M mortimer skrev:
Har man solceller så bör man ha ha rörligt timspotavtal både på konsumtion resp. produktion. Det ger bäst ekonomi.
Den dagen jag skaffar elbil och smart värmepump blir det nog timpris. Nu vet jag inte egentligen hur skillnad det faktiskt gör? Tvätta, laga mat på nätterna känns inte jättebesparande.

Den stora posten är ju värme/varmvatten.
 
Jag gjorde en grov analys av priser för försäljning och köp av el i SE3 denna tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threa...m-man-aer-lanefri.486873/page-53#post-5229554

Det verkar som om man går med förlust om runt 10-15% per kWh som man använder pga skillnaderna i spotpris när man säljer mot när man använder elen. De som har timpriser kan ju alltid lägga sig på så billigt pris som möjligt och det spelar därför ingen roll om man har solpaneler rörande när man skall förbruka elen (i princip ingen då jag lite förenklat antar (och en aning felaktigt) antar att nätnytta och 60-öringen kvittar ut överföringsavgifter och energiskatt, det är inte riktigt sant i alla lägen).

Notera också att elen i april bara var 3 öre billigare på natten än under de solelsproducerande timmarna (viktat medelvärde utifrån produktionen), så batterier är en stor förlustaffär när man har solceller (åtminstone i april -23).

Min analys visade ocksåmattnelpriserna sjunker när solen lyser, sambandet är inte fullt så stort som jag trodde (beroende på att vädret i Göteborg och i Tyskland/Nederländerna inte alltid är detsamma). Dock tillräckligt stort för att påverka elprisernas snitt ytterligare. Jag gissar här ytterligare 3 öre per kWh i försämrad intäkt vid försäljning, men en större analys krävs för att kunna avgöra det mer exakt. Jag behöver sätta upp ett rätt komplext excel-ark för detta, vilket jag inte har orkat göra ännu. Hmm, jag kom på en kraftig förenkling som nog skulle hjälpa mig att räkna ut siffrorna rätt noggrannt utan att det blir för jobbigt, jag kanske gör det ikväll....

Hursomhelst, för april så bör man nog räkna med ca 10-15 öre i förlust för varje kWh man producerar jämfört med vad man konsumerar. Om man inte har en elbil och kan ladda när elen är som billigast och kan styra varmvattenberedaren så att den går när elen är som billigast.

Mitt viktade timpris för produktion (jag har inga solpaneler, men jag räknar på solpaneler för att kanske skaffa sådana) ligger pga detta ganska exakt på vad det medelpriset för min konsumtion ligger på, men jag styr rätt mycket av min konsumtion till billiga timmar. Vi har tre elbilar (en vanlig, en laddhybrid och en eldriven mopedbil) som laddas när elen är som billigast och vi kör nästan all tvätt/disk när elen är som billigast. Dessutom kör jag varmvattenberedaren enbart när elen är som billigast. Dock så drar TV, datorer (bara min dator inklusive skärmar ligger på 100W när jag använder den), matlagning och andra hushållsapparater rätt mycket el på de dyraste timmarna.

Notera att alla siffror ovan är utan moms, så 3 öre blir exempelvis 3,75 öre inklusive moms.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Den dagen jag skaffar elbil och smart värmepump blir det nog timpris. Nu vet jag inte egentligen hur skillnad det faktiskt gör? Tvätta, laga mat på nätterna känns inte jättebesparande.

Den stora posten är ju värme/varmvatten.
Du kan plocka ut Timdata i EON appen och stoppa in den på timpriskollen
Så ser du om du hamnar på plus eller minus. Tänk på att det är priser utan moms och påslag
https://timpriskollen.se/kalkylator
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Du kan plocka ut Timdata i EON appen och stoppa in den på timpriskollen
Så ser du om du hamnar på plus eller minus. Tänk på att det är priser utan moms och påslag
[länk]
Prisskillnaden multiplicerat med 1,25 (momsen)'visar hur mycket du sparar/förlorar. Du behöver inte räkna på allt det andra då det är samma vid samma förbrukning.
 
M m@nge skrev:
Den dagen jag skaffar elbil och smart värmepump blir det nog timpris. Nu vet jag inte egentligen hur skillnad det faktiskt gör? Tvätta, laga mat på nätterna känns inte jättebesparande.

Den stora posten är ju värme/varmvatten.
Våra elbilar använder 4kWh per år ungefär, det mesta går till min bil som körs drygt tre mil om dagen på el hemifrån, dvs drygt 8 kWh i snitt per dag om man räknar in förvärmningen på vintern. Rutans bil går på ungefär 1/3 av det då den dels är mindre och dels går kortare, men värmningen på vintern kostar lika mycket ungefär.

Beroende på hur du tillverkar ditt varmvatten så går det att styra till de billigaste timmarna. Det gör jag genom att lura min FLVP att vattnet är tillräckligt varmt när elen är dyr.
 
Unikt namn
M m@nge skrev:
Har rörligt så när jag köper spelar ingen roll.
Vanligen är ju priset högre mitt på dagen än kvällen.
Om du producerar el borde din nettoförbrukning dessa timmar ligga nära 0.

Alltså skulle det sannolikt vara vettigt för dig att gå över till per-timme debitering, så att du inte får betala det viktade medelpriset som förutsätter en viss förbrukning under högpristimmarna då din förbrukning är 0.
 
M m@nge skrev:
Den dagen jag skaffar elbil och smart värmepump blir det nog timpris. Nu vet jag inte egentligen hur skillnad det faktiskt gör? Tvätta, laga mat på nätterna känns inte jättebesparande.

