Varför skulle en panna per definition vara dålig för att den har självdrag?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
En Nibe Vedex är väl inte så gammal. Självdrag en stor fördel idag efter Miljöpartiets sabotage av den svenska energiförsörjningen. En sådan panna betingar nog ett bra pris på begagnatmarknaden.
Liberalerna idag stoppar alla nödvändiga reformer som Tidöavtalet handlade om så om 3,5 år är Miljöpartiet tillbaka igen som statsbärande parti.
 
  • Gilla
FreddeLind
  • Laddar…
A AndersEk123 skrev:
Tjena,
Vi köpte hus för första gången i höstas. Ett tegelhus, 119kvm + lika stor källare, byggt 1980 och med en Nibe vedex1000 vedpanna kopplad till ackumulatortank på 750l. Det finns även en Nibe fighter 100P frånluftsvärmepump som sköter ventilation + begränsad mängd varmvatten i kranarna.

Första vintern har alltså gått och vi upplever inte att det funkar som förväntat. När man söker information så skriver många att 1-2 ilägg (hur mycket är 1 ilägg?) om dagen räcker för att temp ska stiga tillräckligt i tanken.
Vi måste slänga in minst 1gg/timmen i 5-6 timmar för att tempen ska komma upp i 65-70 grader och där stannar det? Vad vi än gör så stiger det inte mer.
Tanken kan vara på 65 grader vid kl. 23 och när vi kollar vid 7 på morgonen så är den nere på 20 igen.

Vi har 3 tempmätare på tanken, som vi förstått det så visar den översta som sitter på ett rör hur mycket som skickas ut till radiatorerna. Den längst ner går upp till ca 40 grader.

Har även läst mig till att tanken ska ligga på 85-90 grader?
Hur får vi upp temperaturen i tanken?
Vi kan heller inte se någonstans där man ser hur mycket vatten man har eller om det behöver fyllas på? Och var man gör detta?

Lägger till lite bilder jag tagit och hoppas att någon kan hjälpa oss.
Vi är som sagt helt nya på det här så enkla ord och beskrivningar är bra ;)

Det har nu gått åt mer än 2 m3 på 1 månad och det blir ju galet dyrt när man inte har egen skog...

Tacksam för hjälp!
/Anders
Visar den lägre termometern endast 40 grader så har du inte laddat tanken, bara toppen på den. Temperaturen i botten skall nå upp till 70 grader också.
Gissar att du har en laddomat eller liknande som sköter laddningen ackumulatortanken, som börjar ladda vid ~70 grader, då kommer du aldrig komma över 70 grader innan du laddat hela tanken.

Hur många ilägg andra behöver gör kan du inte gå efter, utan hur mycket värme som du förbrukar samtidigt som du elda påverkar. Är det kallt ute och du har ett stort dåligt isolerat hus så kommer mycket av värmen från pannan gå rakt ut i radiatorerna.

Testa att elda någon dag när det är varmt ute så du inte behöver någon värme inne, då bör du ladda tanken snabbare.

Pannan är på 18 kW i medeleffekt, då behöver du elda några timmar för att tanken skall laddas.
 
Standard svaret brukar vara fuktig ved som inte ger någon energi.

Är veden torr? Vad är det för ved?
 
Det här med antalet inlägg i pannan... för mig är första inlägget den första brasan, lägger man i mer ved så är man inne på andra inlägget. Det verkar finnas folk som inte räknar tändbrasan och inte första brasan utan därefter kommer första inlägget. Föga förvånande har deras pannor flera hundra procent bättre verkningsgrad än min.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det här med antalet inlägg i pannan... för mig är första inlägget den första brasan, lägger man i mer ved så är man inne på andra inlägget. Det verkar finnas folk som inte räknar tändbrasan och inte första brasan utan därefter kommer första inlägget. Föga förvånande har deras pannor flera hundra procent bättre verkningsgrad än min.
Och ett ilägg är då en fylld panna till toppen. Se här. Inte menat som reklam för ctc. Den hör videon hjälpte mig när jag hade vedpanna. https://m.youtube.com/watch?v=-adHcF61z1o
F
ör övrigt kan sägas att om du inte har tillgång till billig ved (under ~500 kr kubiken eller helst gratis pga egen skog) så kan en bergvärmepump eller till och med luftvärmepump vara ett bra byte. men kolla upp tryck i systemet, eller tar dit någon som gör det åt dig.
 
B Bjober skrev:
Det här med antalet inlägg i pannan... för mig är första inlägget den första brasan, lägger man i mer ved så är man inne på andra inlägget. Det verkar finnas folk som inte räknar tändbrasan och inte första brasan utan därefter kommer första inlägget. Föga förvånande har deras pannor flera hundra procent bättre verkningsgrad än min.
Hur menar du att det ändrar verkningsgraden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.