Nossnhoja Nossnhoja skrev:
Hej,
Vi är intresserade av ett 60-talshus med källare. Det verkar ha gjorts rejält med renovering sen 2012, inklusive dränering. Jag vet inte mycket om hus med källare, men vet att det är lätt att gå på en nit.

Hur skulle ni tolka besiktningen av detta hus? Vad bör jag fråga mer om? Jag vet att rören i plattan inte är bytta.

[länk]
det står ju typ inget om källaren. Känns som en ganska tunn besiktning.
 
Det jag hade kollat är efter fuktgenomslag i källaren. Hur är golv och väggar? Uppreglade eller direkt mot (eventuellt fuktig) betong? Källare för mig är 99% oro för fukt. Inte då fukt från rör som besiktningsmannen verkar ha fäbless för utan fukt från utsidan som går genom golv och väggar.

Är dräneringen korrekt gjord? Finns de fall där man misslyckats och lagt den för grunt exempelvis.
 
Tack så mycket.

Väggarna är "råa", det vill säga endast målade. Det tolkar jag som positivt, och vi har inte sett några fuktgenomslag. Dränering är gjord 2012, så relativt nyligen. Men svårt att veta om den är korrekt gjord. Jag ska fråga efter dokumentation.

Golven i källaren är av trä rent generellt, och där har jag frågat hur läggningen är gjord och vilka material som används. Inget svar ännu. Det finns också klinker med golvvärme i del av källaren som hör till spa/bastu. Kan det skapa extra problem tro?
 
Nossnhoja Nossnhoja skrev:
Tack så mycket.

Väggarna är "råa", det vill säga endast målade. Det tolkar jag som positivt, och vi har inte sett några fuktgenomslag. Dränering är gjord 2012, så relativt nyligen. Men svårt att veta om den är korrekt gjord. Jag ska fråga efter dokumentation.

Golven i källaren är av trä rent generellt, och där har jag frågat hur läggningen är gjord och vilka material som används. Inget svar ännu. Det finns också klinker med golvvärme i del av källaren som hör till spa/bastu. Kan det skapa extra problem tro?
" Råa" väggar är utmärkt. Är inte dränering korrekt borde eventuell markfukt redan visa sig. Få bara inte för dig att smacka på trä ifall du inte är 110% säker på vad du gör... Golvvärme är en riskkonstruktion men i ert fall kanske det är korrekt utfört med rejäl isolering under!?!?
Jag brukar tänka som så att har det inte visat sig fel efter 3-5 år tvivlar jag på att det plötsligt kommer bli problem och det här huset är 60-50 år gammalt, med dränering drygt 10 år... Vet inte om det är till någon hjälp för TS men åtminstone ett perspektiv. Tänk på att rör och golvbrunnar kan behöva uppgraderas till modern standard, särskilt om det är gjutjärnsbrunnar. Kontakta en firma för att få ett prisförslag på den kostnaden och ha det i minnet vid budgivning
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.