I
Hej,

Ni som har pensionsoengar hos Alecta, hur gör ni nu när de gjort ett par minst sagt dåliga affärer på senaste? I mitt fall har det pratats om att förlorar runt 2-3% på det totala men samtidigt har Alecta gått relativt bra övriga år? Ska man se till att flytta sin pension eller är skadan redan skedd och även om man placerar om så blir inte riskerna\avkastningen nödvändigtvis bättre?
 
Fairlane
Pengarna som försvunnit i exempelvis Silicon Valley Bank och Signature Bank är väl borta även om man nu vill byta bolag? Om man inte kan resa tillbaks i tiden och byta bolag innan kraschen så finns väl ingen anledning att byta för den sakens skull. Sen kanske man vill byta av andra anledningar såklart.
 
S
Jag flyttade i ren protest!
 
I
Fairlane Fairlane skrev:
Pengarna som försvunnit i exempelvis Silicon Valley Bank och Signature Bank är väl borta även om man nu vill byta bolag? Om man inte kan resa tillbaks i tiden och byta bolag innan kraschen så finns väl ingen anledning att byta för den sakens skull. Sen kanske man vill byta av andra anledningar såklart.
Ja, precis, de e väll den linjen jag själv är inne på med men är egentligen för dåligt insatt i ämnet för att faktiskt veta. Man vill ändå tro att de lärt sig något och att risken blir iallafall lite mindre att man gör fullt så våghalsiga satsningar.

Man kan väll tänka sig att folk ser med mer negativa ögon på Alecta efter detta så som ex SvanteC men frågan är om det i sig har någon påverkan på deras värde som sitter kvar hos Alecta.
 
Förlorade pengar är borta, skadan skedd.

Kring valet att ha kvar eller flytta så betänk att även om Alecta skryter om att de har haft högre avkastning än vissa konkurrenter tidigare år och nu har det som argument för att hålla kvar kapital så har ju vi ingen insikt alls i deras förändrade beteende.

Kommer de bli betydligt försiktigare till nivån av att deras förvaltning blir väldigt mycket mer passiva med långsiktiga räntebaserade placeringar?
Kommer de fortsätta som innan med lite mer kontroller sin process for riskanalys?
Kommer de gasa på för att de har "några miljarder" att ta igen... :thinking:

I vanlig ordning så om ett företag/institution som denna kan torska ett antal miljarder utan att kunderna flyr så fostrar man inte direkt ett bra beteende i bolagets ledning. Tyvärr har ju här en motsvarighet till styrelse tyckt att allt gått rimligt rätt till med enstaka individers individuella avsked
 
I Ironside skrev:
Hej,

Ni som har pensionsoengar hos Alecta, hur gör ni nu när de gjort ett par minst sagt dåliga affärer på senaste? I mitt fall har det pratats om att förlorar runt 2-3% på det totala men samtidigt har Alecta gått relativt bra övriga år? Ska man se till att flytta sin pension eller är skadan redan skedd och även om man placerar om så blir inte riskerna\avkastningen nödvändigtvis bättre?
Tja vad ska man göra? Jag är pensionär så jag kan inte täcka förlusten med fler intjänade år. Man kan flytta i protest om man vill men skadan är redan skedd och jag tror inte man är bättre skyddad hos andra bolag.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.