Hejsan,

Jag har en Husqvarna Automower 315 från 2017 som jag inte har haft några problem med tidigare.
Nu när jag tog ut den för året så dök den inte upp i appen som den brukar under "Automower Direct". Så jag började med att gå in i bluetooth-inställningarna på telefonen och ta bort den gamla kopplingen.
Sedan tog jag bort parkopplingen via klipparens menyer, startar sedan ny parkoppling och väntar i appen på att den ska dyka upp vilket den aldrig gör.

Startade om både telefon och maskin, stängde av och satt på bluetooth, skapade istället ett konto i Automower-appen och testade det men gjorde ingen skillnad.
Jag kollar även i telefonen bluetooth inställningar om den dyker upp som en enhet där vilket den heller inte gör.

Har försökt allt nu och dubbelkollat i manualen så att jag inte har missat något, men det är helt enkelt så att det inte finns något liv i bluetooth-anslutningen.

Medan jag satt och skrev detta så kom jag på att jag även har en gammal Android-telefon liggandes, själv använder jag iPhone just nu. Så jag laddade ner appen på Android-telefonen, en Samsung, och sprang ut till klipparen och startade en ny parkoppling via menyerna och en sekund senare så dök den upp på telefonen.
Jag klickade på den och matade in pin-koden och nu fungerar det felfritt.

Så det var ju skönt att kunna utesluta problem med Automowern, men då blev ju istället frågan om någon annan upplever problem med just iPhone för att ansluta till gräsklipparen via bluetooth?
 
  • Gilla
Bo Olofsson och 1 till
  • Laddar…
Hej. Har exakt samma problem med min 430X 2021. Använder iPhone 12. Jag kan komma åt klipparen med bluetooth om jag loggar ut i appen Automower Connect. Sedan klickar jag på Automower Direct istället för att logga in. Då begär appen att få använda bluetooth. Detta löser dock inte problemet men nu har jag min klippare i min bluetooth lista i iPhone igen.
 
H Hardysson87 skrev:
Hej. Har exakt samma problem med min 430X 2021. Använder iPhone 12. Jag kan komma åt klipparen med bluetooth om jag loggar ut i appen Automower Connect. Sedan klickar jag på Automower Direct istället för att logga in. Då begär appen att få använda bluetooth. Detta löser dock inte problemet men nu har jag min klippare i min bluetooth lista i iPhone igen.
Okej, jag har en iPhone 12 pro max. Jag har hela tiden kört utan konto i appen så att gå den vägen via Automower Direct funkar inte för mig. Jag testade ju som sagt att skapa ett konto och gå den vägen där man lägger till sin klippare, men funkar ju inte heller.

Konstigt, får väl ge det lite tid och hoppas på att en uppdatering till antingen appen eller telefonen löser det.
 
Jag har exakt samma problem. Uppmärksammade det igår. Gjorde nya försök idag men får inte upp någon Automower i min lista heller… i appen alltså. Har bytt till en iPhone12 sedan förra sommaren. Har ofta glömt lösenord, och även bytt telefoner tidigare men det har alltid funkat att para ihop nya telefoner med appen/kontot. Tog slut på idéer idag men nu när jag läser detta inser jag att det kanske inte är skit bakom spakarna. Följer tråden med intresse och ska även själv göra nya attacker på tekniken och se om jag kan nå framgång. Har en Automower 305 - bedömt 2020.

Har testat att rensa kopplingar, omstarter, sökt klipparen både i appen och direkt i blåtandsinställningarna.
 
Det är inte så att ni har flera andra blåtandskopplingar igång redan och det stör? Jag har motsvarande problem på en annan apparat (en laddbox till bilen, så tämligen orelaterat till just gräsklippare), som vägrar ansluta med blåtand om jag redan har både klocka och hörlurar anslutna. Har aldrig fattat vad felet är, men det funkar om jag bara har en annan blåtandskoppling igång.

Nu kanske det är ett helt annat problem, men felsökning är felsökning, då gäller det att eliminera allt man kan.
 
Har samma problem med min 310 när jag startade upp den idag. Har installerat om app och försökt återupprätta parkoppling men den dyker inte upp i listan.
 
Det är bra att tänka brett! Alla inputs är värda att beakta. Enda aktiva BT jag hade mot telefonen vid tillfället var klockan. Jag har mailat HQ support nu eftersom jag fortfarande har samma problem. Något har ju hänt mot tidigare somrar! Just nya iPhones känns som en gemensam nämnare (!?) jag frågade specifikt om det kunde ha med det att göra.
 
  • Gilla
Chran
  • Laddar…
Det är flera i Facebook-gruppen "Vi som har en Husqvarna Automower" som också har problem, inte bara med iPhone.
Känns ju som att det är något med appen då. Kan säkert hjälpa ju fler som kontaktar Husqvarna supporten om de inte redan är medvetna om problemet.
 
Ringde HQ Supporten som hänvisade till återförsäljare. ÅF kollade i någon FAQ och kunde inte hitta att det skulle vara ett känt problem.
Ville att jag skulle lämna in den för uppgradering av programvara…
Jag avvaktar och hoppas på att en appuppgradering löser problemet.
 
  • Gilla
Chran
  • Laddar…
Har samma problem även jag. Automower 305 köpt 2021. Har mailat Husqvarna men ej fått något svar.
 
A Ama1223 skrev:
Har samma problem även jag. Automower 305 köpt 2021. Har mailat Husqvarna men ej fått något svar.
H Hardysson87 skrev:
Hej. Har exakt samma problem med min 430X 2021. Använder iPhone 12. Jag kan komma åt klipparen med bluetooth om jag loggar ut i appen Automower Connect. Sedan klickar jag på Automower Direct istället för att logga in. Då begär appen att få använda bluetooth. Detta löser dock inte problemet men nu har jag min klippare i min bluetooth lista i iPhone igen.
Automower connect app 3.710 den funkar men inte den senaste 4.20 varken på Android eller Iphone
 
C cpu skrev:
Automower connect app 3.710 den funkar men inte den senaste 4.20 varken på Android eller Iphone
Har inga problem med 4.20 till min Android.
 
U Ulf Peter skrev:
Har inga problem med 4.20 till min Android.
ok har en 310 från 2019 och den är inte uppdaterad sen jag köpte den. Något konstigt är det har inte lyckas med Android eller Iphone med 4.20 men en gammal Iphone 7 som inte är uppdaterad med gammal app den funkar då är det i alla fall inte fel på hårdvarans i klipparen.
 
Fick svar av HQ att de inte kände till några problem angående detta. De trodde att klipparen behövde uppdateras…

Görs detta kostnadsfritt på HQ samt löser dom det medan man väntar? Någon som vet.


Tycker ändå att det låter konstigt eftersom att det har fungerat tidigare!
 
F Fräsarn skrev:
Fick svar av HQ att de inte kände till några problem angående detta. De trodde att klipparen behövde uppdateras…

Görs detta kostnadsfritt på HQ samt löser dom det medan man väntar? Någon som vet.


Tycker ändå att det låter konstigt eftersom att det har fungerat tidigare!
Det har väl kommit några uppdateringar till telefonen så det kan ju lika gärna vara där felet ligger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.