Håller på med golvvärme. Lägger det med glespanel på golvreglarna. cc är 450 mm.

Vad exakt är golvgips, och används det istället för spånskiva?

Hur tjock är gipsskivan?

Mats
 
Golvgipset ser ut som vanligt vägggips. Däremot så är det armerat och är mycket tyngre (tätare gips tror jag). Oftast använder man det tillsammans med golvspånskiva och då särskilt på de golv som man tänkt lägga klinker på och därför behöver ett stabilare golv.
 
Golvgipset ersätter inte golvspånet, dock går det att ha andra undergolv.....
 
Glömde........vanligaste dimentionerna är 6, 9 och 13mm
 
pappskallen skrev:
Golvgipset ersätter inte golvspånet, dock går det att ha andra undergolv.....
Jodå, tillsammans med glespanel kan golvgipsen ersätta spånet.
 
MathiasS skrev:
Jodå, tillsammans med glespanel kan golvgipsen ersätta spånet.
du menar alltså att man lägger gles cc 450 och så gipset på det, sedan klinker??
sviktar det inte emellan?
vilken dim. måste man isåfall ha på gipsen? ???
6mm låter tunnt ;D
 
pappskallen skrev:
du menar alltså att man lägger gles cc 450 och så gipset på det, sedan klinker??
sviktar det inte emellan?
vilken dim. måste man isåfall ha på gipsen? ???
6mm låter tunnt ;D
Nej, man lägger cc450, glespanel 21x120, och sedan dubbel hellimmad golvgips ovanpå det.

Golvgips finns mig veterligen bara i dimension 13mm.

6mm gips är renoveringsgips, 9mm är sk utegips.
 
Kolla på tex Danogips hemsida. Där finns hela sortimentet (och de flesta tillverkare har likartat sortiment).
 
Har ikväll ägnat ett antal timmar på att söka uppg ang underlag till ett klinkrat värmegolv. Nu önskar jag att det finns någon som kan svara på detta påstående!

Det går (underförstått med bra resultat) att med ett regelvirke på 45x195, cc max 600, golvspånskiva 22 mm el motsvarande böjstyvhet och ett hellimmat golvgips på 13mm som förutsättning lägga ett värmegolv med klinker. Det påstår i varjefall denna länk på sidan 5 http://www.ardex.se/varmegolv/index.htm.

Vad säger ni nu då?

Svambert
 
En lösning att föredra. Gjorde likadant, med den enda skillnaden att jag skruvade golvgipsen istället (tätt som f_n)
 
Svambert skrev:
Har ikväll ägnat ett antal timmar på att söka uppg ang underlag till ett klinkrat värmegolv. Nu önskar jag att det finns någon som kan svara på detta påstående!

Det går (underförstått med bra resultat) att med ett regelvirke på 45x195, cc max 600, golvspånskiva 22 mm el motsvarande böjstyvhet och ett hellimmat golvgips på 13mm som förutsättning lägga ett värmegolv med klinker. Det påstår i varjefall denna länk på sidan 5 [länk].

Vad säger ni nu då?

Svambert
Jepp, frågar du mig så säger jag att om du hellimmar så är det ok. Ardex avser väl elgolv antar jag.
 
Enligt Wirsbos instruktioner, skall man lägga två lager golvgips som hellimmas. Vid golvbrunn gör man ett större hål i det övre lagret gips, och spacklar sedan fallet.

Min fråga är, hur mycket större skall hålet i det övre lagret vara. Tjockleken är ju "bara 13 mm.

Mats
 
Bob_the_builder
När vi ändå håller på och nöter på det här ämnet igen kanske någon kan förklara finessen med Wirsbos träbjälklagslösning (glespanel med 22 spån ÖVER). Det man går miste om i det fallet är ju den samverkan mellan golvbjälkarna som skruvlimmat golvspån ger. Dessutom kommer slangarna långt ner i konstruktionen. Min plan är att skruvlimma spånet på golvbjälkarna och sedan lägga glespanel+plåt och slang ovanpå den. Idéer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.