Jag planerar att bygga om på övervåningen (snedtak) och sätta in en takkupa. Nu till frågan tror ni att jag kommer behöva sätta in ett element i allrummet på övervåningen av det dom inte styckas av till ett nytt sovrum?

Basfakta:
Huset är ett modulhus från Elementhus Mockfjärd byggt 1971. Huset har snedtak på övervåningen och ganska stora kattvindar. Isoleringen består av lössull i tak och gullfiber mot kattvindarna. Isoleringen är nog inte upp till dagens standard men verkar ändå hålla ganska bra. Med bergvärme gör jag av med ca 16000kwh ink hushållsel per år för att värma upp 154m2 plus källare till en dräglig boende temperatur.
Huset har vattenburen värme via ett enrörssystem.

I nuläget innan ombyggnad finns ett element i det rummet, detta element brukar inte behöva användas i någon större omfattning.

Det allrum som blir på övervåningen kommer att ha två nya takfönster och en öppen trappa mot nedervåningen. Se bild

Teckenförklaring:
Rött: befintliga/nya element.
Blått: det element som kanske behövs i allrummet.
Grönt: de nya väggarna till det nya rummet under takkupan.

Riskerar det att bli för kallt utan element i allrummet eller kommer värmen från omgivande rum och nedervåningen hålla temperaturen på en okej nivå.

Tacksam för att höra vad ni tror

MVH Johan
 
  • Arkitektonisk ritning av en bostadsplan med fem sovrum, allrum, WC/dusch och klädkammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klart att man behöver någon form av värme i alla rum om man vill ha en jämn värme i huset.
 
J Josth skrev:
Klart att man behöver någon form av värme i alla rum om man vill ha en jämn värme i huset.
Förvisso. Frågan är dock om det är strikt nödvändigt i detta fall då det är en ganska begränsad mängd ytterväggar i rummet och man inte alltid sätter element i hallar (utan ytterdörr), korridorer och motsvarande ytor som till stor del omges av uppvärmda rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.