Hej,
Jag är snart klar med mitt bastubygge. Bilder kommer snart. Kvar är att konstruera och montera lavarna. Lavarna kommer att vara knappt 3m långa. Utmaningen ligger i att jag inte vill ha något stödben. Frågan är alltså hur jag ska tänka kring bärigheten på regeln? Kommer en stående 45x70 klara spännavidden? Jag kommer ha en regel på långsidan längs väggen, två på kortsidan och en i ytterkant. Jag kommer också ha kortlingar. Det är regeln i ytterkant jag undrar om. Kanske måste jag gå upp i dimension eller kanske ska jag titta på en stålprofil.

Vad tror ni?
 
min 95
 
  • Gilla
Walden
  • Laddar…
Ja, 95 borde väl räcka
 
W Walden skrev:
Hej,
Jag är snart klar med mitt bastubygge. Bilder kommer snart. Kvar är att konstruera och montera lavarna. Lavarna kommer att vara knappt 3m långa. Utmaningen ligger i att jag inte vill ha något stödben. Frågan är alltså hur jag ska tänka kring bärigheten på regeln? Kommer en stående 45x70 klara spännavidden? Jag kommer ha en regel på långsidan längs väggen, två på kortsidan och en i ytterkant. Jag kommer också ha kortlingar. Det är regeln i ytterkant jag undrar om. Kanske måste jag gå upp i dimension eller kanske ska jag titta på en stålprofil.

Vad tror ni?
Hej

Jag har gjort som du fast min var 2 meter bred. Körde 95x45 och det fungerar fint. 3 meter är ju långt, känns väl tveksamt, Kolla den här tråden:

https://www.byggahus.se/forum/threads/regeldimensionering-foer-lang-bastulav.294792/
 
  • Gilla
Walden
  • Laddar…
Min är 2,5 meter bred och jag körde på 145x45 efter att ha upplevt en på 3 meter med 95x45 som sviktade markant.
 
  • Gilla
Walden
  • Laddar…
Ja svikt vill jag ju inte ha. Kanske kan köra med två 95:surprised:r i ytterkant och en i väggen i bakkant
 
W Walden skrev:
Ja svikt vill jag ju inte ha. Kanske kan köra med två 95:surprised:r i ytterkant och en i väggen i bakkant
Bättre att gå upp i höjd på än att dubbla antalet, jag skulle tro att en 22x195 bräda bär tillräckligt
 
  • Gilla
Walden
  • Laddar…
Om du vill undvika höjd så sätt två 45x95 i frmkant.
 
  • Gilla
Walden
  • Laddar…
Så tänker jag också
 
Jag tog limträ, jag har lite drygt 3 m. Minns inte dimensionen, kan kolla sen.

det hjälper lite mot svikt om du kortlar av från framkant till bakkant några gånger längs längden (det har inte jag, det behövs inte med limträet tyckte jag)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.