Folk röker,bor i städer med avgaser, gummi/asfaltpartiklar utan att oroas men nämns asbest då är man döende direkt.
Du kan isåfall trösta dig med att hantverkarna har andats in mer asbest än du har och om de inte var hos dig iförda gasmask så är det lugna gatan
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Jag har en följdfråga på detta. Vi kommer att jorda kontakterna i mitt arbetsrum i närtid (+ fixa lite strömbrytare i andra rum). Bör vi mäta asbest innan detta sker? Huset är som sagt byggt 1978.
Men herregud. Läs på lite om asbest och vart det eventuellt kan förekomma. Det är inte plutonium eller nervgift vi pratar om.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Men herregud. Läs på lite om asbest och vart det eventuellt kan förekomma. Det är inte plutonium eller nervgift vi pratar om.
Eftersom du vet allt om asbest får du gärna sammanfatta det viktigaste för oss som inte är lika pålästa
 
L Lilla Yk skrev:
Jag har en följdfråga på detta. Vi kommer att jorda kontakterna i mitt arbetsrum i närtid (+ fixa lite strömbrytare i andra rum). Bör vi mäta asbest innan detta sker? Huset är som sagt byggt 1978.
Även om huset hade varit byggt under de värsta asbeståren. Så finns det inte asbest överallt i huset. Det finns några kända riskområden. Dels om det finns eternit. Det var vanligt med ventilationskanaler i eternit. Dels kakelfix/fog. Mattlim (s.k svartlim kan innehålla asbest, men ofta inte). Och isolering av värmerör, där oftast bara krökarna.

Sådant kan man vara lite observant på. Men även OM man nu skulle råka riva ett badrum med asbesthatlig kakelfix, eller råka borra igenom ett eternitrör, så är dte inget problem, du blir inte sjuk för det.

OM du "råkar" göra det ett par ggr i veckan under resten av ditt liv, så kanske det går att hitta en statistisk risk för att du kan bli sjuk. Och då med en risk i stil med en på miljarden.

Så man skall undvika att utsättas för asbest, men råkar det hända ändå så är det ingen fara.

Men en enstaka exponering, där ligger risken i höjd med att om du utsätter alla människor som någonsin har levt på jorden sedan neandertalarna, för en enstaka hög exponering för asbest, så kanske man ev. skulle kunna upptäcka att någon av dessa typ 30 miljarder människor blir sjuk, men det är långt ifrån säkert att ens en enda skulle bli sjuk.

De som med hög sannolikhet har blivit sjuka av asbest, det är arbetare i eternitfabriker, som stått och borrat, sågat och fräst eternit, helt utan skyddsutrustning 8h/dag i kanske 10 - 20 år. De har då arbetat i en miljö som är dimmig av asbetsfiber. De hade troligen drabbats av andra lungsjukdomar även utan asbest, cementdamm (den andra beståndsdelen i eternit) är inte heller nyttigt att andas in i stora mängder.
 
  • Gilla
Mccqz och 3 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Alla ventilationsrör är runda, om nu det spelar någon roll

I övrigt precis det jag ville läsa, 1978 verkar vara hyfsat säkert år. Det som gör mig lite brydd är att varken snickare, elektriker, rörmokare, eller ”badrumstätare” sa ett ord om asbestrisken. Tänker att de borde ha stenkoll på detta?
Finns det överhuvudtaget någonting som talar för att det finns asbest i ditt hus. Varför skulle rörmokare, eller elektriker nämna något om asbest, om de inte sett något. Det är ju som sagt dessutom väldigt ovanligt med asbest i hus från -78. Även om ditt hus hade varit fullt av asbest, så hade det ändå inte varit ett dolt fel.
Sen är du ju sjukligt rädd och nojig för asbest. Men du har ju inte en aning om vad du är rädd för, eftersom du inte vet något om asbest. Hur skulle exempelvis nytt kitt i fönstrena vara en asbestrisk? Eller varför skulle jordning av elsystemet påverka?
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
A AG A skrev:
Finns det överhuvudtaget någonting som talar för att det finns asbest i ditt hus. Varför skulle rörmokare, eller elektriker nämna något om asbest, om de inte sett något. Det är ju som sagt dessutom väldigt ovanligt med asbest i hus från -78. Även ditt hus hade varit fullt av asbest, så hade det ändå inte varit ett dolt fel.
Sen är du ju sjukligt rädd och nojig för asbest. Men du har ju inte en aning om vad du är rädd för, eftersom du inte vet något om asbest. Hur skulle exempelvis nytt kitt i fönstrena vara en asbestrisk? Eller varför skulle jordning av elsystemet påverka?
På arbetsmiljöverkets hemsida framgår att gammalt fönsterkitt kan inbehålla asbest.

