Vi höjer tomten lite och anläggaren vill använda 0/90 kross från tillfälligt vägbygge som fyllnad under matjorden för senare gräsmatta. KLarar sig gräsmattan med bara 10 cm matjord ovanpå 0/90? Hur blir det med fukthållning?
 
BirgitS
Det låter som att det blir väldigt torrt.
Är det tänkt att det ska finnas något emellan eller är det risk för att jorden rinner ner mellan stenarna?
 
Nej, dom tänkte inte lägga något emellan.
 
Jag skulle akta mig för det. Krosset kommer ju bilda en hård och tät yta ungefär som om du skulle ha gjutit ett lager betong över hela tomten.

Vad händer om du någon gång vill plantera ett träd eller ens en blomma på tomten? Du kommer ju hugga spaden i något som känns som berg direkt. Avvakta och försök få någon sorts jord/lera att fylla ut med istället.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
TS byggare behöver ju ngt att köra på. Ren kross känns olämplig, någon fyllnadsmassa som innehåller en del jord känns lämpligare
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mina föräldrar gjorde det där på 80-talet. Det blev en väldigt torr trädgård med en gräsmatta som var brun i början av juni. De första 10 åren kom det upp en enorm massa sten genom jorden genom tjälens försorg. Tjälen lyfter stenarna under vintern.

(Tror dock de hade naturmaterial från sandgrop och inte kross men samma upplägg.)
 
Mina föräldrar har gräsmatta med 10cm jord på sand. Den behöver inte klippas på sommaren och den är grön höst och vår...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Mina föräldrar har gräsmatta med 10cm jord på sand. Den behöver inte klippas på sommaren och den är grön höst och vår...
Har förstått att ett tjockt lager sand är perfekt underlag, gräsets rötter letar sig längre ned där det är fuktigare.
 
Tack för alla svar. Där jag bor regnar det nästan aldrig och solen gassar ned på gräsmattan från april till september. Så jag kom överens med anläggaren att inte använda krosset till fyllnad. Non som vill hämta 0/90 kross, jag gissar 15 m3? Eller kraftig markduk 150 m2?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.