Hej,

Av ren nyfikenhet så undrar jag om någon vet varför man byggde en ”alkov”/försänkning på insidan av dörrarna på Jämtskåp (”Jämtlandsskåp”)?! Byggnadstekniskt så blir det ju mycket mer arbete än att bara ha en slät sida.

Jag har flera Jämtskåp som är byggda på detta sätt.

Tack på förhand!
 
  • Gammal träskåpsdörr med sliten målning och dekorativa mönster på en sarg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag gjort vissa skåpsluckor med fyllning har fyllning varit en slät skiva som ligger lös i noten som ramen har.
Då får man en lucka som klarar rörelser i trämaterialet.
 
  • Gilla
Turbopumpen
  • Laddar…
Exakt. Det är baksidan på spegeln och eftersom den sitter fast i ett spår i ramen så blev det där enklaste sättet. Utsidan på spegeln fick profiler och dekor.
Spegeln sätter löst i ramen och kan röra sig med fuktigheten. Ett dör av hela bräder förstärkt med narar på insidan rör sig mycket mera med fuktigheten.
 
  • Gilla
Turbopumpen
  • Laddar…
Så alltså ska det sitta en spegel där. Tack för svaren :D
 

Bästa svaret

Microkatten
Det sitter redan en spegel där. Med "spegel" menas alltså inte spegelglas - som jag tolkar du tror? - utan det trä som är i mitten av dörren kallas spegel. Alternativt fyllning. Spegeln sitter i en träram. En bild säger mer än tusen ord:

Enkel ritning av en dörr struktur med etiketter: stilar, panel och rail.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Panel = spegel/fyllning

Spegeln är insatt/instucken löst i ett spår (not) i ramen. Då kan spegeln få plats att röra sig när den ändrar storlek pga att trä påverkas av olika fuktförhållanden under årstiderna. Träet i ramen brukar vara smalare (mindre bred) än spegeln och rör sig därför inte lika mycket, och dörren kan behålla sin form oavsett årstid/fukthalt i rummet.

Det finns olika sätt att "smycka" en panel:

Tre typer dörrpaneler: upphöjd panel, plan panel, applicerad listverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här står mer om en spegeldörrskonstruktion, på engelska kallad frame-and-panel door. Och här.
 
Redigerat:
  • Gilla
Il pane och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.