M mxjolle skrev:
Viktigast är att det är konstant fuktigt en period nu i början så de kommer igång att gro. Rör runt om du vill, ibland gör jag det, ibland inte. De ska bara få lite tuffsar innan du lägger ut det i gräsmattan. Att förgro i skottkärra är mest för enkelhetens skull så fröna inte torkar ut. Dock behöver du såklart fortsätta att vattna en del ute i gräsmattan om inte det görs självmant från himlen.
Ok! (y)

Jag har faktiskt inte vattnat något på dag 2 eller dag 3, för jag hade nog i lite mycket vatten när jag blandade det dag 1. Som du kan se på bilden så är jorden i klumpar och känns som lerklumpar. De har samma konsistens och fuktkänsla dag 3 som dag 1. Så tror det räcker med vatten?
 
P peter.linkan skrev:
Jag vill bara dubbelkolla. Jag vänder hela jorden upp och ner, försiktigt, med en sån här. Är det rätt? Tänker bara så man inte förstör rötterna eller något, men som jag förstår det ska man göra så.
Jag tror att du är alldeles onödigt försiktig. Jag har också använt en kultivator för att röra runt och jag har rört runt så omilt jag förmår: för att slå sönder klumparna brukar jag vifta så hårt och våldsamt jag kan åt sidorna samtidigt som jag drar den fram och tillbaka. När jorden väl är ute så kör jag först med en kratta för att flytta runt jorden, sedan en räfsa för att finjustera, därefter med en bräda för att jämna ut och slutligen har jag vältat. Rent statistiskt sett så har nog några enstaka frön gått sönder men de är så små att de allra flesta flyttar på sig snarare än blir irreparabelt kluvna, huggna, brutna eller punkterade.

Jag tror du kan behandla blandningen mer eller mindre som jord till dess att du är klar med att lägga ut det på gräsmattan.

Förra året så lade jag en ny gräsmatta på baksidan där det tidigare varit en ojämn grönyta fylld med rötter, ogräs, stenar och barr. Jag tillredde fröblandningar i baljor och gjorde en bit i taget, och fröblandningen behandlades inte på något sätt bättre än jord. Den har knådats, rörts runt, spridits ut, plattats till osv.
En välpreparerad trädgårdsyta med nyutspridd mörk fröblandning bredvid ett gräsområde och planteringar, under skugga av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på nyligen preparerad jord redo för gräsfröblandning med synliga små partiklar och en jämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre veckor senare såg det ut så här.
Tätt och frodigt grönt gräsmatta med planteringar och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P peter.linkan skrev:
Ok! (y)

Jag har faktiskt inte vattnat något på dag 2 eller dag 3, för jag hade nog i lite mycket vatten när jag blandade det dag 1. Som du kan se på bilden så är jorden i klumpar och känns som lerklumpar. De har samma konsistens och fuktkänsla dag 3 som dag 1. Så tror det räcker med vatten?
Tror också det. Det finns nog en perfekt nivå av fuktighet, men jag tror det finns ett ganska brett okej-intervall. Jag brukar som sagt vattna flera gånger (och röra runt mellan varje giva) och sluta precis när det börjar bli lite klumpar. Då brukar det ofta, på dag 2 eller 3, gå att slå sönder klumparna och blanda utan att det blir nya klumpar, för lite vatten har avdunstat. Jag brukar därför också köra med lite mulligare eller grövre material som substrat: bäst har faktiskt grovt siktad kompost fungerat. Typ 1–4 mm stora partiklar, kanske. Ett annat material jag har kört med är Granngårdens billigaste jord ("trädgårdsjord" tror jag, som är 80% torv och 20% sand) som jag sedan sållat bort de grova sakerna ur (med ett ståltrådsnät med maskstorlek på typ 3–4 mm). Det är sådant jag använder i bilderna ovan. Spelar ingen roll om det håller fukten dåligt (det är ju bara att täcka behållaren under dagarna man förgror, och när man lägger ut det är det ju bara att vattna några dagar tills rötterna når den "riktiga" jorden under) utan idealet är att det ska gå att sprida ut mer som ett pulver snarare än en seg gegga. När jag har kört med metoden så har jag haft en väldigt hög andel frön (som du kan se på bilderna) och sedan är det lite som att breda smör på en macka: blandningen sprids ut så jämnt och tunt som möjligt ovanpå den "riktiga" jorden – fröblandningens syften är att hålla fukten tills fröna kommer ut, vara lätt att "breda på" och ha hög koncentration av frön så att den är dryg och kan täcka en stor yta. Så för att fixa gropar etc hade jag fyllt upp med jord först (och jämnt) och sedan bara lagt på fröblandningen som en tunn skorpa ovanpå.

