Det finns ju ett antal finesser på hus som höjer värdet men det är inte alltid som man egentligen uppskattar dem när man har dem. Jag undrar vad ni anser vara användbar samt oanvändbar lyx?? Min egen lista ser ut så här

Uppskattat
- Extra takhöjd
- Extra bänkdjup i köket
- Badkar

Direkt onödigt
- pampig utsikt, den ser man inte efter ett tag
- bastu

Sedan finns det några saker som man både kan ha och mista, balkong och eldstad använder man inte så mycket som man trodde att man skulle göra, är min erfarenhet.

Vad säger ni??
 
Vi använder vår braskamin dagligen och det är så skönt så den kan vi inte vara utan likaså vårt hörnbadkar är det så mysigt att krypa ner i.
Anders
 
Mest uppskattat hos oss är (efter ett år),

- utsikten. Det händer ofta att jag ställer mig och titta ut bara för att det är så skönt.
- braskaminen. En brasa är väldigt hemtrevligt och mysigt och vi eldar i tid och otid :)

Minst uppskattat,

- ytterdörren i tvättstugan. Här kommer ingen in. Min rena tvätt ska inte smutsas ner!
 
+ ISMASKIN!!! - Går inte at leva utan efter att man vant sig
+ Öppen planlösning
+ Stora fönster
+ Altan i samma nivå som golvet inomhus

- Inbyggnadsugn
- Garaget fristående från huset

/V
 
+ Utsikten (mälarfjärd)
+ Läget (egen brygga)
+ Avskiljdhet (1 km till närmsta granne)

- Ekar - fina, men himla mycket löv...
- Såpskurade golv - lite för känsliga för småbarnsfamilj
- Massa bodar - de är ändå fyllda med pryttlar...

Saknar mest: Garage, Källare (någonstans att förvara saker, snickra och dona)
 
+ Stort kök med bra arbetsytor
+ Stor tvättstuga
+ Hall med klädkammare

- Garage (carport med förråd räcker för oss som inte mekar)
- Bastu
 
Va, och vi som har glatt oss åt var alldeles egen ägandes ek vid nyinförskaffade huset! ;-)
 
mest uppskattat:
braskaminen-eldar varje morgon. Frukost med barnen i brasans sken före skola och jobb är livskvalitet.
ryggåstak i kök och extra takhöjd överallt- rymd och luft att andas...
centraldamsugare- sparar rygg och hörn

minst uppskattat:
bubbelbadkar- ej använt efter 2 år. Vanligt hade funkat lika bra om inte bättre.
sockeldosa till damsugaren- finns det verkligen någon som använder dem?
öppen planlösning- får stora hus att verka små, inga väggar att möblera mot och inga egna små vrår och krypin att försvinna in i.
 
Enda lyxen i den här kåken är glashäll, inbyggnadsugn under bänken och Renova dimmrar/uttag/brytare, å jag är nöjd med alltihop!!
 
Mest uppskattat:
Utsikten!- Kan titta på vattnet i flera timmar.
Garage ihopbyggt med huset- ljuvligt på vintern.
Takhöjden- Ger en härlig känsla när lokaltidningen ska läsas i favoritfåtöljen med sex meters takhöjd.
Murade spisen- ger hela rummet karaktär och värme.
ismaskinen- man blir isberoende.
Centraldammsugaren - hur gjorde man innan???

Minst uppskattat:
Bubbelkaret - fast inte om sambon får välja...
Bastun vid vattnet kommer kanske inte överanvändas då den blir klar.
 
mino skrev:
Va, och vi som har glatt oss åt var alldeles egen ägandes ek vid nyinförskaffade huset! ;-)
En är väl okej - men jag har 5 som är runt 1 meter tjocka... + alla som inte är det (5000 kvm tomt)
 
Flyttade till en stor herrgård för 2,5 månader sedan....Kostade mindre än de allra billigaste hus man kan bygga nytt.

