P
Vi har ett problem med vårt hus.
Minsta lilla ljud t ex ett vanligt samtal, hörs tydligt utanför vårt hus.

Alla grannar hör alltså våra samtal om de står i närheten av vår tomt.

Jag gissar att det mesta ljudet försvinner ut genom ventilationen. Finns det något sätt att ljudisolera detta?
 
  • Vit väggströmbrytare eller termostat monterad högt på en vägg, med smuts och märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en ventilationskanal sedd inifrån som leder uppåt mot dagsljus och ett galler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ljud som passerar i röret studsr ju fram och tillbaka och om det är absorberande väggar så dämpas det ganska effektivt. Även luckan invändigt har något dämpande material om jag inte minns fel.

Mycket möjligt det finns något sätt att fixa till i efterhand om man inte vill byta ut hela grejen. Ex klä röret invändigt med dämpande
 
P
Ja jag har sett sådana varianter.
Men hade hoppats att det fanns någon som provat detta och fått bra resultat.

Tänkte ju ändå att ett nybyggt hus som enligt byggarnas mätningar var jättetätt, skulle vara hyffsat ljudisolerat
 
P Plj skrev:
Vi har ett problem med vårt hus.
Minsta lilla ljud t ex ett vanligt samtal, hörs tydligt utanför vårt hus.

Alla grannar hör alltså våra samtal om de står i närheten av vår tomt.
Jag gissar att det mesta ljudet försvinner ut genom ventilationen. Finns det något sätt att ljudisolera detta?
*
Det finns uteluftdon med ljuddämpare och ljuddämpande insatser för installation i efterhand. Se fresh.se
Kolla att insatsens diameter får plats i kanalen.
Man kan även stoppa in en bit rörskål (rörisolering) eller skiva av hård stenull i kanalens längdled som får täcka ca halva kanalarean
*
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
P
J Jochi skrev:
*
Det finns uteluftdon med ljuddämpare och ljuddämpande insatser för installation i efterhand. Se fresh.se
Kolla att insatsens diameter får plats i kanalen.
Man kan även stoppa in en bit rörskål (rörisolering) eller skiva av hård stenull i kanalens längdled som får täcka ca halva kanalarean
*
Tack, ska kolla på detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.