att ni blir nöjda i längden. Vill man bara ha kyla går det normalt att hitta lite enklare och prisvärda modeller i deras respektive sortiment.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Sanslöst mycket pengar! Jag hade köpt en pump på Jula och låtit någon installera den.
Vi har ett relativt stort hus i tre plan, med dålig möjlighet till placering av flera innerdelar. Så vi behövde en överdimensionerad sak för att kunna få kylan att flytta sig som vi ville.

Vi valde även att ta en modell som vi kunde komplettera med på vintern om det skulle bli något knas med fjärrvärmen, så det gjorde att vi tog en tyngre modell än vad vi egentligen behövde.

Grannarna en rad nedanför mig hade köpt en ren AC från Treza för ca 13 000, men de upplevde inte att den lyckades kyla de två vistelseplanen.
Andra grannar som har installerat låg på runt 23 000 som billigast där de var nöjda med funktionen. Men det var också några år innan inflationskaoset började. Så tyckte priset stämde överens med förväntat utfall.
 
RoTe
A Afterquake skrev:
Vi har ett relativt stort hus i tre plan, med dålig möjlighet till placering av flera innerdelar. Så vi behövde en överdimensionerad sak för att kunna få kylan att flytta sig som vi ville.
Kommer det inte bli väldigt kallt där innedelen sitter då om man kör den för att kyla ner en gigantisk kåk?
 
Står man mitt i luftflödet från innerdelen blir det givetvis snabbt kyligt. Annars tar det ett tag om temperaturen t.ex. är 29 °C när man startar A/C. Har man ett stort hus får man också acceptera att det tar lång tid för kylan att sprida sig, åtminstone om man inte har multi-split med många innerdelar.
 
  • Gilla
Afterquake
  • Laddar…
Problemet är generellt att det är svårare att kyla än att värma om jag har förstått det korrekt.
Vi har ett hus på 222 kvm i tre plan. Men bara de övre 2 behöver kyla (källaren är självkyld så att säga). Så ungefär samma yta som TS skulle jag säga.

Kollar jag en luftvärmepump på Jula så finns exempelvis denna:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-022111/
Just nu på rea för 8 000.
Sen installation 3 800. Totalt 11 800.

Det kan ju tyckas extremt mycket billigare än mina 29 500. Men denna pumpen är enbart tänkt för 50-85 m3 enligt informationen på sidan.
Värmeeffekt 1,28 - 4,9 kW och kyleffekt 1,59 - 3,0 kW, SEER värde 6,8.

Min IVT Aero har kyleffekt 0,9 -4,2 kW och ett SEER värde på 8,5.

Så det jag betalar för är ett betydligt större spann kyleffekt till en lägre kW dragning per effektiv kyla.
Med vårt hus som behöver mer kyla än Julas pumpar klarar, en effektivare pump, en installatör som kontrollerar förutsättningar på plats innan offert, att enbart ha kontakt mot ett företag vid framtida problem samtidigt som vi får ett känt varumärke där det finns reservdelar är det inte konstigt att det blev dyrare för oss.

Även om @RoTe tyckte det var sanslöst dyrt.
 
RoTe
Det är ju viss skillnad på kyla och värme då värme kanske behöver hålla huset säg 30 grader över utomhustemp men kyla bara behöver kyla kåken ett par grader under utomhustemp. Det är enligt mig sjukligt att ha 22 grader inne när det är 32 grader ute t.ex. Bara några graders svalare inne gör underverk för välbefinnandet.
 
galento
J Josth skrev:
Bara för att en tillverkare är bra på mobiltelefoner betyder det inte att de också är bra på luftluftvärmepumpar. Välj istället ett kvalitetsfabrikat såsom Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så ökar chansen att ni blir nöjda i längden. Vill man bara ha kyla går det normalt att hitta lite enklare och prisvärda modeller i deras respektive sortiment.
Skulle också satsat på nåt av ovanstående fabrikat istället för Jula eller liknande.
Vi kör våran på 22 grader när det är varmt ute och sommaren -18 var det underbart
att komma in i huset när det kunde vara 30-34 grader ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.