N
Hej.
Provade mina uttag med en uttagstestare.
Den säjer att fas o nolla är förväxlade, annars ok.
Spelar väl ingen roll i enfas uttag ? Eller är det regel att man sätter nollan till vänster,fasen till höger ?
Elkontrollenhet insatt i vägguttag med indikatorlampor och instruktioner på en etikett, visar felstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den blir nöjd om man vänder på den... Gul och svart eltestare insatt i vit vägguttag, röda lampor tända, text och symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det spelar ingen roll.
Elektroniken i testaren är byggd för att fungera i alla länder. I vissa länder ska nollan sitta på ett visst ställe, då bygger man testaren för att hantera det. För oss spelar det ingen roll.
 
  • Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
N nova383 skrev:
Hej.
Provade mina uttag med en uttagstestare.
Den säjer att fas o nolla är förväxlade, annars ok.
Spelar väl ingen roll i enfas uttag ? Eller är det regel att man sätter nollan till vänster,fasen till höger ?
[bild]
Den blir nöjd om man vänder på den...[bild]
Spelar ingen roll då du kan vända stickkontakten hur som.
 
  • Gilla
nova383
  • Laddar…
N
FredrikR FredrikR skrev:
Spelar ingen roll då du kan vända stickkontakten hur som.
Nä precis, tänkte om det var nån "best practis" eller nåt sånt. Jag har konsekvent fasen först /till vänster i alla uttag bara för nån ordnings skull
 
N nova383 skrev:
Nä precis, tänkte om det var nån "best practis" eller nåt sånt. Jag har konsekvent fasen först /till vänster i alla uttag bara för nån ordnings skull
Jag skulle tro att 98% av alla elektriker inte bryr sig då det inte har någon som helst betydelse, i nyproduktion skulle jag tro att det är 50-50 (efter att ha testat 1000tals vägguttag). Och av dom som bryr sig så har ca 50% fas till vänster och ca 50% till höger
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.