Hallå alla experter där!

Flyttar inom kort in i nyproducerat hus med Mjöbäcksvillan, såklart ska en altan till och det per omgående enligt direktiv hemifrån.

Representant från Mjöbäcksvillan sa att man inte ska sätta regel i huskroppen vid altanbygge pga flera anledningar. Har iaf köpt resonemanget men så till min fråga till er:

Har ni erfarenhet av att bygga altan som inte är förankrat i huskroppen?
 
S Snickardricka skrev:
Hallå alla experter där!

Flyttar inom kort in i nyproducerat hus med Mjöbäcksvillan, såklart ska en altan till och det per omgående enligt direktiv hemifrån.

Representant från Mjöbäcksvillan sa att man inte ska sätta regel i huskroppen vid altanbygge pga flera anledningar. Har iaf köpt resonemanget men så till min fråga till er:

Har ni erfarenhet av att bygga altan som inte är förankrat i huskroppen?
Båda mina altaner ligger fritt på marken och har inte rört sig något på många år.
 
Hur högt från mark ska den ligga ?
 
Byggt tre stora altaner, eller trädäck snarare. Ingen av dem har varit fäst i husgrunden eller panelen. Jag har använt en kombination av flytande konstruktion på lecablock eller plattor och plintar som fästes i bärlinanan.
 
Byggt 130 kvm altan längs med huskroppen i vinkel utan att fästa bärlina i huskroppen.

Blev plintar ca 70 cm ut istället.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur högt från mark ska den ligga ?
Altandörren är väl kanske 40cm, max 50cm, från marken och hela altanen är i nivå med den!
 
Ingen av mina 3 altaner är fäst i huset. Alla står på plattor. Den "stora" (8x4m) har utgrävd grund med markduk och makadam sen regelverket på plattor anpassade för att passa höjd på altandörren (och gräsmattan). Har stått så nu i c:a 10 år utan problem.
 
Helt onödigt att fästa i huset
 
Varför inte fästa i huset? Så kul är det ju inte att gräva och gjuta plintar.

Jag skulle visserligen aldrig fästa en altan i en tegelfasad eller liknande för de håller inte så bra för den sortens last men fäster man i regelstommen eller ännu hellre i husgrunden så finns det ingen risk. Eller bygger gemene man så slarvig grund till sin altan att den rör sig en decimeter varje år med tjälen? För då är det ju en helt annan fråga. :p
 
Redigerat:
Visst finns det vissa problem med infästning i grunden om man har platta på mark och isolerade kantelement, vill man inte borra in i betongen bygger man ju lämpligen altanen fristående eller ordnar en snygg stenläggning i stället och spar massvis med underhåll i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.