Sänksågar verkar på att monter strykskena på men inte cirkelsågar?
När ska man då använda respektive såg?
 
K
När du behöver såga
 
K kniv skrev:
När du behöver såga
Raka långa snitt cirkelsåg?
 
O Oxfilé skrev:
Raka långa snitt cirkelsåg?
Det funkar bra om du har en rätskiva eller nått annat rakt att såga mot
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
O Oxfilé skrev:
Sänksågar verkar på att monter strykskena på men inte cirkelsågar?
När ska man då använda respektive såg?
Jodå, det finns en hel del cirkelsågar som kan användas ihop med skena.
Äger 3st själv... :oops:

Bra hjälpmedel för att såga rakt.
 
Rickard.
Sänksågar har lite checka funktioner som cirkelsågar saknar men betalar för dom i vikt och klumpighet. En sänksåg är hopplös att använda utan skena och är dålig på att snabbt kapa brädor/reglar i "byggsammanhang".

Jag använder främst sänksågen för skivor inomhus för den grymma spånhanteringen tillsammans med dammsugare och cirkelsågen utomhus för allt annat.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Sänksågen går att, som namnet antyder, sänka ner mitt i arbetsstycket, det går visserligen, med viss skräck, att göra med en cirkelsåg, men sänksågen har flera fördelar, som tex ställbart djup, backspärr mot skenan.
 
Det som verkar lite konstigt är att bottenplattan till sänksågar kan fästas i skenor medan cirkelsågar, som man faktiskt behöver för att såga långa raka snitt tex vid altanbygge, saknar detta. Visst man kan såga med en träregel bredvid osv men det är inte alls samma sak som med skena.
 
O Oxfilé skrev:
Det som verkar lite konstigt är att bottenplattan till sänksågar kan fästas i skenor medan cirkelsågar, som man faktiskt behöver för att såga långa raka snitt tex vid altanbygge, saknar detta. Visst man kan såga med en träregel bredvid osv men det är inte alls samma sak som med skena.
Nej, det är inte alla som saknar detta.
 
Rickard.
Väldigt många cirkelsågar passar antingen rakt av på skenor eller har någon sorts adapter. Trots att jag äger skenor så har jag dock aldrig brytt mig om det utan vill jag ha extra stryrning brukar jag använda baksidan av skenan som rätskiva att följa med sågen. (Jag har ingen rätskiva hemma)

Festool hade länge patent på sänksågar och när det väl gick ut var tillverkarna olika intresserade att kasta om i deras cirkelsågutbud även fast dom flesta såklart ville göra en egen sänksåg. Cirkelsågar måste också till skillnad från sänksågar ha platta på båda sidorna av klingan vilket automatiskt gör dom lite sämre/mindre anpassade för skenor.
 
Cirkelsåg är väl för runda hål?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
UffePlåtis och 7 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
men sänksågen har flera fördelar, som tex ställbart djup
Djupet kan man ställa på båda min cirkelsågar också så de är inte bara en sänksågsfunktion.
 
K
O Oxfilé skrev:
Det som verkar lite konstigt är att bottenplattan till sänksågar kan fästas i skenor medan cirkelsågar, som man faktiskt behöver för att såga långa raka snitt tex vid altanbygge, saknar detta. Visst man kan såga med en träregel bredvid osv men det är inte alls samma sak som med skena.
Så en sänksåg kan alltså inte användas till att såga långa raka snitt om jag förstår det hela rätt då…
 
R
K kniv skrev:
Så en sänksåg kan alltså inte användas till att såga långa raka snitt om jag förstår det hela rätt då…
Jo det kan den, men du måste själv sätta något att såga mot. Jag har en lång aluminiumprofil som jag använder till det. Ihop med några tvingat.
 
Det är bara lite märkligt att cirkelsågar, som man alltså vanligtvis sågar raka långa linjer med, saknar stödskenor för detta. Ja, det finns undantag, men det är just undantag. Istället behöver man använda reglar och andra konstiga lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.