Hej,
jag tänker dra el till en utomhusbelysning från en kopplingsdosa placerad inomhus. Eftersom inga skivor är uppsatta på väggarna än så har jag möjlighet att lägga VP-rör för inomhusdelen. Vilka regler gäller egentligen, och hur brukar man göra? Några specifika frågor:
- kan man dra nån typ av kabel i VP-rör från kopplingsdosan, ut genom väggen (VP-röret slutar jäms med fasaden) och sedan klamra fast på utsidan?
- isåfall, vilken typ av kabel? Skulle EKK Light funka?
- några begränsningar på hur långt man får förlägga sådan kabel dolt i VP-rör? Har för mig att jag har läst 20 cm nånstans? Vad är egentligen orsaken till denna begränsning?
- är det ok att istället dra FK, under förutsättning att VP-röret "mynnar" bakom/innanför lampan (dvs skyddas av armaturen)?

/007
 
EKK kan du dra i rör så långt du det går, ingen begränsning. Begränsning är det däremot om du drar "kulo" EKRK, där är det c:a 20 cm.
Du kan dra fk om armaturen sitter rakt över dosan och det är ett tak över så att det inte kan rinna in vatten
 
EKK kan du dra i rör så långt du det går, ingen begränsning. Begränsning är det däremot om du drar "kulo" EKRK, där är det c:a 20 cm.
Du kan dra fk om armaturen sitter rakt över dosan och det är ett tak över så att det inte kan rinna in vatten
Ok, tack! Då borde det vara grönt att dra EKK i VP-rör ca en meter inomhus för att sedan fortsätta klamrat på utsidan fram till lampan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.