Har bekymmer med att besluta vad vi ska ha för tak på vinterträdgården. Någon som kan komma med erfarenheter, tips och råd?
2 väggar skjut- och vikparti mot syd & öst, 2 väggar isolerade ytterväggar. Vattenburen golvvärme i platta, u-värde 1.7 på glaspartien.
Funderat på om man kan sätta ett takfönster i plåttaket, men takets lutning är bara planerad till 6 grader...
Även funderat på att göra en del av taket med kanalplast, men skarvar betyder oftast läckage...
Vi bori västernorrland, och har en del kallare dagar och även en del snö.

KANALPLASTTAK
16mm, u-värde 1.73
-/+:
- vinterträdgården blir onödigt varm pga ljusgenomsläppet
- värmeförlust. Sämre isolerförmåga, främst i skarvar i taket
+ mer ljus för växter
+ mer ljus in till matrummet


PLÅTTAK
isolerat 195mm
-/+:
- vinterträdgården upplevs mörk
- matrummet med fönster till vinterträdgården känns mörkt
- mindre ljus för växter
+ mindre värmeförlust
 
Inget enkelt val.

Vi bygger uterum/vinterträdgård just nu och vi valde bandtäckt plåt och isolerar med 195 mm isolering. Visst blev det lite mörkare i vardagsrummet innanför , men samtidigt var det rummet väldigt ljust tidigare, så vi är nöjda.
Bandtäckningen kostar visserligen en slant (450 kr/kvm + moms), men det ser väldigt gediget ut.

Allt beror ju på vad man prioriterar. Vill man använda vinterträdgården mer eller mindre året om blir det säkert ganska dyrt att hålla hyfsad temperatur om man har kanaltak.

Personligen gillar jag inte transparanta plasttak, det blir väldigt ljust när solen ligger på. Då måste man istället jobba med någon form av avskärmning vid taket.

Lycka till med beslutet!
 
Det lutar ganska starkt mot plåttak... pga att det isolerar mycket bättre. Det torde hålla längre också...
Det går ju alltid att ta upp och sätta takfönster om man har en taklutning på ca 15 grader, om det nu blir väldigt mörkt...
 
Ja byggde mitt uterum förra hösten och valde falsat plåttak. Jag har också matplatsen
innanför uterummet men tycker inte det blev så mörkt där inne.

Snickaren som jag hjälper med uterummet tipsade mej om att ta 210 cm höga fönster
så kommer det in mer ljus.

Jag har också gjuten platta med vattenbuten golvvärme men tycker inte det kostar så speciellt mer
med den på. Jag har ca 20 garder där ute hela vintern.

Skulle jag göra om bygget så skulle det bli lika dant tak igen.
Satsa på riktig tak och gärna lite mysig belysnig.
Det lyfter det hela lite extra.
 
Christer69: Tack för svaret, precis det jag ville höra :)
Men vart bor ni, hur kallt har ni vintertid och vilket u-värde har dina fönster eller hela konstruktionen?
 
Om kanalplast är ett alternativ tycker jag att det är lite väl tunnt. Vi har ett tak som är 32 mm( U-värde 1,4), och det är väl i det tunnaste laget för att klara av något mer än en sen höst här i Skåne. I sundsvall är det ju kallare än här Hur klarar ett 16mm kanalplast snömassorna, sundsvall ligger väl i snözon 3( vi bor nu i snözon1,5 och behöver inte oroa oss för stora snömassor?( men kommer ursprungligen från norrbotten så jag vet vad snö är för något)
I ert fall skulle jag också ta en plåttak istället för 16 mm kanalplast, jag tycker det verkar lite väl klent för temperaturen och snömassorna och till den användningen ni vill ha det till.
 
Ja, fast tillverkaren säger att det fungerar, men jag tycker också att det låter lite oroväckande. Man vill ju inte känna att man måste upp och skotta taket hela tiden...
 
Jag bor utanför Värnamo och nu var det ju inte så jätte kallt förra vintern men visst kan det bli kallt
här också.
När plattan väl är uppvärmd så drar den ju bara underhållsvärme.

Jag har inga skjutdörrar utan fasta fönster och två dubbel fönsterdörrar på 150 cm stycket.
Mitt uterum ligger ca 1 meter över markhöjd och då ville jag inte ha öppet rakt ut med den höjden.
Jag valde höjden för att ville har uterummer i höjd med eller nästan i höjd med golvet inne i huset.
Mina fönster och dörrar har u värde 1.5. Takhöjden i uterummet är 235 cm och jag har innetak
i uterummet. Golvytan är 7.20 x 4.5 m på plattan = 32.4 kvadratmeter.
Enligt flera så är det husets finaste rum och det tycker jag själv också.
 
Vi har också vinterträdgården i samma golvnivå som huset. Jag vill att det som skall flyta ihop... Vi ska även köra samma golv från kök/matrum ut till vinterträdgården. Vårt ligger också 1 meter ovan mark, men det blir en trapp ned till en terass nedanför. Åt andra hållet blir det gräsmatta i samma höjd som skjutpartiet. Vi kommer att isolera max 220 i taket. Det blir mindre isolering än i huset, hoppas att vi inte ångrar oss där... Det skulle ju gå att sätta taket högre och isolera mer....vad tror ni, behövs det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.