A Alexiee skrev:
en lat lögnaktig oseriös person
Som så många redan antydd, men ingen skrivit i klartext: Din snickare är nog inte riktigt så usel som du vill tro, utan det är problemfritt att använda råsponten så som han har gjort.
 
  • Gilla
Sporris och 9 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Det är nästan hopplöst att slippa mögel på råspont.
Kan någon förklara för mig varför just råspont skulle vara mer benäget att få mögelpåväxt än annat virke? Är fukt-/temperaturförhållandena de "rätta" växer väl mögel på allt virke? Vad är det med/i råspont som skulle vara speciellt?
 
  • Gilla
Kashew och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Alfredo Alfredo skrev:
Kan någon förklara för mig varför just råspont skulle vara mer benäget att få mögelpåväxt än annat virke? Är fukt-/temperaturförhållandena de "rätta" växer väl mögel på allt virke? Vad är det med/i råspont som skulle vara speciellt?
Samma sak kan hända på baksidan av panel också men det syns inte lika lätt, brukar inte riktigt vara i samma utsträckning heller källa känsla.

Om det sen beror på att vissa brädor är mer fuktiga än andra eller att dom under resans gång blivit mer utsatta för sporer vet jag inte men det brukar se ut som TS bilder att bara vissa är utsatta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om man väljer vanligt virke från bygghandeln kommer det nog alltid bli lite svartmögel, det har ingen praktiskt betydelse och när virket torkat ordentligt avtar mögel tillväxten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Man använder splintveden (ytveden) till råspont. Det är den billigaste delen av stocken. Den innehåller mycket näringsämnen, socker, som mögelsvamparna gillar. Dessutom är råsponten på ett hus utsatt, eftersom den lätt får kondens, från fukt i inomhusluften som kondenserar mot den kalla råsponten i taket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
B BJohan skrev:
Man använder splintveden (ytveden) till råspont. Det är den billigaste delen av stocken. Den innehåller mycket näringsämnen, socker, som mögelsvamparna gillar.
OK.

B BJohan skrev:
Dessutom är råsponten på ett hus utsatt, eftersom den lätt får kondens, från fukt i inomhusluften som kondenserar mot den kalla råsponten i taket.
Fast det är ju mer en konsekvens av byggnadstekniken än en egenskap hos materialet i sig.
 
  • Gilla
Saltell
  • Laddar…
Lösningen finns ju i #11
 
Rickard.
E elmont skrev:
Lösningen finns ju i #11
Är inte boracol lite väl? Jag tycker mig ha hört att det är rätt giftigt.

Helt vanlig jape grönfri är väl det som sågverken använder för mögelskyddad råspont och det verkar fungera bra så det funkar säkert bra att göra själv hemma också men det är tidskrävande.
https://www.jape.se/produkt/Gron-Fri-Industri-1000-liter
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Varför göra något över huvud taget? All råspont jag har sett har sett ut så där utan att någon har tagit skada. Förmodligen är det sämre för hälsan att använda kemikalier eller slipa så att det dammar.
 
  • Gilla
ptlf och 11 till
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Kan bara hålla med de andra. råspont är skitvirke och jag fick mögel på vissa plankor på taket. jag sprayade boracol från insidan då jag är lite nojig mot mögel. Och som de andra säger har du ingen luftspalt mellan ytterpanel och tak. Den behövs när man sätter luftspaltskiva eller masonit med distanser mellan yttertaket och isoleringen
Luftspalt beror på vad för isolering som ska användas
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Tycker du skall be din snickare om att få se den konstruktions ritning han utgått från när han byggt garaget. Tycker upplag och dimensioner ser lite sådär ut.
 
Säg inte att du behöver ritningen för att kolla upp jobbet utan att du behöver den för eventuella framtida ombyggnationer eller försäljning.

Slipa inte mögligt virke utan korrekt skyddsmask.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Hmm takbjälkarna ligger ju inte över stolparna och ingen bärlina. Känns som prickarna kan vara det lilla problemet här tyvärr.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Zyb Zyb skrev:
Hmm takbjälkarna ligger ju inte över stolparna och ingen bärlina. Känns som prickarna kan vara det lilla problemet här tyvärr.
De har du rätt i :D
Undrar vad cc måtten är på detta bygge :D
 
S surfarn skrev:
Kan bara hålla med de andra. råspont är skitvirke och jag fick mögel på vissa plankor på taket. jag sprayade boracol från insidan då jag är lite nojig mot mögel. Och som de andra säger har du ingen luftspalt mellan ytterpanel och tak. Den behövs när man sätter luftspaltskiva eller masonit med distanser mellan yttertaket och isoleringen
Undrar om inte borscolen är farligast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.