Bor i ett hus byggt 1978. Har precis avslutat en badrumsrenovering. Fyra firmor inblandade. Ingen av dem har sagt något om asbest, men en vän till mig upplyste mig om att hus byggda före 1985 kan ha asbest i sig.

Bör man göra en asbestkoll nu efter renoveringen? Eller kan jag lita på att firmorna jag anlitat gjort det?

ska tillägga att jag flyttade in för 9 år sedan och om jag har asbest räknas väl det som ett dolt fel? Kan försäkringen täcka upp för en ev sanering? Förstörs min renovering i det läget?

Vad skulle ni gjort i mina kläder?
 
Har du googlat på asbestförbud?
Jag fick upp två årtal 1975 för den farligare sorten och totalförbud 1982.
Debatten då var nog så högljudd att det måste inte användas asbest i varje husbygge.
Protte
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Inget att göra nu när allt är rivet redan. Var glad och lev vidare, googla inte vidare på asbest bara…
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Vi kommer behöva kitta fönstrens i sovrummen i närtid. Borde någon åtgärd vidtas innan dess?
 
L Lilla Yk skrev:
Vi kommer behöva kitta fönstrens i sovrummen i närtid. Borde någon åtgärd vidtas innan dess?
Vad menar du? Göra vad ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad menar du? Göra vad ?
Finns det asbestrisker med att kitta fönster från 1978?
 
Jg skriver samma sak i alla trådar.

1: är du orolig så ta asbest prover.
2: läs på om riskerna med asbest, hur många som dör från minimal exponering etc.

Att vara rädd för asbest men inte veta om det finns i ens närhet eller vad man är rädd för känns onödigt.
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Finns det asbestrisker med att kitta fönster från 1978?
Svar NEJ!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…

Bästa svaret

Om renoveringen redan är klar så är det lite sent att asbetssanera (riva) gammalt fix bakom kakel eller under den gamla golvmattan där asbets oftast finns. I ett hus från 78 hade jag inte varit så orolig. Såga inte i fyrkantiga ventrör på vinden om ni har sådana. Inte utan att ta prov på de först iaf.
Asbets är inte som radioaktiv strålning.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
V
L Lilla Yk skrev:
Bor i ett hus byggt 1978. Har precis avslutat en badrumsrenovering. Fyra firmor inblandade. Ingen av dem har sagt något om asbest, men en vän till mig upplyste mig om att hus byggda före 1985 kan ha asbest i sig.

Bör man göra en asbestkoll nu efter renoveringen? Eller kan jag lita på att firmorna jag anlitat gjort det?

ska tillägga att jag flyttade in för 9 år sedan och om jag har asbest räknas väl det som ett dolt fel? Kan försäkringen täcka upp för en ev sanering? Förstörs min renovering i det läget?

Vad skulle ni gjort i mina kläder?
Asbest räknas inte som dolt fel. Skojar du eller ?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Finns det asbestrisker med att kitta fönster från 1978?
Då jag märket att du är väldigt orolig över asbest, föreslår jag att du läser på. Det är bra att veta "vad" man är rädd för. Samt när/hur det kan skada en.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
S jkswe87 skrev:
Om renoveringen redan är klar så är det lite sent att asbetssanera (riva) gammalt fix bakom kakel eller under den gamla golvmattan där asbets oftast finns. I ett hus från 78 hade jag inte varit så orolig. Såga inte i fyrkantiga ventrör på vinden om ni har sådana. Inte utan att ta prov på de först iaf.
Asbets är inte som radioaktiv strålning.
S jkswe87 skrev:
Om renoveringen redan är klar så är det lite sent att asbetssanera (riva) gammalt fix bakom kakel eller under den gamla golvmattan där asbets oftast finns. I ett hus från 78 hade jag inte varit så orolig. Såga inte i fyrkantiga ventrör på vinden om ni har sådana. Inte utan att ta prov på de först iaf.
Asbets är inte som radioaktiv strålning.
Alla ventilationsrör är runda, om nu det spelar någon roll

I övrigt precis det jag ville läsa, 1978 verkar vara hyfsat säkert år. Det som gör mig lite brydd är att varken snickare, elektriker, rörmokare, eller ”badrumstätare” sa ett ord om asbestrisken. Tänker att de borde ha stenkoll på detta?
 
L Lilla Yk skrev:
I övrigt precis det jag ville läsa, 1978 verkar vara hyfsat säkert år. Det som gör mig lite brydd är att varken snickare, elektriker, rörmokare, eller ”badrumstätare” sa ett ord om asbestrisken. Tänker att de borde ha stenkoll på detta?
Antagligen eftersom de allra flesta vet att asbest är farligt enbart efter lång exponering av asbestdamm, du får inte i dig sådant av att bo i ett hus med asbesttak eller ventilationsrör, lim eller isolering av rör i pannrummet.
Att vistas ute och andas innebär att du andas in asbestfibrer, speciellt i stadsmiljö, är du äldre än 30 år har du andats in ofantliga mängder fibrer från kopplingar, bromsbelägg från fordon och tåg och lite annat, så oron över asbest är farligare för hälsan än risken att andas in det i en bostad.

Internet och googling kan vara bra, men om man enbart fokuserar på alarmisterna och struntar i realisterna blir det inte bra, oavsett vad man talar om.

Och släpp det där med dolt fel!

För övrigt så välkommen till husvärlden där glädjen över att ha egen stuga och täppa är övervägande över sorgen över detsamma.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jag har en följdfråga på detta. Vi kommer att jorda kontakterna i mitt arbetsrum i närtid (+ fixa lite strömbrytare i andra rum). Bör vi mäta asbest innan detta sker? Huset är som sagt byggt 1978.
 
L Lilla Yk skrev:
Jag har en följdfråga på detta. Vi kommer att jorda kontakterna i mitt arbetsrum i närtid (+ fixa lite strömbrytare i andra rum). Bör vi mäta asbest innan detta sker? Huset är som sagt byggt 1978.
Nej.
 
  • Gilla
Kajjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.