Hej,

Vi skall göra en utbyggnad på vårt befintliga hus. När vi byggde huset så förberede vi med att dra ut ett avloppsrör till kanten av bottenplattan så att vi skulle kunna koppla på avloppet till utbyggnaden,

Problemet är att från dusch brunnen ut till bottenplattans sida så går fallet åt fel håll!
När vi kopplar på det nya röret och häller i vatten så blir det stående vatten i lägsta punkten, i skarven mellan de två rören.

Hur allvarligt är detta? Kommer det att läcka?
Hur kan vi lösa det? Extra tätning? Limma?
Bila upp det befintliga blir väldigt koplicerat.
Rören ligger på 10cm cellplast

Tacksam för snabbt svar eftersom vi skall gjuta nästa vecka.

Roger
 
Hur mycket rör det sig om? Kan du inte bara höja brunnen och bygga på lite uppåt istället?
 
Hej,

Jag skulle tro att utloppet i kanten av plattan ligger 1-2cm under brunnens utlopp som ligger 1meter bort. Om det var riktigt så skulle utloppet ligga 1cm ovanför brunnens inlopps rör.

Om jag gör röret jag kopplar på med lite extra fall inebärr väll ändå att jag kommer att få stående vatten i lögsta punkten? Skarven mellan de två rören.
Röret som har fel fall ligger i redan gjuten platta så det är inte så mycket att göra åt,

Roger,
 
Vad sägs om att höja golvbrunnen då?
 
Bakfall är aldrig bra. Skiten stannar i lågpunkten med stor risk för framtida stopp i avloppet.
 
Spola frekvent är mitt råd, och då menar jag spola, typ 100 lit så att röret rensas. För sedimen kommer att lagras där!
 
Är det bara en golvbrunn som ska anslutas, eller är det fler saker?! OM det bara är brunnen så hade jag höjt den o låtit dusch hörnan/kabinen stått lite upphöjd. Kanske gjort nåt snyggt av det hela.
 
Menar du att det är bakfall på det röret som ni har förberett med under det befintliga huset? (katastrof!) Det är otydligt eftersom du senare skriver att det redan är ingjutet.

Eller blir det bakfall på det nya röret mellan brunnen och er förberedda anslutning?

Om det är det senare alternativet så finns det ett par olika lösningar:
* Det finns golvbrunnar med både bottenutlopp och sidoutlopp. Kanska kan en med sidoutlopp fungera om du har en där utloppet sitter i botten?
* Sätt brunnen högre upp och flyt upp hela golvet i badrummet. Har du fler brunnar i badrummet räcker det med att du gör en upphöjnad i duschen men om du bara har den måste du flyta hela badrummet. Om man sätter brunnen för högt och det inte finns fler så kommer en vattenläcka fylla hela huset med lika mycket vatten som golvbrunnen sitter för högt, vilket inte händer om man har en tröskel in i badrummet och en brunn som sväljer vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.