Hej!
Min fru och hennes bror har fått en fastighet som enskild egendom av deras föräldrar. Dom har nu byggt en stuga på fastigheten och jag har givit mitt medgivande till att min fru får låna på deras fastighet. När dom börjar amortera på lånet lyfter min fru ut pengar från våra gemensamma tillgångar till sin fastighet.
Min tanke är att själv skaffa ett eget sparande som enskild egendom med hjälp av ett äktenskapsförord. Är det rätt väg att gå? Kan man kompensera mig på något annat sätt som är smartare? Om eget sparande är rätt väg att gå; hur preciserar man sparandet i äktenskapsförordet? Kontonummer eller sparande i en specifik bank t.ex?
 
BirgitS
Ditt sätt fungerar nog också men en annan möjlighet är att din fru skriver ett skuldebrev till dig varje gång som hon tar pengar från det gemensamma kontot.

En familjejurist är bra att anlita för att få något som säkert fungerar både vid skilsmässa och vid dödsfall.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ditt sätt fungerar nog också men en annan möjlighet är att din fru skriver ett skuldebrev till dig varje gång som hon tar pengar från det gemensamma kontot.

En familjejurist är bra att anlita för att få något som säkert fungerar både vid skilsmässa och vid dödsfall.
Vi har både gemensamma och egna lönekonton, så jag tänker att det kan vara svårt att ”övervaka” allt som sker på respektive konton. Dessutom; blir det inte väldigt många skuldebrev att skriva om man regelbundet amorterar på sitt lån? Det verkar omständigt.

Absolut ska vi anlita en jurist, men jag vill få lite mer koll på hur man kan lösa det på olika sätt. Man blir ju lätt insnöad på sina egna tankar.
 
Förenklat kan ni se det som att ni har två olika boxar. Det första är er gemensamma egendom inom äktenskapet. Den andra är fruns fastighet som är enskild egendom. När ni för över pengar från box 1 (gemensam) till box 2 (fruns enskilda egendom) är det rimligt att samma summa förs över till en tredje box som är den andra partens enskilda egendom. Det kan göras genom att öppna ett konto av någon form som man skriver att detta konto är enskild egendom för den andra parten. Detta konto fylls sedan på vi betalning av lån (bör nog gälla både ränta och amortering) men även vid underhåll av fastigheten. Det kan vara lämpligt att box 3 är i en bank som ni inte använder i övrigt för att förenkla uppdelningen. Är ni tveksamma kan det vara bra att ta rådgivning av en familjejurist
 
  • Gilla
Dauen
  • Laddar…
Skriv ett äktenskapsförord, skriv under båda två och registrera förordet hos Skatteverket mot en liten administrativ avgift.

Om ni vill går det att vara väldigt specifik i äktenskapsförordet, t ex 'tillgångar på konto 123.456.789 i Knohults Sparbank ska vara XY:s enskilda egendom'. Om det ändrar sig, du byter bank eller så, går det att skriva ett nytt äktenskapsförord som upphäver det första, samt skicka in det för registrering till Skatteverket.
 
K klimt skrev:
Förenklat kan ni se det som att ni har två olika boxar. Det första är er gemensamma egendom inom äktenskapet. Den andra är fruns fastighet som är enskild egendom. När ni för över pengar från box 1 (gemensam) till box 2 (fruns enskilda egendom) är det rimligt att samma summa förs över till en tredje box som är den andra partens enskilda egendom. Det kan göras genom att öppna ett konto av någon form som man skriver att detta konto är enskild egendom för den andra parten. Detta konto fylls sedan på vi betalning av lån (bör nog gälla både ränta och amortering) men även vid underhåll av fastigheten. Det kan vara lämpligt att box 3 är i en bank som ni inte använder i övrigt för att förenkla uppdelningen. Är ni tveksamma kan det vara bra att ta rådgivning av en familjejurist
Det finns en "risk" att dte är mer komplicerat än så.

Enskild egendom kan bli "förorenad" av giftorätts egendom. Reglerna är komplicerade. Men det finns en risk att om man betalar amorteringar med pengar som inte är enskilöd egendom, så blir hela fastigheten som amorteringen gäller inte längre enskild egendom. Det är inte säkert att det är så illa, men det kan vara det. Reglerna är komplicerade. Men grundregeln är att hålla helt vattentäta skott mellan den enskilda egendomen och giftorättsegendom.

Det lär finnas ett rättsfall. En person ärvde en större summa pengar, som enl testamentet skulle vara enskild egendom. Han hade tänkt sätta in pengarna på ett konto i sitt namn. Men av ngn form av bekvämlighetsskäl fördes pengarna först in på ett annat konto där både han och hans fru hade teckningsrätt. De mellanlandade på det kontot i någon timme innan han förde över dem till sitt enskilda konto. Därmed ansågs det senare att det inte gick att identifiera vilken del av den enskilda egendomen som var enskild. Och hela summan ansågs vara giftorättsgods. Problemet var att det tydligen fanns en summa gemensamma pengar på det gemensamma kontot. Därmed gick det inte längre att identifiera de enskilda pengarna.
 
