M
Poolen stod vattenfylld hela förra veckan, rymmer 28m3. Tempen var konstant 9gr. Satte igång värmen igår, nu är det 16gr och värmepumpen har dragit 36kWh. 28000 x 1,16 x 7 = 227kWh (teoretisk effekt som krävs, 28000 liter, 1,16W/L och 7gr). 227/36=6,3. Min värmepump har ett Cop på 6,3?

Jag tänker att eventuella fördelar av varmt väder idag på dagen äts upp av förlusterna som var inatt då det var frost på bilen imorse.
 
Enheterna är väl inte 100 rätt men slutprodukten ser ju ok ut?
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Poolen stod vattenfylld hela förra veckan, rymmer 28m3. Tempen var konstant 9gr. Satte igång värmen igår, nu är det 16gr och värmepumpen har dragit 36kWh. 28000 x 1,16 x 7 = 227kWh (teoretisk effekt som krävs, 28000 liter, 1,16W/L och 7gr). 227/36=6,3. Min värmepump har ett Cop på 6,3?

Jag tänker att eventuella fördelar av varmt väder idag på dagen äts upp av förlusterna som var inatt då det var frost på bilen imorse.
Mätte du tempen även på botten av Polen eller bara vid ytan?
 
tycker visserligen inte COP på 6 verkar orimligt. Det är ju inte svårt att uppnå 3-4-5 i värmepumpar som går mot en kallare ute-temperatur, om du då dessutom har bra mycket varmare i luften än i vattnet så sticker ju COP iväg en del!

Du har ju olika COP vid olika temperaturer och främst vid olika temperaturskillnader mellan det du hämtar värmen från och det du lämnar värmen till.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
M
E Emanuel01 skrev:
Mätte du tempen även på botten av Polen eller bara vid ytan?
Sensorn flyter på ytan. Efter jag drog igång cirkulationen så sa tempen 8,8. Har 2 utlopp, varav det ena är riktat nedåt.
 
M
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
tycker visserligen inte COP på 6 verkar orimligt. Det är ju inte svårt att uppnå 3-4-5 i värmepumpar som går mot en kallare ute-temperatur, om du då dessutom har bra mycket varmare i luften än i vattnet så sticker ju COP iväg en del!

Du har ju olika COP vid olika temperaturer och främst vid olika temperaturskillnader mellan det du hämtar värmen från och det du lämnar värmen till.
Sant, det blir nog tuffare att öka från 20 till 25 med 18gr utomhustemp än från 10 till 15 med 18gr i luften.
När jag fått upp 32gr i vattnet så går den hela nätterna för att hålla tempen när det är 20gr i luften och poolen är täckt. Så det är stor värmeavgivning också.
 
M
Idag nåddes 20gr vilket jag kommer hålla tills det blir varmt ute. Krävdes 62kWh för att öka 11gr. Det ger cop 5,7 obeaktat avkylningen. Vilket jag tycker är fantastiskt för en budgetpump inne på sin 9'e säsong.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Fast jag är relativt övertygad om att ifall du har vettigt pooltak så är effekten från solen som varit de sensaste dagarna betydligt högre än det du får från värmepumpen. Så du kan inte direkt bara ignorera det för att räkna ut effektiviteten i värmepumpen.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Z
M Markarbetaren skrev:
Idag nåddes 20gr vilket jag kommer hålla tills det blir varmt ute. Krävdes 62kWh för att öka 11gr. Det ger cop 5,7 obeaktat avkylningen. Vilket jag tycker är fantastiskt för en budgetpump inne på sin 9'e säsong.
Ser gärna lite statistik när poolen varit igång en vecka, även om det bara är 20grader så är det rätt intressant att se vad den drar!
 
M
Z Zharz skrev:
Ser gärna lite statistik när poolen varit igång en vecka, även om det bara är 20grader så är det rätt intressant att se vad den drar!
Att hålla 20gr kräver nog inte så mycket energi som att värma upp den dit. Utetemperaturen spelar stor roll också. Jag har i alla år kört poolpumpen dygnet runt maj-sept, den är på 0,7kW, värmen på 32gr och har då legat på 800-1000kWh per mån enbart för poolen. I år tänkte jag köra nattetid, eftersom avkylningen är som högst då och elpriset lägst. Sedan ha den avstängd på dagarna. Se om det blir nån vinst i det.
 
M
J Jensa86 skrev:
Fast jag är relativt övertygad om att ifall du har vettigt pooltak så är effekten från solen som varit de sensaste dagarna betydligt högre än det du får från värmepumpen. Så du kan inte direkt bara ignorera det för att räkna ut effektiviteten i värmepumpen.
Pooltak med säkerhet ja, jag har vanlig täckning bara. Under förra veckan när den stod fylld och solen stekte på så hände ingenting med temperaturen. Blir inte direkt varmt under täckningen heller.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vet inte hur kalla nätter ni har men verkningsgraden när det är runt 0 eller ett par plusgrader är inte bra och den kommer avfrosta så det gäller att den är anpassad för sådan drift så den inte fryser ihop som en igloo !
Vid avfrostning så tillförs ingen värme utan den snor snarare värme från vattnet
 
M Markarbetaren skrev:
Pooltak med säkerhet ja, jag har vanlig täckning bara. Under förra veckan när den stod fylld och solen stekte på så hände ingenting med temperaturen. Blir inte direkt varmt under täckningen heller.
Max 1000 watt/m2 nominellt men då mer 500 watt per m2 IRL att räkna med. Brukar inte ha någon avgörande betydelse.

Det är pumpen som värmer.
 
M Markarbetaren skrev:
I år tänkte jag köra nattetid, eftersom avkylningen är som högst då och elpriset lägst.
På sommaren brukar man kunna värma mitt på dagen också. Då som alla solceller är igång och ger el...
 
B
Teoretiskt är det ju ett par procent bättre prestanda för varje grad på utomhustemperaturen, så sannolikt är prestandan klart bättre på dagen än natten.

Något att ha i åtanke, att inte enbart spotpriset påverkar uppvärmningskostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.