Men nu börjar jag komma från ämnet lite ...
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Jag tror att du är alldeles onödigt försiktig. Jag har också använt en kultivator för att röra runt och jag har rört runt så omilt jag förmår: för att slå sönder klumparna brukar jag vifta så hårt och våldsamt jag kan åt sidorna samtidigt som jag drar den fram och tillbaka. När jorden väl är ute så kör jag först med en kratta för att flytta runt jorden, sedan en räfsa för att finjustera, därefter med en bräda för att jämna ut och slutligen har jag vältat. Rent statistiskt sett så har nog några enstaka frön gått sönder men de är så små att de allra flesta flyttar på sig snarare än blir irreparabelt kluvna, huggna, brutna eller punkterade.

Jag tror du kan behandla blandningen mer eller mindre som jord till dess att du är klar med att lägga ut det på gräsmattan.

Förra året så lade jag en ny gräsmatta på baksidan där det tidigare varit en ojämn grönyta fylld med rötter, ogräs, stenar och barr. Jag tillredde fröblandningar i baljor och gjorde en bit i taget, och fröblandningen behandlades inte på något sätt bättre än jord. Den har knådats, rörts runt, spridits ut, plattats till osv.
[bild] [bild]

Tre veckor senare såg det ut så här.
[bild]



Tror också det. Det finns nog en perfekt nivå av fuktighet, men jag tror det finns ett ganska brett okej-intervall. Jag brukar som sagt vattna flera gånger (och röra runt mellan varje giva) och sluta precis när det börjar bli lite klumpar. Då brukar det ofta, på dag 2 eller 3, gå att slå sönder klumparna och blanda utan att det blir nya klumpar, för lite vatten har avdunstat. Jag brukar därför också köra med lite mulligare eller grövre material som substrat: bäst har faktiskt grovt siktad kompost fungerat. Typ 1–4 mm stora partiklar, kanske. Ett annat material jag har kört med är Granngårdens billigaste jord ("trädgårdsjord" tror jag, som är 80% torv och 20% sand) som jag sedan sållat bort de grova sakerna ur (med ett ståltrådsnät med maskstorlek på typ 3–4 mm). Det är sådant jag använder i bilderna ovan. Spelar ingen roll om det håller fukten dåligt (det är ju bara att täcka behållaren under dagarna man förgror, och när man lägger ut det är det ju bara att vattna några dagar tills rötterna når den "riktiga" jorden under) utan idealet är att det ska gå att sprida ut mer som ett pulver snarare än en seg gegga. När jag har kört med metoden så har jag haft en väldigt hög andel frön (som du kan se på bilderna) och sedan är det lite som att breda smör på en macka: blandningen sprids ut så jämnt och tunt som möjligt ovanpå den "riktiga" jorden – fröblandningens syften är att hålla fukten tills fröna kommer ut, vara lätt att "breda på" och ha hög koncentration av frön så att den är dryg och kan täcka en stor yta. Så för att fixa gropar etc hade jag fyllt upp med jord först (och jämnt) och sedan bara lagt på fröblandningen som en tunn skorpa ovanpå.

Men nu börjar jag komma från ämnet lite ...
Täcker du även fröna under lite dressjord när du lagt ut blandningen? Många frön ligger ju uppe på ytan som en buffé för fåglarna.
 
halper halper skrev:
Jag tror att du är alldeles onödigt försiktig. Jag har också använt en kultivator för att röra runt och jag har rört runt så omilt jag förmår: för att slå sönder klumparna brukar jag vifta så hårt och våldsamt jag kan åt sidorna samtidigt som jag drar den fram och tillbaka. När jorden väl är ute så kör jag först med en kratta för att flytta runt jorden, sedan en räfsa för att finjustera, därefter med en bräda för att jämna ut och slutligen har jag vältat. Rent statistiskt sett så har nog några enstaka frön gått sönder men de är så små att de allra flesta flyttar på sig snarare än blir irreparabelt kluvna, huggna, brutna eller punkterade.