När det gäller jordningen tänker jag att det borras i väggar och annat, vilket gör att damm kan uppstå.
 
L Lilla Yk skrev:
När det gäller jordningen tänker jag att det borras i väggar och annat, vilket gör att damm kan uppstå.
Eluttag jordas genom att man drar en ny tråd genom befintliga rör till elcentralen, inte genom att man borrar genom väggar eller annat.
 
Nej för faen.
Nu har hantverkarna dessutom rört om all asbest.
Skulle jag vara du skulle jag ringa ocab eller annan saneringsfirma direkt.
Vistas så lite som möjligt i huset
:dizzy:
 
  • Ledsen
zarkov
  • Laddar…
Man kan nog med lugnt samvete säga att ett hus från 1978 inte innehåller asbest alls.......Inte ens fönsterkittet då såklart. Och om det nu mot förmodan skulle finnas nå påvisbara spår så är det iallafall troligen inte mer än vad man kan mäta upp i vanligt luft också.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Eftersom du vet allt om asbest får du gärna sammanfatta det viktigaste för oss som inte är lika pålästa
Du har fått ypperliga svar i tråden och allting finns fritt att läsa på nätet. Sluta noja och läs på istället.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
På arbetsmiljöverkets hemsida framgår att gammalt fönsterkitt kan inbehålla asbest.

När det gäller jordningen tänker jag att det borras i väggar och annat, vilket gör att damm kan uppstå.
Men du har ju sannolikt inget "gammalt" fönsterkitt. Ditt fönsterkitt är väl antagligen från 1978, alltså ganska nytt. Då användes ingen asbest i fönsterkitt.
 
L Lilla Yk skrev:
När det gäller jordningen tänker jag att det borras i väggar och annat, vilket gör att damm kan uppstå.
Som sagt, för det första så borrar man inte i väggarna bara för att dra in skyddsjord. Möjligen om du vill komplettera med fler uttag.

Men även om så är fallet, så finns det inte asbest i väggmaterial, utom då i vissa fall om det sitter kakel på väggen.
 
H hempularen skrev:
Som sagt, för det första så borrar man inte i väggarna bara för att dra in skyddsjord. Möjligen om du vill komplettera med fler uttag.

Men även om så är fallet, så finns det inte asbest i väggmaterial, utom då i vissa fall om det sitter kakel på väggen.
Okej, ska lägga in flera nya uttag. Men inget kakel i väggen så antar det är 100% lugnt?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Okej, ska lägga in flera nya uttag. Men inget kakel i väggen så antar det är 100% lugnt?
Man kan aldrig vara 100% säker. jag hade testat allt om jag vore du. Inte för att jag tror att det finns någon asbest utan för att du ska kunna få piece of mind.
 
  • Arg
AG A
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Man kan aldrig vara 100% säker. jag hade testat allt om jag vore du. Inte för att jag tror att det finns någon asbest utan för att du ska kunna få piece of mind.
Fast ska man tänka så så får man ju tänka på att det finns mätbara spår i luften också? Det kommer ju sluta med att en del får lämna moder jord helt enkelt.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.