I Norgips infobroschyr http://www.norgips.se/file?dnl=SE/projektering/4_1_takobjalklag_up0511_1997.pdf så finns en i princip sådan skiss på EI30 (nedersta på sidan 4). Visserligen är gipsskivan klassad, men det är ju alla deras takskivor enligt ett annat ställe i broschyren. Frågan är vad som egentligen skiljer i uppbyggnaden på deras takgips mot en vanlig skiva.

Jag kommer inte att ha några dosor, dock ett par rörutsläpp. Såg på ett annat ställe att detta borde vara OK om man tätar runt röret med icke brandbenägen massa så att inte rökgaser kan smita igenom.

Tja, varför skall det vara lätt ;-).
 
Den där kände jag inte till, men det är ju en speciell brandskyddsskiva i den konstruktionen. Såvitt jag förstod av texten så är den dels tjockare än en vanlig skiva dels innehåller den en blandning med andra ämnen än gips.

Vad gäller dosor så har ajg hört att det är själva dosan som inte klarar kravet, och det handlar inte om rökgaser (bara) utan om att lågor inte får tränga igenom hålet efter den bortbrända dosan (finns tydligen brandklassade dosor också).
 
Ingper skrev:
Hänger på frågan. Kan följande konstruktion klassas som EI30 (se bild) ? Takgips på glespanel och sedan 200 mm isolering, därefter vindsgolv ? Mitt vidbyggda garage skall naturligtvis klara EI30, men det är egentligen bara taket som jag behöver tänka på eftersom väggarna redan är puts på lättklinker och inte lär vilja brinna på minst 30 min.
Jag kan inte se att Gyproc har en enda EI30 konstruktion i tak utan att det sitter två gipsskivor där.

Dock behöver antagligen inte taket vara brandklassat (om det är ett fristående garage) om väggarna är murade hela vägen opp till insida yttertak.
 
hempularen skrev:
Den där kände jag inte till, men det är ju en speciell brandskyddsskiva i den konstruktionen. Såvitt jag förstod av texten så är den dels tjockare än en vanlig skiva dels innehåller den en blandning med andra ämnen än gips.
På ritningen i Norgips instruktion står det 1x13 mm, så det ser ut som en "vanlig" skiva. Men för mig är det väl egentligen inga problem - får väl sätta upp dubbla lager gips.

Volvo: Garaget är vidbyggt en husgavel, som har stenmaterial obrutet ända upp en bra bit över garagets betongpannetak. Men det är nära tomtgräns, och kravet är EI-30 sannolikt därför.
 
C
Beror på tjockleken.

Hursomhelst, tänkte också fråga en sak i tråden: Har fått offert på EI30-fönster till garaget, 4 st 10x6 (bxh), överkantshängda. 41000 spänn. :O Tror det finns en viss risk för att jag lär få leta efter nåt annat... 27000 ska helst räcka till brandklassad port, brandklassad dörr, brandklassade fönster, färg, isolering, innerbeklädnad, elinstallation, och den där berömda posten "övrigt", hur i helvete ska det gå till?
 
cheetah1 skrev:
Beror på tjockleken.

Hursomhelst, tänkte också fråga en sak i tråden: Har fått offert på EI30-fönster till garaget, 4 st 10x6 (bxh), överkantshängda. 41000 spänn. :O Tror det finns en viss risk för att jag lär få leta efter nåt annat... 27000 ska helst räcka till brandklassad port, brandklassad dörr, brandklassade fönster, färg, isolering, innerbeklädnad, elinstallation, och den där berömda posten "övrigt", hur i helvete ska det gå till?
Dum fråga, men behöver du verkligen brandklassa åt alla vinklar och vrår? OK att du behöver något brandklassat fönster som vetter mot ett hus. Men en port? menar du att du har ett hus framför din garageport som är närmare än säkerhetsavståndet? Måste vara ett jäkla jobb att köra in i det garaget! Jag tror du fått fel för dig åt vilka håll du behöver brandklassa.
 
C
Närå, det har jag inte.
Ena väggen står 1 meter från tomtgräns -> EI30 på hela konstruktionen inklusive fönster.
Andra väggen står 2,5 meter från husväggen -> EI30 på väggen och dörren men EI15 på fönstren.
Ena gaveln har ett fönster som kommer befinna sig närmre än 4 meter från tomtgränsen (så mäter man enligt räddningstjänsten i kommunen), därför ska hela väggen och det fönstret vara EI30. Det andra fönstret slipper, för det är nog långt ifrån allt och alla.
Porten hamnar närmare än 4 meter från tomtgränsen i 45° vinkel, så den ska vara EI30.

Enligt räddningstjänsten i Klippans kommun.
 
C
Tipsa järnet.. >_>
 
Mikael_L
Strunta i fönster, köp fler lysrör. ;)
 
Förstår inte varför du skall brandklassa mot grannen och tomtgränsen? Det handlar om brandklassning mellan byggnader inte brandklassning mellan tomtgränser. Känns som att personen hos räddningstjänsten är ute och cyklar...

Jag hävdar med bestämdhet att du skall bara brandklassa mot grannen om deras byggnad står inom säkerhetsavståndet. Annars så finns det inget krav på brandklassning.

//Anders
 
C
aedwall skrev:
Förstår inte varför du skall brandklassa mot grannen och tomtgränsen? Det handlar om brandklassning mellan byggnader inte brandklassning mellan tomtgränser. Känns som att personen hos räddningstjänsten är ute och cyklar...

Jag hävdar med bestämdhet att du skall bara brandklassa mot grannen om deras byggnad står inom säkerhetsavståndet. Annars så finns det inget krav på brandklassning.

//Anders
Tydligen är det olika från kommun till kommun. Enligt han jag snackade med är det ett krav för att grannen ska ha möjlighet att bygga en byggnad intill tomtgränsen precis som vi har gjort.
Det jävliga är den där 45°-grejen dom har hittat på på gavlar som är vinkelrätta mot ytan som ska skyddas, vilket gör att min port också måste vara EI-30.
 
Hej! Hur är det med EI 30 och balkonginglasning, kan jag använda 45x120 impat som ram för fönstren förutsatt att jag klär in balkarna med dubbelgips innifrån? Tack på förhand
 
Hej! Fick höra att EI-30 krävs EJ om man bor högst upp! Kan någon bekräfta det!
 
balkens skrev:
Hej! Hur är det med EI 30 och balkonginglasning, kan jag använda 45x120 impat som ram för fönstren förutsatt att jag klär in balkarna med dubbelgips innifrån? Tack på förhand
Du skall alltså ha 45x120 reglar mellan glaspartierna?

Träregeln behöver du inte bekymmra dig över. Den är långt över EI30.
Däremot så kan man ju undra över glasrutorna och karmen. Om du ska ha EI30 så behöver dessa även uppfylla det kravet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.