Hej.
Vi håller på att anlägga grund för ett växthus. Vi har grävt ur för bärlager (vi ska ha marksten) och gjort hål för plintar och inser först nu att det faktiskt skiljer lite mer i höjd än vad vi trodde, vi tyckte att det var ganska rakt. Närmare bestämt ca 2 dm ifrån högsta till lägsta punkten, se bilder. Frågan är vad vi lämpligast gör.

1. Visst kan inte växthusramen befinna sig under marknivå? Vi tänker oss ett område med någon decimeter grus runt växthuset, kan man ha så detta grus går upp mot själva ramen? I så fall skulle vi ju kunna sänka växthuset några centimeter.

2. Om vi (som på bilderna) har så att underkanten på ramen är i marknivå där marken är som högst så blir det ju typ 2 dm från marken upp till ramen på den lägsta punkten. Någon bra idé på hur man skulle kunna lösa det? Vi kan ju förstås bygga upp en liten "backe" där, men vad täcker vi då den med? Som ni ser är det bara typ en meter till en häck, denna har vi tänkt ha kvar, så att täcka backen med grus kommer ju bara att hamna i häcken.
 
  • Svart ramkonstruktion på pelare ovanpå utgrävd mark, omgiven av grönt gräs och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd altan med stålbalkar och betongpelare, ojämn mark, anlagd häck i bakgrunden, grus, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
din granne
  • Laddar…
Varför inte sänka det rejält så att ni slipper ett jättehögt kliv när ni ska gå in?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför inte sänka det rejält så att ni slipper ett jättehögt kliv när ni ska gå in?
Nej, någon sänkning blir det inte alls. Min hustru har gjort klart för mig att man kan omöjligt ha någon del av ramen under marknivå, det skulle se KONSTIGT ut. End of discussion.

Så nu är kontentan att vi måste ha ca 2dm upp till ramen där marken är som lägst. Jag funderar på om man kan göra någonting med murblock (typ såna här: https://www.byggmax.se/murblock-p04509) på den sidan så det så att säga ser ut som att växthuset står på en sockel. Frågan då kanske snarare är hur man håller dem på plats, kommer ju att pressas utåt av bärlagret som är där innanför...
 
M Malmgren skrev:
Nej, någon sänkning blir det inte alls. Min hustru har gjort klart för mig att man kan omöjligt ha någon del av ramen under marknivå, det skulle se KONSTIGT ut. End of discussion.

Så nu är kontentan att vi måste ha ca 2dm upp till ramen där marken är som lägst. Jag funderar på om man kan göra någonting med murblock (typ såna här: [länk]) på den sidan så det så att säga ser ut som att växthuset står på en sockel. Frågan då kanske snarare är hur man håller dem på plats, kommer ju att pressas utåt av bärlagret som är där innanför...
Det bästa är väl att göra en riktig sockel som du murar på ett varv med lecablock under hela växthuset. Du kommer bara ångra dig om du gör nån halvmesyr som strular framöver.
 
Det är ju en enorm skillnad mellan "under marknivå" och i marknivå.
Men vad ska man göra!
 
Ett annat alternativ är väl att sänka gräsmattan på andra sidan av växthuset och göra en liten sluttning mot det. Men det kanske inte funkar?
 
Nu är växthuset färdigt! Det slutade med att jag bad lokala plåtslagaren klippa till ett par plåtar i lämplig bredd (typ långa remsor egentligen) som jag fick ner ett par centimeter under markhöjd och in bakom en liten klack som är på undersidan av sockeln. Kostade bara ett par hundralappar och blev riktigt bra!
Del av svart byggnad med stora fönster, omgiven av stenbelagd mark i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.