Plus
+ Det stora köket (75m2). Lika stort som hela den lägenhet vi bodde i förut
+ Naturen alldeles utanför fönstret. Att sitta och titta på ekorrarna som samlar kottar när man äter frukost ger ro till själen.
+ Gästrummen. Bara att låta gäster komma och installera sig i ett rum
+ Ytorna att förvara på. Helt plötsligt känns det OK att sortera glas, tidningar m.m. och lägga det i insamlingen.
+ Biblioteket. Att kunna förvara alla böcker, tidningar, filmer m.m. i samma rum känns himmelskt skönt. Inga fula travar i alla möjliga rum.
+ Den påslösa dammsugaren. Men två katter och ett stort hus fyller man annars lätt en påse i veckan. Irriterande att byta, och dyrt.
+ Långt upp till vägen gör att man inte hör bilarna som åker förbi när man sitter ute.
+ Den egna släpkärran. Inget bokande, hämtande, lämnande och ingen stressande tidspassning.

Minus
- Långt mellan köket och vardagsrummet
- Garaget. 84m2 används för att förvara ett spett och en gräsklippare
- Bara en trapp till övervåningen. Skulle vilja ha en från köket och upp
 
Swetrot skrev:
Minus
- Långt mellan köket och vardagsrummet
- Garaget. 84m2 används för att förvara ett spett och en gräsklippare
Underbara minusmotiveringar!

För min egen del
+ havsutsikten
+ bastun
+ Eco Baby pelletskaminen

- större takpartier utomhus
 
Måste bara lista ett par av mina oerhört uppskattade "objekt":

+ Järnspisen i köket! När helst det känns rått ute/inne tänder vi spisen. Frukost, tända stearinljus, rostat bröd, fransk marmelad - åhhhh . . . . :)

+ Utsikten/avskildheten. Havrefälten och åkrarna på framsidan, älgarna, rådjuren och fasanerna från vardagsrummet, den böljande morgondimman från köket och den trolska skogen på baksidan. Som fd storstadsbo har min själ verkligen landat här.

Saknar:
.:. Garage/varmförråd (för förvaring av verktyg, elmaskiner etc. och inte minst för snickrande)
.:. Att våra båda kakelugnar inte är OK att elda med
.:. Centraldammsugare

Baserat på bekantas erfarenheter och mina iakttagelser menar jag att följande prylars nytta kan diskuteras (används inte helt enkelt :rolleyes:):
- Bastu (används mest som förråd - dock inte av finländare, som faktiskt bastar "jämt")
- Bubbelbad (tar lång tid att fylla, kostar en del att värma)
- Musikanläggning i badrummet
 
W
Uppskatattar
- Kakelugnarna. Grymt go värme som håller länge och förbrukar minimalt med ved.
- Massiva oljade trägolv. Så goa att gå på och känns alltid varma trotts avsaknad av golvvärme.
- Stor tomt (12500 kvm) som man kan gör vad man vill i, skjuta, såga, köra fyrhjuling och leva om som bara den.
- Att köksbänken är extra hög och bred. Bhövs ingen förklaring, standarden som finns i dag e skit och för pyggmeer. Större och djupare ska det vara.
- Skafferi, går inte att leva utan.
- Näst intill oändligt med förvaringsutrymmen
- Bibliotek, perfekt att ha alla böcker och läs stolen på ett ställe
- Matsal. Tycker varje rum ska ha en uppgift. Inte massa kombinations rum som e kasst på allt (tex, kök,vardagsrum,matsal,tvrum i ett. Totalt förkasstligt, riv skiten)
- Extremt nära till vattnet och båten men i lä bakom massa träd så det inte blåser och blir salt överallt

Inte så uppskattat
- Grannen som klagar på det mesta, ska driva bort dem en dag när jag har tid och ork
- Fyra våningar högt e en trappa för mycket (minst)
- Att garaget inte är klart ännu. Behöver mera förvaring och plats för bilarna
- Att allt tar sådan tid att färdigställa som man vill
- För lite gästrum (behöver minst ett till)
- Den öppna spisen som har insatts (vi var tvugna för pipan var halvstenspipa). Totalt värdelöst för det bli för varmt och man kan inte mys elda så mycket man vill. Isolerade hus ska ha öppenspis utan någon insats. Den var skit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.