Som i rubriken. Förslag på åtgärder? Två vita rörgenomföringar med mässingskopplingar under en radiator, mot en trägolvbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VVS-arbete under diskbänk, rörmokare i bakgrunden arbetar, förstärkt golvstöd, moderna köksinredningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Själva PEX-rören är troligen mer eller mindre helt raka in i kopplingen.
Däremot är skyddsröret (UV-skydd) sneda mot muttern.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
säkert samma svar som mannen i västen och padda säger ^^
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Om det håller tätt, så är det säkert ingen fara. Men om det är en stor glipa i framkant på kopplingen, så är det ju inte rätt. Då kan det ju börja droppa en dag/natt.
Vill du vara på säkra sidan, får du ta bort elementet. Stoppa ner ett mindre rör, rundstav eller liknande ett par centimeter i röret. Försök på sedan bocka röret lite, så att rören blir raka, i kopplingen.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jag skulle inte peta i det där om det inte läcker.......börjar man försöka rikta upp det där och det kanske inte blir nå mycket bättre och det kanske går på tok och man måste kapa rören en bit så blir det ju ännu värre........Till slut kanske golven måste upp........
Jag tror det ser värre ut än vad det är.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Med tanke på att rören inte bara är snea utan felvända också kanske man bara ska vara glad om det inte är tappvatten i elementet ;)
 
Rickard. Rickard. skrev:
Med tanke på att rören inte bara är snea utan felvända också kanske man bara ska vara glad om det inte är tappvatten i elementet ;)
Felvända?
 
Rickard.
Ulltand Ulltand skrev:
Felvända?
Tillopp och retur är fel från golvet så dom har använt en korskoppling.

Kändes som en lustig tråd i och med besiktningsmannen så jag tog mig friheten att skämta lite.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vad tror ni om att linda kopplingen med vulkaniserande gummitejp i förebyggande syfte. Ser att det säljs sådan som skall klara tryck och temp?
 
Rickard.
Ulltand Ulltand skrev:
Vad tror ni om att linda kopplingen med vulkaniserande gummitejp i förebyggande syfte. Ser att det säljs sådan som skall klara tryck och temp?
Absolut inte, det vita du ser är inte ens röret utan bara plasthylsor för att det ska bli lite "snyggare".

Det måste väl vara en lägenhet så föreningen är knappast särskilt sugen på hemma fix. Det bör vara provtryckt så nog håller det.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Absolut inte, det vita du ser är inte ens röret utan bara plasthylsor för att det ska bli lite "snyggare".

Det måste väl vara en lägenhet så föreningen är knappast särskilt sugen på hemma fix. Det bör vara provtryckt så nog håller det.
Oki men tänkte inte linda hylsorna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.