Jag ska nymontera ASSA 309 connect extralås i ytterdörren.

I beskrivningen står det att "avståndet mellan låsenheterna ej bör understiga 400 mm".

Behövs verkligen 40 cm mellan gamla låset och nya? Det kommer väldigt högt i så fall, barnet kommer knappt nå upp t.ex.
 
T Trädäck2 skrev:
Jag ska nymontera ASSA 309 connect extralås i ytterdörren.

I beskrivningen står det att "avståndet mellan låsenheterna ej bör understiga 400 mm".

Behövs verkligen 40 cm mellan gamla låset och nya? Det kommer väldigt högt i så fall, barnet kommer knappt nå upp t.ex.
Det är ett mått som använts när det finns krav som måste uppfyllas däremot hur måttet mäts upp tolkas lite olika och många mäter centrum mellan hålen istället för mellan stolparna.
Om du inte har krav på låsningen utan installerar ändå så kan du skippa avståndskravet, de flesta kunder vill ha låser närmare då det inte kan använda låset annars.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Det är ett mått som använts när det finns krav som måste uppfyllas däremot har måttet mätts upp lite olika och många mäter centrum mellan hålen istället för mellan stolparna.
Om du inte har krav på låsningen utan installerar ändå så kan du skippa avståndskravet, de flesta kunder vill ha låser närmare då det inte kan använda låset annars.
Tack för snabbt svar!
Då kör jag närmare.

Vilket mini avstånd bör man ha mellan kant/kant rent praktiskt?
 
T Trädäck2 skrev:
Tack för snabbt svar!
Då kör jag närmare.

Vilket mini avstånd bör man ha mellan kant/kant rent praktiskt?
Rent praktiskt är väl där det det fungerar och kan användas däremot undviker jag att ha dom för nära varandra.
Meningen med avståndet är att låsurtagent placering inte ska försvaga dörren om det sitter fler lås i rad.
 
Ett tips kan vara att sätta det extra låset under det befintliga, så är många säkerhetsdörrar bestyckade.
 
R reez skrev:
Ett tips kan vara att sätta det extra låset under det befintliga, så är många säkerhetsdörrar bestyckade.
Placeringer under är en handikappanpassning (rullstolsburna) och om du kontrollerar dörrarna så är avståndet mindre än 40cm.
Personligen föredrar jag extralås ovanför då det gör det lättare att använda och ökar chansen att det används, jag skulle inte använda ett lås på den låga höjden då det blir bökigt att använda.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Rent praktiskt är väl där det det fungerar och kan användas däremot undviker jag att ha dom för nära varandra.
Meningen med avståndet är att låsurtagent placering inte ska försvaga dörren om det sitter fler lås i rad.
Topp, då vet jag, tack
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.