Hej!

Hur byter man ett sådant uttag på bilden, alltså hur får jag loss sladden? Det har gått sönder så behöver byta, är därför nyfiken på vad denna sortens uttag kallas, är det rj45?
 
  • Installation av vägguttag, handhållande nytt uttag, trasig vägg, renoveringsarbete, verktyg synligt, oavslutat projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedmonterad rökdetektor med synlig kablage och hål i tak. Installationsarbete eller felhänvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Montering av strömbrytare, kabelanslutning synlig, ojämn bakgrundsmålning, elektriskt arbete, handen håller brytaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Hej,

Bänd flrsiktigt loss kontaktenstycket från ramen. Den hålls fast på sidorna. Markering 1.

När kontakten är lös så finns det en litet "plastöra" du kan lyfta på för att vika upp kontakten. Markering 2.

Hoppas det löser sig.
 
  • Eluttag under installation, framträdande kopparkabel, vägg med spackel, omgivet av röda markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
D Dejntan skrev:
Hej,

Bänd flrsiktigt loss kontaktenstycket från ramen. Den hålls fast på sidorna. Markering 1.

När kontakten är lös så finns det en litet "plastöra" du kan lyfta på för att vika upp kontakten. Markering 2.

Hoppas det löser sig.
tack! Ska prova det. Tror du jag kan byta ut det mot typ detta? https://www.biltema.se/bygg/elinsta...MIuKyC3-rj_gIVqwZ7Ch1ovwqYEAQYASABEgJgivD_BwE.Står en sexa på mitt, vet inte om det betyder något särskilt?
 
JanneJanne123
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
D
Det ska absolut gå. Men jag hade valt att göra som janne säger. Kolla väven vilken färgkodning som man valt att använda i kontakten innan du lossar alla små ledare. Som du ser så har den kontakten som sitter två rader med färgmarkeringar på varje sida. Borde stå om det är A eller B standard man valt att följa.

Det finns garanterat nån här i forumet som ser direkt vilken standrd det är. :)
 
Jag fick loss själva plastramen nu. Och det är bara själva ramen som är sönder, så då behöver jag inte ta ut sladdarna utan kan bara köpa en ny plastram som jag fattar det.
 
  • Öppet eluttag i tak, kabel, byggdamm, pågående installation eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Aha, ja det stämmer den där kontakten heter lexcom och det finns många passande ramar till den.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Aha, ja det stämmer den där kontakten heter lexcom och det finns många passande ramar till den.
Det var ett enkelt ingrepp. Tack för hjälpen, detta forum är grymt!
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.