Hej alla,

Jag håller på att byta ut undertak och har kommit till en del på huset där förra ägaren ställt ett gästhus så att jag inte kommer åt med skruvdragare eller hammare. Har nån tips på hur jag kan fästa det nya undertaket när jag fått bort det gamla?
Ett hörn av ett hus med gult tegel, vit presenning, blå himmel, takränna och tidigt blommande buske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikalt brädvägg, vitmålad under-huspanel, skorsten, trasigt plaströr, vinkelvy, skuggor, otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommer du åt takfotens panelbrädor via vinden?
 
Flytta gäststugan?
(Jag förstår varken varför man vill ha takfotslådor eller varför du ska byta underspikningen)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kommer du åt takfotens panelbrädor via vinden?
Ingen vind utan enplans med låglutande sadeltak. Jag kommer åt, men läkten är i exakt samma dimension som takstolarna så kan inte gå uppifrån o ner.
 
F fribygg skrev:
Flytta gäststugan?
(Jag förstår varken varför man vill ha takfotslådor eller varför du ska byta underspikningen)
Hela undertaket är helt slut samt att Insektsnätet är trasigt så måste byta planken. Flytta stugan har jag inte möjlighet till i dagsläget tyvärr.
 
T thefinger skrev:
Hela undertaket är helt slut samt att Insektsnätet är trasigt så måste byta planken. Flytta stugan har jag inte möjlighet till i dagsläget tyvärr.
Menar du att underspikningen är dålig, har den inte suttit skyddad under tak i tiotals år?
 
F fribygg skrev:
Menar du att underspikningen är dålig, har den inte suttit skyddad under tak i tiotals år?
det är original från -69
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.