Hej!

Tänkte bygga ett gym i ett rum i källaren. Det är oisolerade betongplatta och undrar om någon har erfarenhet av att använda olika former av "gymgolv" som man kan släppa vikter på etc. Brukar de släppa igenom fukt eller ansamlas fukten under?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det går att lägga tex Bergoplattor under, då ventileras golvet,
[länk]
Tror inte det är idealiskt att släppa vikter på.
Plasten kommer nog att spricka.
 
Jag kör med Platonmatta och sen gymgolv på det. Funkar prima.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den jag länkade till klarar 85 kg/m², sen finns det plattor som klarar 5000 kg/dm²,
[länk]
Att dom klarar vikt är kanske inte problemet.
Vet att dom finns i bilhallar utan tänker mest på att släppa vikter.
Är ju skillnad på att rulla mjukt och släppa tungt från lite höjd.
Det är mycket möjligt att dom klarar det, utan det var bara en sak man kunde kolla innan för att vara säker:)
 
fukt förstört 2 mattor för mig
 
AmiraNobels AmiraNobels skrev:
fukt förstört 2 mattor för mig
Några tips på mattor man ska undvika?
 
Platonmattan med luftning i sidorna och gymgolv på det körde jag i 7 år utan några som helst problem eller lukt.
 
  • Gilla
alkro
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Platonmattan med luftning i sidorna och gymgolv på det körde jag i 7 år utan några som helst problem eller lukt.
Tack för svaret! Hur stor spalt bör man ha på sidorna?
 
Någon cm, jag ventilerade även listerna om du har det, dom täckte spalten. Ska du ha enbart källarens väggar så kanske det blir svårt att få det snyggt, jag gjorde nya väggar också.
 
AmiraNobels AmiraNobels skrev:
fukt förstört 2 mattor för mig
Gym är ju en klassiker i en källare, jag har det hemma och det är otroligt nice. Man får längre inga ursäkter att motionera. Det faktum att du ens frågar om detta på ett forum, får mig att tänka att du bör konsultera med en riktigt expert, och inte lita på vad människor du inte vet vad det är för några, eller hur de ser ut, säger. MEN, vad jag kan rekommendera dig om, är att om du ändå beslutar dig för att köra på, så tänk på sättningar i hus, det är riktigt viktigt i dessa sammanhang, oavsett om det är fukt eller ren ”vätska” som ska hamna på golvet.
 
G Ganescha skrev:
Platonmattan med luftning i sidorna och gymgolv på det körde jag i 7 år utan några som helst problem eller lukt.
Tänkte bara passa på att fråga någon som använt detta upplägg. Behöver man fästa platonmattorna på något sätt i själva golvet eller ligger de still? Jag har kollat hur man tejpar skarvar etc men oklart om de behöver fästas i övrigt, hade funderat på att sätta skruvar ned i betongen med någon halvmeters mellanrum i ytterkanten, men det kanske är onödigt?
 
A alkro skrev:
Tänkte bara passa på att fråga någon som använt detta upplägg. Behöver man fästa platonmattorna på något sätt i själva golvet eller ligger de still? Jag har kollat hur man tejpar skarvar etc men oklart om de behöver fästas i övrigt, hade funderat på att sätta skruvar ned i betongen med någon halvmeters mellanrum i ytterkanten, men det kanske är onödigt?
Jag hade det inte och märkte aldrig att det skulle behövas under alla år. Jag hade underlagsgolv av något billigt märke på platonmattan och sen golvet då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.