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dauen skrev:
Hej!
Min fru och hennes bror har fått en fastighet som enskild egendom av deras föräldrar. Dom har nu byggt en stuga på fastigheten och jag har givit mitt medgivande till att min fru får låna på deras fastighet. När dom börjar amortera på lånet lyfter min fru ut pengar från våra gemensamma tillgångar till sin fastighet.
Min tanke är att själv skaffa ett eget sparande som enskild egendom med hjälp av ett äktenskapsförord. Är det rätt väg att gå? Kan man kompensera mig på något annat sätt som är smartare? Om eget sparande är rätt väg att gå; hur preciserar man sparandet i äktenskapsförordet? Kontonummer eller sparande i en specifik bank t.ex?
Ett vanligt (tror jag) alternativ är att skriva i äktenskapsförordet vilka egendomar som ska vara enskilda samt att avkastningen från dessa är enskilda. Ni kan även specificera att alla eller vissa likvida tillgångar och värdepapper skall vara enskilda. Sedan delar ni (lika eller efter inkomst) på samtliga löpande utgifter förslagsvis via ett gemensamt konto. Vid skilsmässa är det enkelt att dela upp tillgångarna som ni äger gemensamt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dauen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
analoga.
Vad betyder analoga i detta sammanhang?

Finns det någon risk med att exempelvis ange ett ISK-konto som enskild egendom? Jag menar att sparformen ISK inte har funnits så länge, den skulle kunna ändras till något mindre attraktiv sparform. Samtidigt är en bankkonto inte lika intressant som sparform på längre sikt. Kan man ange ”alla tillgångar på x-banken” som enskild egendom t.ex.
 
D Dauen skrev:
Vad betyder analoga i detta sammanhang?

Finns det någon risk med att exempelvis ange ett ISK-konto som enskild egendom? Jag menar att sparformen ISK inte har funnits så länge, den skulle kunna ändras till något mindre attraktiv sparform. Samtidigt är en bankkonto inte lika intressant som sparform på längre sikt. Kan man ange ”alla tillgångar på x-banken” som enskild egendom t.ex.
Det skulle stå alla tillgångar, ändrade i mitt förra inlägg.

Ni kan skriva in vilka kontonr ni vill eller blivande kontot osv…
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns en "risk" att dte är mer komplicerat än så.

Enskild egendom kan bli "förorenad" av giftorätts egendom. Reglerna är komplicerade. Men det finns en risk att om man betalar amorteringar med pengar som inte är enskilöd egendom, så blir hela fastigheten som amorteringen gäller inte längre enskild egendom. Det är inte säkert att det är så illa, men det kan vara det. Reglerna är komplicerade. Men grundregeln är att hålla helt vattentäta skott mellan den enskilda egendomen och giftorättsegendom.

Det lär finnas ett rättsfall. En person ärvde en större summa pengar, som enl testamentet skulle vara enskild egendom. Han hade tänkt sätta in pengarna på ett konto i sitt namn. Men av ngn form av bekvämlighetsskäl fördes pengarna först in på ett annat konto där både han och hans fru hade teckningsrätt. De mellanlandade på det kontot i någon timme innan han förde över dem till sitt enskilda konto. Därmed ansågs det senare att det inte gick att identifiera vilken del av den enskilda egendomen som var enskild. Och hela summan ansågs vara giftorättsgods. Problemet var att det tydligen fanns en summa gemensamma pengar på det gemensamma kontot. Därmed gick det inte längre att identifiera de enskilda pengarna.
Det var en tämligen radikal tolkning av begreppet enskild egendom! Ditt exempel i slutet av inlägget är plockat ur verkligheten, men jag tycker att du drar väldigt långt gående slutsatser av det. Hur kan du få det till att amortering på ett lån till en fastighet som är enskild egendom måste göras med pengar som också är enskild egendom, för att inte fastigheten ska 'förorenas' och bli giftorättsgods?
 
Håller det verkligen att säga att ett konto är enskild egendom? Rent teoretiskt skulle ju TS då kunna föra över alla likvider till det och hävda att de är hans. Något tillspetsat, men ändå.

Då tror jag mer på att avtala att x kr per år sätts av till respektive enskilda egendom, fruns fastighet och TS ISK (eller hur sparandet nu är tänkt att ske). Och som @hempularen varit inne på: se till att inte blanda ihop det här med annan egendom, en fråga som nog är en större risk för TS sparande än fruns fastighet. Annat sparande bör alltså ske på andra konton för att hålla den enskilda egendomen tydligt avskild.
 
  • Gilla
Dauen
  • Laddar…
Annars kan man skriva något i stil med att alla konton utom de gemensamma skall ingå i bodelningen. Det är väl knappast så att TS och hans fru bestämmer åt varandra vad dom ska göra med den överblivna delen av lönen varje månad när alla kostnader är betalda?!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
De är gifta, så presumtionen är att allt utom enskild egendom ska delas lika om de skiljer sig. Till dess äger förvisso var och en sin egendom, men det är en annan sak.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det var en tämligen radikal tolkning av begreppet enskild egendom! Ditt exempel i slutet av inlägget är plockat ur verkligheten, men jag tycker att du drar väldigt långt gående slutsatser av det. Hur kan du få det till att amortering på ett lån till en fastighet som är enskild egendom måste göras med pengar som också är enskild egendom, för att inte fastigheten ska 'förorenas' och bli giftorättsgods?
Jag säger bara att man bör kolla upp det. Reglerna runt att hålla enskild egendom enskild är komplicerade.

Jag har ett exempel till som aldrig hamnade i rätten. En bekant skilde sig. hon hade en firma som enskild egendom. Ändå hävdade makens advokat att firmans värde skulle beaktas i bodelningen. Ämnet var väldigt känsligt, så jag känner bara till lite övergripande. Jag tror att det handlade om att det hävdades att hon hade tagit ut för lite vinst ur firman till de gemensamma kostnaderna, så att hon på så sätt hade "gömt" giftorättsgods i firman. Till saken hör att firmans verksamhet gör att "råvarulagret" är större än i vanliga firmor (tänk handel med extremt dyr konst, men något annat). Det förlikades, men hon fick inte ut fullt betalt för sin del av villan etc. Där handlade det även om att deras vuxna barn mådde dåligt av att de bråkade, hon behövde få ett snabbt avslut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.