Har ni några tips på hur man kan snygga till en rostig balkong i smide? Gult tegelhus.

klä in? I vad? Kanske i träpanel som man låter vara träfärgad? Ytterdörren är ek.
 
  • Tvåvåningshus med tegelfasad, balkong, fönster och buskar framför, molnig himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MaxHugo
Hej!

Min förra balkong bestod av kallt betonggolv och gul vindskyddsplåt.

Min lösning var att lägga golvtrall, täcka plåten med bambu och lite ledbelysning.
Balkong med lampor, rottingmöbler, växter, kvällstid, mysig atmosfär, bostadsbyggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eklanda6 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
G Gulategelhuset skrev:
Har ni några tips på hur man kan snygga till en rostig balkong i smide? Gult tegelhus.

klä in? I vad? Kanske i träpanel som man låter vara träfärgad? Ytterdörren är ek.
Jag tycker du har ett vackert balkongräcke som passar mycket bra till och är tidstypiskt för ett hus som ser ut att vara från 50-talet. Om räcket är rostigt blir det ju bra att ta bort rosten innan man målar det igen.

Om du gör ett träräcke så kommer det att göra att balkongen blir mycket mer dominerande och hela fasadens proportioner ändras.

Bor du i detaljplanelagt område så att du behöver bygglov?
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker du har ett vackert balkongräcke som passar mycket bra till och är tidstypiskt för ett hus som ser ut att vara från 50-talet. Om räcket är rostigt blir det ju bra att ta bort rosten innan man målar det igen.

Om du gör ett träräcke så kommer det att göra att balkongen blir mycket mer dominerande och hela fasadens proportioner ändras.

Bor du i detaljplanelagt område så att du behöver bygglov?

Ja det är ett hus från 50-talet. Ja det har du rätt i… vill inte att det ska se konstigt ut. Det kommer behövas bygglov ja.
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
AXS
Tycker balkongen är snygg, skulle inte göra någonting förutom kanske måla då.

Men fönstret och dörren skulle kunna vara annan färg än vitt, skulle höja hela huset.
 
AXS AXS skrev:
Tycker balkongen är snygg, skulle inte göra någonting förutom kanske måla då.

Men fönstret och dörren skulle kunna vara annan färg än vitt, skulle höja hela huset.
okej… vad tänker du för färg för fönster och dörr då?
 
BirgitS
  • Gilla
Gulategelhuset
  • Laddar…
Rolig läsning! Vårt hus måste vart väldigt tidstypiskt med gult å brunt… men hade helst fått bort de bruna tonerna…
 
  • Arg
Fulkemisten
  • Laddar…
AXS
G Gulategelhuset skrev:
okej… vad tänker du för färg för fönster och dörr då?
Tror det är viktigare med rätt nyans än val av grundfärg. Har sett fina gröna och röda nyanser. Grått kan funka det med.

Googla på "gul tegelfasad" eller liknande, det finns massor att få inspiration av.

Vanligast är nog vitt och brunt, men tycker nytt vitt blir lite skarpt.
 
  • Gilla
Gulategelhuset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.