Jag tror du kan behandla blandningen mer eller mindre som jord till dess att du är klar med att lägga ut det på gräsmattan.

Förra året så lade jag en ny gräsmatta på baksidan där det tidigare varit en ojämn grönyta fylld med rötter, ogräs, stenar och barr. Jag tillredde fröblandningar i baljor och gjorde en bit i taget, och fröblandningen behandlades inte på något sätt bättre än jord. Den har knådats, rörts runt, spridits ut, plattats till osv.
[bild] [bild]

Tre veckor senare såg det ut så här.
[bild]



Tror också det. Det finns nog en perfekt nivå av fuktighet, men jag tror det finns ett ganska brett okej-intervall. Jag brukar som sagt vattna flera gånger (och röra runt mellan varje giva) och sluta precis när det börjar bli lite klumpar. Då brukar det ofta, på dag 2 eller 3, gå att slå sönder klumparna och blanda utan att det blir nya klumpar, för lite vatten har avdunstat. Jag brukar därför också köra med lite mulligare eller grövre material som substrat: bäst har faktiskt grovt siktad kompost fungerat. Typ 1–4 mm stora partiklar, kanske. Ett annat material jag har kört med är Granngårdens billigaste jord ("trädgårdsjord" tror jag, som är 80% torv och 20% sand) som jag sedan sållat bort de grova sakerna ur (med ett ståltrådsnät med maskstorlek på typ 3–4 mm). Det är sådant jag använder i bilderna ovan. Spelar ingen roll om det håller fukten dåligt (det är ju bara att täcka behållaren under dagarna man förgror, och när man lägger ut det är det ju bara att vattna några dagar tills rötterna når den "riktiga" jorden under) utan idealet är att det ska gå att sprida ut mer som ett pulver snarare än en seg gegga. När jag har kört med metoden så har jag haft en väldigt hög andel frön (som du kan se på bilderna) och sedan är det lite som att breda smör på en macka: blandningen sprids ut så jämnt och tunt som möjligt ovanpå den "riktiga" jorden – fröblandningens syften är att hålla fukten tills fröna kommer ut, vara lätt att "breda på" och ha hög koncentration av frön så att den är dryg och kan täcka en stor yta. Så för att fixa gropar etc hade jag fyllt upp med jord först (och jämnt) och sedan bara lagt på fröblandningen som en tunn skorpa ovanpå.

Men nu börjar jag komma från ämnet lite ...
Tack så hemskt mycket för ditt svar! Då kopplar jag av! :)

Din matta ser riktigt fin ut :ok::ok:
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
L LFN skrev:
Täcker du även fröna under lite dressjord när du lagt ut blandningen? Många frön ligger ju uppe på ytan som en buffé för fåglarna.
Ibland, ibland inte. Har testat båda metoder. Har inte noterat någon särskild anstormning av fåglar, så det har aldrig varit något problem. Fördelen med att täcka är att man inte behöver vattna lite ofta; nackdelen är att det inte alltid är så lätt att få det tunt och jämnt. Om det blir för tjockt så brukar det inte bli bra.

Lagret jag breder ut är en halv till en centimeter tjockt och har frön i hela volymen, så en del torkar ut eller blir uppätna, en del är kanske lite djupare än optimalt och en del alldeles lagom. Brukar bli toppen hur som helst!
 
  • Gilla
LFN
  • Laddar…
P peter.linkan skrev:
Tack så hemskt mycket för ditt svar! Då kopplar jag av! :)

Din matta ser riktigt fin ut :ok::ok:
De ser alltid bra ut första säsongen. Sedan kommer det svårare tider och nästa vår börjar man hitta en och annan klöver osv :D
 
Dag 5. Kan inte se att någonting har hänt.

