När klippa ner ungersk syrenhäck

  • Antal röster
    2
  • Omröstningen stängd .
borpålandet
Vi har en lång ungersk syrenhäck med en meter långa skott på toppen. Jag undrar när man ska klippa ner den? Ska jag göra det nu eller sen? Fått lite olika bud om att det ska göras nu innan värmen och andra att man ska klippa efter blomning.
 
BirgitS
Om man ska beskära hårt så mår nog även syrener bäst av att det sker på vårvintern (februari-mars) och för mindre beskärningar skulle jag ta efter blomningen så att man inte blir utan blommor.
 
  • Gilla
borpålandet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Man ska inte beskära just när savstigningen är som störst, dvs. nu när knoppar och blad utvecklas, eftersom det är att utsätta växterna för två stressmoment samtidigt. Man klipper inte heller på hösten när växterna ska förbereda sig för vintern eftersom klippning stör den proceduren.
 
borpålandet
BirgitS BirgitS skrev:
Man ska inte beskära just när savstigningen är som störst, dvs. nu när knoppar och blad utvecklas, eftersom det är att utsätta växterna för två stressmoment samtidigt. Man klipper inte heller på hösten när växterna ska förbereda sig för vintern eftersom klippning stör den proceduren.
Är det bättre vänta till efter midsommar nu när jag missat vårvintern?
 
Brukar föryngra, skära bort gammalt vid marken, vanlig syren när den blommat över.
 
BirgitS
borpålandet borpålandet skrev:
Är det bättre vänta till efter midsommar nu när jag missat vårvintern?
Om det är så att syren håller på och spricker ut eller redan har fått problem så är nog det här den absolut sämsta tiden att beskära den. Så snart som möjligt efter blomningen är mycket bättre.

Använd väntetiden att läsa på lite om beskärning av buskar t.ex. i en bok från biblioteket.
 
  • Gilla
borpålandet
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
redan har fått problem
Ingen aning om vad som hände men det skulle ha stått:
"redan har fått blad"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.