Den stora posten är ju värme/varmvatten.
Vad menar du med smart värmepump, att bara kunna sätta schema när pumpen ska gå ? Hur värmer du ditt hus udag ?

Hur ser din anläggning ut idag ?

Hur set er familjekonstellation ut ?

Jobbar ni dag eller oregelbundna tider ?

Pool ?
 
M mortimer skrev:
Vad menar du med smart värmepump, att bara kunna sätta schema när pumpen ska gå ? Hur värmer du ditt hus udag ?

Hur ser din anläggning ut idag ?

Hur set er familjekonstellation ut ?

Jobbar ni dag eller oregelbundna tider ?

Pool ?
Bergvärme 10kwh som inte har några smartfunktioner alls. Det jag gissar finns i moderna värmepumpar är att mer kunna styra produktionen vid olika elpriser etc? Värmer 250m2 är värt att nämna också.

Annars är konstellationen 2 vuxna och två tonåringar. Jobbar främst dagtid mån-fre.
 
M m@nge skrev:
Bergvärme 10kwh som inte har några smartfunktioner alls. Det jag gissar finns i moderna värmepumpar är att mer kunna styra produktionen vid olika elpriser etc? Värmer 250m2 är värt att nämna också.

Annars är konstellationen 2 vuxna och två tonåringar. Jobbar främst dagtid mån-fre.
Hur ser solcellsanläggningen ut, storlek och väderstreck?Vilken växelriktare?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vanligen är ju priset högre mitt på dagen än kvällen.
Om du producerar el borde din nettoförbrukning dessa timmar ligga nära 0.

Alltså skulle det sannolikt vara vettigt för dig att gå över till per-timme debitering, så att du inte får betala det viktade medelpriset som förutsätter en viss förbrukning under högpristimmarna då din förbrukning är 0.
Nej, nej, nej - så enkelt är det inte!

Priset vid försäljning och produktion är nästintill detsamma hos många elbolag (inte mitt dock, mitt elnätsbolag har ingen nätnytta, gissningsvis för att det är för många solpaneler i kommunen numera). Alltså spelar det på de flesta ställen i Sverige ingen roll när du konsumerar bara för att du har solpaneler. Priset dippar dessutom nästan alltid mitt på dagen när solpanelerna producerar som mest (pga den stora solelsproduktionen i Tyskland och Nederländerna).

Alltså, det spelar ingen större roll om du har solpaneler för beslut om att gå över till timdebitering. Timdebitering är (för de flesta) lika lönsamt/olönsamt oavsett om man har solpaneler eller ej.

Notera också att timdebitering med effektivt elutnyttjande gör stor skillnad om man kan styra förbrukningen (under hela året), solpanelerna producerar under 1/3 av dagen under halva året (ytterst förenklat).

Ovanstående är baserat på att man får en nätnytta på ca 10 öre. Vad nätnyttan är i ditt distributionsbolag måste du naturligtvis ha koll på. Är den över 11 öre så tjänar du på att sälja, ju mer under 11 öre den ligger, desto mer tjänar du på att använda din egen el.
 
M mortimer skrev:
Hur ser solcellsanläggningen ut, storlek och väderstreck?Vilken växelriktare?
Växelriktare
Huawei SUN2000-10KTL

Paneler
35 Hyundai HiE-S405VG 405 Wp

Installerad effekt
14,18 kW (årlig produktion 12 488 kWh enligt firman).

Alla paneler sitter i samma riktning sydväst. Ganska dålig lutning på taket ca 18°
 
Det fina med rörligt avtal är just att det är rörligt och obundet.
Göteborgs energi har iallafall ingen uppsägningstid om man byter avtalsform inom bolaget, byter du bolag så är det 1mån hos de.
Prova med att byta till timspotpris på bägge avtalen och utvärdera valet efter t.ex 2mån
Kolla först med din elleverantör hur de har det med uppsägningstid och att din mätare då får ställas om. Vill du senare ångra ditt val och byta till månadsrörligt igen så kan du ändå ha kvar din mätare på timavläst men att du debiteras som för månadsrörligt.
 
M m@nge skrev:
Så är det ju. Men kan inte förstå att polaren fick räkning på 120kr bara?
Han har bara redovisat räkningen för elen då han har olika bolag för el och elnät. Elnätsfakturan har han inte berättat vad den låg på. Du har summan för både el och elnät då du har samma bolag.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Har man solceller så bör man ha ha rörligt timspotavtal både på konsumtion resp. produktion. Det ger bäst ekonomi.
Min leverantör Härryda Energi tillåter bara timspot konsumtion/produktion samt
fast pris konsumtion/spotpris timme för produktion

Då fast-avtalen nu ligger på cirka 1,70 kr så kör jag din föreslagna variant.
Tror också den är vettigast i dagsläget.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Blottar min okunskap i köp/sälj när det handlar om solpaneler.

Har rörligt avtal med eon i område 3.

Köpte 702 kwh i april.
Sålde 1092 kwh i april.

Fick nyss räkningen och den blev 833kr.

Hade väl räknat lite mer plus minus noll när säljposten passerar köp.
Om det funkar för dig som med mitt elbolag så debiteras du som vanligt för den el du köpt. Det du får betalt avräknas periodiskt i en sk självfaktura, normalt sker detta två ggr per år. Man kan välja att få detta utbetalt till sitt konto eller låta det stå på elbolagets konto att betala framtida elräkningar med.

Om du är relativt nybliven mikroproducent så tar det alltså ett tag innan detta kommit igång, i värsta fall ett halvår om man precis missat första utbetalningsrundan.

Mer finns att läsa här, i detta fall Skekraft.se : https://www.skekraft.se/privat/solceller/producera-egen-el/#box-no-2
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.