Vad jag har förstått så är ritningarna inte copyright skyddade (vad jag har läst av tidigare inlägg i forumet) För att vara på den säkra sidan kan man ju använda sig av ritningen i grova drag, oftast är det ju så att man i slutänden ändå vill ändra på vissa detaljer (större kök, badrum, v-rum, tillbyggt garage etc) Så vad jag förstått ska det inte vara några problem. Rätta mig någon om jag har fel.
 
Vet inte hur det är rent juridiskt men i praktiken är det bara att sno ideer från alla kataloger man hittar. Kopiera en hel planlösning ska inte vara något problem heller. Har svårt att tänka mig att företaget du kopierar av skulle "komma på dig" och om de gör det tror jag inte de bryr sig.
Gör du en exakt kopia av ett arkitetktritat hus som det bara finns ett av så kanske det finns någon som klagar.
 
Jag har sett rena stölder husföretagen emellan, så själva katalog "skisserna" kan det inte vara så lätt att skydda.

Däremot är byggnadsritningar skyddade, och får ej kopieras.
 
Du kan "kopiera" vad du vill från katalogerna. Det är bara skisser.

Du kan t o m åka runt och om du gillar ett hus, åka in till komunen och be om en kopia på ritningen för 70 kr.

Det är ofentliga handlingar.

ArkensHus visar bara en liten del av planlösningen för att ingen ska gå och kopiera dom ;D
 
Arkenhus har en lustig inställning till detta.

På internet har de som du säger bara en del av planlösningen.

Men, och detta är det lustiga, beställer du deras katalog (en mindre, påkostad dylik faktiskt) så får du fullständig planlösning. Så vad har dom vunnit då?

Vi fick katalogen på husmässan i Stockholm. Behövde inte ens ge representanten våra namn.

Nej, Arkenhus borde ompröva sina marknadskanaler. Att undanhålla information till potentiella kunder är ingen bra väg att intressera köpare.

Men Arkenhus kanske redan tjänar så mycket så att de inte behöver fler kunder :-/
 
Arkenhus kanske försöker vara "pedagogiska". Många husköpare verkar inte inse vilka möjligheter det finns att ändra befintliga planlösningar eller skapa helt egna. Presenterar man då "halvfärdiga" lösningar för sina kunder så tvingar man kunderna till att tänka till lite själva.
 
Det är möjligt att det är så, GF.

För min egen del blir jag bara sur och irriterad när jag störet på dylika tilltag.
 
En del ser möjligheter andra ser begränsningar när de får en färdig ritning framför näsan.
När det gäller modulhus där det finns mycket begränsningar och lite möjligheter tycker jag det passar bra med flashiga kataloger med exakta planlösningar och färgbilder på alla husmodeller. När det gäller hustillverkare som inte gör två likadana hus (lite överdrivet) så tycker jag det är okej med mera skissartade kataloger för kunderna vill antagligen tänka ut huset själva. Arkenhus verkar tillhöra den senare varianten.
 
ok, så jag får bara designa andra halvan av ett Arkenhus?

(sorry, kunde inte låta bli...)

Håller med Bobyggarn att Arkenhus hemsida inte tillhör de bästa. De ska ju tillhöra statushusen, så varför är dom då inte exemplariska med sin hemsida?
 
De ska ju tillhöra statushusen, så varför är dom då inte exemplariska med sin hemsida?
Jag vet inte vad du tycker, man jag köper hellre ett hus av en firma som kan bygga bra hus och dåliga hemsidor än vice versa. ;)

Faktum var att tillverkaren som jag köpte stommen av har inte ens en hemsida. Å andra sidan utgav de sig inte för att sälja statushus. Å den tredje sidan tycker jag att Arkenhus sida är helt OK. Man lämnar lite till fantasinoch betonar att kunden får ett hus efter si´na egna önskemål.

Det där tror jag inte många husköpare har fattat riktigt . att nästan alla tillverkare kan göra vilka hus som helst.

Det kan man se i de olika trådarna under avdelningen av forumet vi använder just nu. Man talar om olika hus och föredrar just det huset från den tillverkaren "för det är så bra planlösning". Man har inte hajat att man kan gå till konkurrenten med samma planlösning och få ett pris. Man har ännu mindre fattat att man kan komma med sin egen planlösning. Och har man fattat det så kanske man inte törs för att man är rädd att kliva arkitekten på tårna. Åh herregud ::)
 
Själv är inte alltid bäste dräng. Jag saknar förmågan att bedömma om de planlösningar jag skissar på verkligen är så praktiska när väl huset är byggt. Mest beroende på att jag inte har gjort det tidigare och därmed saknar feed-back.
Däremot har jag konstruerat allt från siloanläggningar till maskinrum på fartyg och skulle inte rekommendera någon att anlita en nybörjare för att ta fram dessa underlag. Den "aha" upplevelse som inträder när man ser sitt alster växa fram ersätts rätt snart med "nästa gång så skall vi tänka på att..." och det vill jag inte vara med om i ett hus som jag skall vakna upp i varje morgon framledes.
Jag får för mig att de hus/planlösningar som väljs ut att presenteras i en produkt katalog, som bedöms av alla tilltänkta kunder samt konkurrenter, inte slinker igenom konstruktions/design avdelningen utan seriös diskussion med alla på företaget relevanta nyckelpersoner som förhoppningsvis har samlat på sig lite erfarenhet genom åren.
Om jag däremot hade jobbat som byggarbetare ett antal år och sett ett antal hus från ritningsstadiet till färdig produkt, då hade jag inte tvivlat på min förmåga att göra jobbet bättre än den högskolade och välbetalde arkitekten. Fast då vette f-n om jag hade anlitat ett husföretag, då min bekantskapskrets hade bestått av glada gossar som gärna "hjälpte till" att fixa vårt hus till en glad peng. :D
 
Böjd att hålla med. Även om vi annars gärna försöker hitta "billiga" lösningar såsom direktimport av byggvaror etc. har vi valt att vända oss till en yrkeskvinna i det här fallet. Jag kan ha fel men jag tror att"arkitektritade" hus anpassade för tomten i fråga nog är värda lite mer när jag väl säljer huset. Vad tror ni? ???

mvh
Snåla David
 
;)

Det tror jag absolut! Jag letade länge och var medveten om att det gick att flytta väggar o dylikt, men fick inte fram den rätta ytan för placering på min tomt. Mycket berodde på att jag bara fick bygga 60 kvm + 10 procent, dvs det blev 69 kvm i slutänden.

Eftersom jag köpt undertakmonterat hus, så kan jag flytta innerväggarna under byggets gång OM jag skulle se att det blir bättre med 5 cm hit eller 10 cm dit.

Men eftersom det är tomtens läge som är mest "prisvärt" så kommer nog därnäst husets läge, för man kan verkligen förstöra en tomt om huset hamnar "fel". Sen kanske en barnfamilj tycker något annat än ett pensionärspar, oavsett husets form och storlek!
Tänk bara på att ta in solljuset och att "vända ryggen" åt nordanvinden om möjligt
hälsar

Helena med den
dåliga Sverige Stugan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.