Det står i garaget där det är 15-20 grader dygnet runt.

Har något blivit fel eller ska jag bara fortsätta vänta?

Kan tillägga att jorden kommer från vårt trädgårdsland/odlingsland. Den jorden var ok att lägga ut rullgräs på, så jag förmodade att den också gick bra att så gräsfrö i. Jag sorterade ut stenar etc före. Borde det vara ok eller är det ett problem?
 
  • Närbild på grov, stenfri jord där gräsfrön nyligen såtts utan synliga tecken på tillväxt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle vänta några dagar till, men det ser fortfarande rätt blött ut. Har tidigare sagt att det nog inte spelar någon roll, men kanske du har lyckats komma över några övre fuktgräns? :)
 
  • Gilla
Bengt Blomberg
  • Laddar…
halper halper skrev:
Skulle vänta några dagar till, men det ser fortfarande rätt blött ut. Har tidigare sagt att det nog inte spelar någon roll, men kanske du har lyckats komma över några övre fuktgräns? :)
Jag kör ut den i solen och låter det dunsta av då :)
 
P peter.linkan skrev:
Jag kör ut den i solen och låter det dunsta av då :)
Ja, det kanske kan fungera. Det är dags för det att börja synas snart, tycker man.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Det är bra om det tar tid, då är det rätt frön, dvs långsamtväxande ;)

Skulle nog säga värme, kör ut skottkärran å ställ längs med en solvägg eller så, då blir det resultat
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
När ingenting hade hänt på 6-7 dagar så gav jag upp. Drog bort presenningen och beställde 7 m2 gräsrullar istället.

Men så ikväll, när jag tänkte använda jorden för att få upp det till rätt nivå, så att gräsrullarna kommer i jämnhöjd med gräsmattan... Vad är det jag ser?

Jaja. Nu levereras gräsrullarna imorgon ändå och denna jorden får finna sig i att ligga undertill som nivåjämnare. Men det var ju lustigt!
 
  • Nyutsprungen grässtrån i mörk jord för användning som nivåjämnare vid gräsmatteanläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyutslagna grässtrån som börjar växa i ojämn jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
halper halper skrev:
Tre veckor senare såg det ut så här.
Wow, imponerande resultat. Mitt är inte ens i närheten efter ett helt år inklusive stödsådd.
Perfekt med lite mer detaljerad metodbeskrivning. Det har enligt min mening redan från början funnits en del oklarheter i denna tråd kring detaljerna.
 
P peter.linkan skrev:
När ingenting hade hänt på 6-7 dagar så gav jag upp. Drog bort presenningen och beställde 7 m2 gräsrullar istället.

Men så ikväll, när jag tänkte använda jorden för att få upp det till rätt nivå, så att gräsrullarna kommer i jämnhöjd med gräsmattan... Vad är det jag ser?

Jaja. Nu levereras gräsrullarna imorgon ändå och denna jorden får finna sig i att ligga undertill som nivåjämnare. Men det var ju lustigt!
Hoppsan! Man får inte vara otålig :rofl:

C cpalm skrev:
Wow, imponerande resultat. Mitt är inte ens i närheten efter ett helt år inklusive stödsådd.
Perfekt med lite mer detaljerad metodbeskrivning. Det har enligt min mening redan från början funnits en del oklarheter i denna tråd kring detaljerna.
Tycker det är roligt att så gräs, så bidrar gärna med mina anekdoter och erfarenheter. Kul om det kommer till nytta! :D
 
Tack för alla tipsen!

Nu har jag också kommit igång.
 
  • Säckar med jord, svarta planteringskärl, gödningsmedel och trädgårdsredskap i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planteringsarbete med jord, krukor, frön och redskap i ett uterum eller växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En röd kratta på mörk jord i en vit låda, med någons skor synliga nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En spade ligger i en låda med mörk jord och ett lager ljusare substrat, antagligen för plantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flera stora plastlådor och en bricka fyllda med jord inomhus, möjlig förberedelse för plantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta lådor med tidningar på betonggolv, potentiellt förpackningsmaterial eller återvinning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
halper och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.