Hej!
Har tittat på ett hus som är uppåt 160 kvm, 2 våningar, till ett helt ok pris. Huset är byggt 2010, med Frånluftsvärmepump med vattenburna element nere. Men av nån anledning har man valt att sätta el-element på övervåningen. OM huset ens skulle va av intresse för oss så kommer vi vilja byta värmekällan på övervåningen ganska omgående till vattenburet. De är ca 7-8 element uppe.
Nån som vet cirka kostnad för ett sådant byte?
Bor i en liten stad i södra Sverige om de spelar nån roll.
 
Borde ligga på 7-8000 per element inklusive rördragning om det inte är jättekonplicerat.
 
Funderat på luft/luft istället? Kyla på sommaren och värme som även hjälper upp frånluftspumpen
 
  • Gilla
Klu Rig
  • Laddar…
R reez skrev:
Funderat på luft/luft istället? Kyla på sommaren och värme som även hjälper upp frånluftspumpen
Jag kan inte så mycket om ämnet men luft/luft är nog ingenting vi skulle vilja ha, av flera anledningar. Bor man i ett stort hus, med barn som gärna håller sina dörrar stängda lär spridningen av värme bli begränsad tex.
Tänker att ett vattenburet system blir en mer hållbar och långsiktig lösning, men som sagt är jag nog egentligen för okunnig. Antar att vi i slutändan får be om rådgivning hos en expert för att komma till rätt beslut, OM vi väljer att köpa
 
Unikt namn
Har värmepumpen marginal att driva 7-8 element till?
 
Innan du investerar alltför mycket i ett byte, så kanske det vore bra att kontrollera över en vinter hur mycket de elementen verkligen jobbar.

Övervåningen brukar få det mesta av sin värme från bottenvåningen. Element på övervåningen brukar nara skjuta till lite de allra kallaste dagarna.

I så fall är det risk att du får väldoigt lång tid till breakeven på investeringen.
 
  • Gilla
Klu Rig och 1 till
  • Laddar…
Stäng av el-elementen och se vad som händer…
 
Varför vattenburet?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har värmepumpen marginal att driva 7-8 element till?
Ja, befintlig pump har marginal för det.
 
raveper raveper skrev:
Varför vattenburet?
Bra fråga! Det var de vi initialt blev rekommenderade när vi bollade med en rörmokaren. Han sa att vattenburet redan är befintligt och då är de ”bara” att koppla på uppåt, men för en större kostnad än om vi låter de bara som de är förstås. Han hade dock inte allt för lång erfarenhet, utan skulle rådgöra med en kollega om ytterligare rekommendationer.
 
S stugan_i_skogen skrev:
Stäng av el-elementen och se vad som händer…
Nja, det känns som att vi gillar värme inomhus lite för mycket för det alternativet :)
H hempularen skrev:
Innan du investerar alltför mycket i ett byte, så kanske det vore bra att kontrollera över en vinter hur mycket de elementen verkligen jobbar.

Övervåningen brukar få det mesta av sin värme från bottenvåningen. Element på övervåningen brukar nara skjuta till lite de allra kallaste dagarna.

I så fall är det risk att du får väldoigt lång tid till breakeven på investeringen.
Bra tips!
Vi hade tänkt att avvakta ca 1 år innan ett eventuellt byte, just för att känna in behovet.
I vår nuvarande bostad flyttade vi in, och var lite fööör snabba med omfattande renovering vilket vi så här i efterhand ångrar (lätt att vara efterklok).
 
Om det skall vara någon vits med vattenburet, så är ju frågan hur du värmer. Har du en ren elpanna så ger det ingen besparing att köra vattenburet. Har du ex. bergvärme så ger det en besparing på kanske 70%.

Men då är ju frågan 70% på hur mycket? Om ex. elementen på övervåningen drar 1000 kwh/år, så tar det bortåt 50 år eller mer att få break even.
 
H hempularen skrev:
Om det skall vara någon vits med vattenburet, så är ju frågan hur du värmer. Har du en ren elpanna så ger det ingen besparing att köra vattenburet. Har du ex. bergvärme så ger det en besparing på kanske 70%.

Men då är ju frågan 70% på hur mycket? Om ex. elementen på övervåningen drar 1000 kwh/år, så tar det bortåt 50 år eller mer att få break even.
Tack snälla för bra input!
Precis den här typen av frågeställning jag behöver ha med mig (oss) i resonemanget för ett eventuellt byte.

Min man säger att elelement ger en ”brödrost”-effekt, dvs de blir varmt där elementet är, sen inte så mycket mer och därför inte är en bra värmekälla. Sedan att det generellt är ett dåligt alternativt med tanke på höga elkostnader etc. Därför tittar vi på alternativa värmekällor. - själv har jag NOLL erfarenhet, men vill gärna lyssna in andras åsikter/tankar/frågeställningar kring ämnet och sedan även föra dialog med yrkesman.
 
Brödrost effekt är väl att ta i. Ett elelement sprider värme ugefär lika bra som andra. Om elementet är av äldre modell, så kan det vara så att det blir väldigt varmt på ytan.

Skillnaden mellan äldre och nyare ligger framförallt i regleringen. Äldre startar inte förrän temperaturen i rummet gått ned kanske 2 grader under önskad temp. Och stänger av när de kommit upp 2 grader över önskad temp.

Modernare element startar när temp gått ned kanske 0,1 grad och stänger av när de kommit upp 0,1 grad över önskad. De går då korta stunder men ofta, blir inte jättevarma på ytan.

Ur ekonomisynpunkt är alla element oavsett om de är el eller vattenburna lika bra. Alla element har 100% verkningsgrad. Skillnaden ekonomiskt ligger i hur man ordnar energin. EL är dyrt. Kör man el till en värmepump, så får man 3 -4 ggr mer värmeenergi ur pumpen (som varmt vatten), än vad man stoppar in i form av el. Men värmer man vatten med el i en elpanna, så går det åt precis lika mycker el, som om man kör direkt el i elementet. Bortsett från värmeförluster i rören från pannan till elementet. Men den förlusten värmer ju också huset, fast på "fel" ställe.
 
M M.sandström skrev:
Borde ligga på 7-8000 per element inklusive rördragning om det inte är jättekonplicerat.
Av att döma från de offerter(2022) jag fick innan jag valde att göra allting själv, så skulle jag snarare räkna med ~10,000/element om det inte är riktiga lågprisgrejer man monterar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.