A
Hej,

Vi har ett kök i ett 1700-tals timmerhus. Snart ska en ny hyresgäst in och jag vill fräscha upp lite innan dess. Tänker att 50-tals köket passar bättre än att sätta in en nytt. Önskar lite tips på hur man fräschar upp detta kök.
 
  • Litet kök, vit inredning, rostfri diskbänk, fönster, mörkt golv, spis, måttband på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är upplägget med att ha både bänkspis och en större golvstående spis? Kan någon av dem ersättas med skåp/lådhurts för att få mer förvaring?
Vad är det för takhöjd? Går det in ett överskåp ovanför diskbänken skulle det också bli bättre med förvaring. En liten led-list under överskåpet ger bra belysning när man diskar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Modern belysning är det första jag kom att tänka på och det andra att använda tomrummet till något vettigt, åtminstone ett fack för brickor och skärbrädor. Om bänkhöjden inte är 90 cm så är det ju lämpligt att lägga in en list mellan skåpen och den rostfria skivan. Stänkskydd på väggen kring spisplattorna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
Det jag funderar på är att ta bort den lilla spisen där den står nu och ställa den stora spisen där. Skjuta skåpet som lilla spisen står på så lång till höger som möjligt och bygga en våningsplan höger om spisen.

Därefter ta bort diskhon och lägga en ny bänkskiva över alltihop. Sätta ner en lite modernare diskho.

sen måla till o fixa med belysning
 
Nej, nej, nej! Rör inte den fantastiska rostfria diskbänken, den är oersättlig! Där det saknas diskmaskin är en ordentlig diskbänk som faktiskt tål vatten nödvändig. Alla varianter av stavlimmat trä och folierade spånskivor med infälld diskho, blir ofrånkomligen fula runt diskhon och blandaren alltför snabbt.

Är det tänkt någon lösning för spisfläkt? Ur det perspektivet som bilden är tagen är det svårt att se om det rentav redan finns.

Finns det någon eldstad som inte syns i bild, och får man elda i den?
Och hur var det med takhöjden?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
De där moderna diskhoarna som är nedfällda i en skiva är ett rent fanskap. Bluff och bedrägeri. Dålig hållbarhet och svårt att hålla rent och då man diskar så vill det rinna vatten på golvet. Vi har ett sådant elände och om det skulle vara eget hus och inte hyrt så skulle den bänken och hon och hela fanskapet redan ha ersatts av en återanvänd 50-60-talsbänk av rostfritt.

En rostfri diskbänk av tjock plåt från 50-talet är grejor det. En sådan får man inte förstöra!
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A Anvandarnamn_ skrev:
Det jag funderar på är att ta bort den lilla spisen där den står nu och ställa den stora spisen där. Skjuta skåpet som lilla spisen står på så lång till höger som möjligt och bygga en våningsplan höger om spisen.
Bra förslag med spisen men vad är det du har tänkt att bygga till höger om spisen.
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, nej, nej! Rör inte den fantastiska rostfria diskbänken, den är oersättlig! Där det saknas diskmaskin är en ordentlig diskbänk som faktiskt tål vatten nödvändig. Alla varianter av stavlimmat trä och folierade spånskivor med infälld diskho, blir ofrånkomligen fula runt diskhon och blandaren alltför snabbt.

Är det tänkt någon lösning för spisfläkt? Ur det perspektivet som bilden är tagen är det svårt att se om det rentav redan finns.

Finns det någon eldstad som inte syns i bild, och får man elda i den?
Och hur var det med takhöjden?
hej,

Har inte möjlighet att mäta takhöjd innan helgen. Funderar på att sätta en kolfilterfläkt i skåpet längst till vänster och därför placera den stora spisen där. Detta kök är en utbyggnad, kanske 70 år gammal. I den äldre delen av stugan finns en gigantisk eldstad (3 spisar) antar att du funderar på ventilation? Man borde nog sätta en väggventil i köket för jag ska sätta igen spisarna och in med kaminer. All värme åker igenom spisarna.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Bra förslag med spisen men vad är det du har tänkt att bygga till höger om spisen.
tänker jag sätter en bänkskiva där till diskhon som jag nu ska behålla då :)
Sen bygger jag några våningsplans under.
Tänker att jag sätter en list allra längst ned så att det inte samlas damm o skit på golvet, och den går i samma höjd på som lägsta våningsplanet på hyllan jag ska bygga.
Vad tror du om det?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS
Menar du att du i princip bygger ett köksskåp fast utan dörr?
Utmärkt tycker jag.
 
  • Gilla
Anvandarnamn_
  • Laddar…
A Anvandarnamn_ skrev:
hej,

Har inte möjlighet att mäta takhöjd innan helgen. Funderar på att sätta en kolfilterfläkt i skåpet längst till vänster och därför placera den stora spisen där. Detta kök är en utbyggnad, kanske 70 år gammal. I den äldre delen av stugan finns en gigantisk eldstad (3 spisar) antar att du funderar på ventilation? Man borde nog sätta en väggventil i köket för jag ska sätta igen spisarna och in med kaminer. All värme åker igenom spisarna.
Det ser ut att vara en yttervägg bakom bänken, och då kan du sätta dit en "vanlig" spisfläkt med ett rör ut genom väggen. Sätt ett kallrasskydd på utsidan av väggen, så slipper du baklängestjuvdrag av kalluft när fläkten är avstängd.

Öppna spisar drar mest ut värmen så länge spjället är öppet, precis som du skriver. Låter som en bra idé att installera kaminer eller liknande eldstäder!
 
  • Gilla
händige harry och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det ser ut att vara en yttervägg bakom bänken, och då kan du sätta dit en "vanlig" spisfläkt med ett rör ut genom väggen.
Krävs ju lite mer när man gör det eftersom kanalen och fasaden då ska vara brandskyddade också, eventuellt måste röret dras ut så mycket att det kommer utanför takfoten..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det är mycket möjligt att det är krav på brandskydd för rör från spisfläkt enligt nyare byggnorm, men på de hus där jag sett denna lösning har det bara varit ett rör genom väggen med ett kallrasskydd på utsidan. Var så i ett av de hus jag haft tidigare.
 
BirgitS
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är mycket möjligt att det är krav på brandskydd för rör från spisfläkt enligt nyare byggnorm, men på de hus där jag sett denna lösning har det bara varit ett rör genom väggen med ett kallrasskydd på utsidan. Var så i ett av de hus jag haft tidigare.
Man kan ersätta brandskyddet i väggen och på fasaden med ett brandspjäll på insidan.
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Krävs ju lite mer när man gör det eftersom kanalen och fasaden då ska vara brandskyddade också, eventuellt måste röret dras ut så mycket att det kommer utanför takfoten..
Skulle kunna dra ut det genom det höga skåpet längst till vänster. Då kommer det ut på kortsidan och man kan lätt få det över takfoten. På sidorna går taket väldigt långt ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.