Hej!

Har ett litet garage om ca 17kvm där golvet (gjuten betongplatta, oisolerad) är dåligt. Ytbetongen har släppt på sina ställen och det är en del pinnhål här och där. Jag hyr garaget men hyresvärden tycker inte det åligger dom att fixa golvet så jag har tänkt göra det själv, men pga att jag hyr det vill jag helst inte lägga en förmögenhet på det.
Min tanke är att måla golvet med epoxi för att på så vis göra det mer lättstädat och trevligare att ligga på osv. Men innan jag kan göra det behöver jag laga de trasiga områdena och har du funderat på bästa lösningen för det. Har hittat att avjämningsmassa (typ flytspackel) verkar vara precis det jag letar efter. Verkar råda lite delade meningar huruvida det funkar eller inte, men det verkar så pass smidigt och ändå prisvärt att jag är inne på att testa det iallafall. Tågordning kommer isåfall bli att få bort allt löst, rengöra med oljesanering på vissa ställen samt högtryck, primer, avjämningsmassa och därefter målning. Golvet behöver absolut inte bli perfekt jämnt. Jag vill bara få till en någorlunda bra yta för att måla på och som håller för att köra bil på, pallbockar, domkraft osv.

Har någon här erfarenhet av samma procedur? Combimix har en avjämningsmassa som heter CM920 som verkar bra. Men Biltema har en som faktiskt i princip har identiska hållfasthetssiffror och är dessutom billigare. Någon som testat just Biltemas?

Tar gärna emot inputs! Organiserad garageinteriör med verktyg, cyklar, hyllor och en biljackslyft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på slitet betonggolv med sprickor och rostfläck. Rå textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet betonggolv med synlig makadam, repor och ojämnheter, inne i en byggnad eller ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betonngolv med fläckar i ett utrymme med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Remember to prime! The screed layer cannot be too thin
 
B Bagarn86 skrev:
Hej!

Har ett litet garage om ca 17kvm där golvet (gjuten betongplatta, oisolerad) är dåligt. Ytbetongen har släppt på sina ställen och det är en del pinnhål här och där. Jag hyr garaget men hyresvärden tycker inte det åligger dom att fixa golvet så jag har tänkt göra det själv, men pga att jag hyr det vill jag helst inte lägga en förmögenhet på det.
Min tanke är att måla golvet med epoxi för att på så vis göra det mer lättstädat och trevligare att ligga på osv. Men innan jag kan göra det behöver jag laga de trasiga områdena och har du funderat på bästa lösningen för det. Har hittat att avjämningsmassa (typ flytspackel) verkar vara precis det jag letar efter. Verkar råda lite delade meningar huruvida det funkar eller inte, men det verkar så pass smidigt och ändå prisvärt att jag är inne på att testa det iallafall. Tågordning kommer isåfall bli att få bort allt löst, rengöra med oljesanering på vissa ställen samt högtryck, primer, avjämningsmassa och därefter målning. Golvet behöver absolut inte bli perfekt jämnt. Jag vill bara få till en någorlunda bra yta för att måla på och som håller för att köra bil på, pallbockar, domkraft osv.

Har någon här erfarenhet av samma procedur? Combimix har en avjämningsmassa som heter CM920 som verkar bra. Men Biltema har en som faktiskt i princip har identiska hållfasthetssiffror och är dessutom billigare. Någon som testat just Biltemas?

Tar gärna emot inputs! [bild] [bild] [bild] [bild]
Risken är att epoxifärgen släpper när du har en oisolerad betongplatta som utsätts för fukt underifrån.
 
J JockeHX skrev:
Risken är att epoxifärgen släpper när du har en oisolerad betongplatta som utsätts för fukt underifrån.
Vad jag förstår så ska epoxifärgen som man målar med vara diffusionsöppen och släppa igenom fukt
 
S sturnus skrev:
Remember to prime! The screed layer cannot be too thin
yes a layer of primer will be applied. First a thorough clean and removal of all loose stuff etc
 
Går det inte bara att leta upp ett annat garage att hyra?
Även om det inte blir så mkt pengar så blir det ju en del jobb och det är väl lite trist att skänka till någon annan?
 
K Klass0n skrev:
Går det inte bara att leta upp ett annat garage att hyra?
Även om det inte blir så mkt pengar så blir det ju en del jobb och det är väl lite trist att skänka till någon annan?
Garaget och huset hör ihop. Bildar vår innergård mellan sig. Så det blir lite tokigt :).
Som sagt, lite udda boendeform. Vi hade tur och fick ett förstahandskontrakt via byte, annars är kötiden för dessa objekt 20+ år.
Ett hus i skymningen med tända lampor, fönster, barnleksaker och växter utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett mysigt hus med belysning, röd grind, svensk flagga och bar trädgren i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
A
Superfint! :)

Tror Hagmans har en diffusionsöppen 1k epoxyfärg. Sök här eller ring dom.

Det samma gäller flytspacklet, finns sorter som är mer lämpade på oisolersde plattor. Säkert många som flytat källare på detta forum, ring annars teknisk support hos din flytspackelleverantör, Finja, Weber, Ardex, Mapei eller vad det nu kan vara.

Lycka till!
 
  • Gilla
Lars10000
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Superfint! :)

Tror Hagmans har en diffusionsöppen 1k epoxyfärg. Sök här eller ring dom.

Det samma gäller flytspacklet, finns sorter som är mer lämpade på oisolersde plattor. Säkert många som flytat källare på detta forum, ring annars teknisk support hos din flytspackelleverantör, Finja, Weber, Ardex, Mapei eller vad det nu kan vara.

Lycka till!
Vi var nära att måla med deras 1K färg men pratade med hagmans direkt av en slump och fick då reda på att deras 1K inte står emot mjukgörarna i dagens däck utan riskerar att bli en klibbig sörja. De rekommenderade absolut att använda deras 2K för ytor som det mekas på.
 
  • Gilla
Bagarn86 och 1 till
  • Laddar…
Ingen som gjort själva golvavjämnings-processen?
 
Jag hade kört industrispackel och betsil eller motsvarande produkt. Oftast är de diffusionsöppen färgerna bara det i väldigt tunna lager och risken det släpper är nog överhängande. Sen kan jag tycka att ett målat golv är snyggare men om jag hade hyrt hade jag inte chansat på att det sitter kvar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
B Bagarn86 skrev:
Hej!

Har ett litet garage om ca 17kvm där golvet (gjuten betongplatta, oisolerad) är dåligt. Ytbetongen har släppt på sina ställen och det är en del pinnhål här och där. Jag hyr garaget men hyresvärden tycker inte det åligger dom att fixa golvet så jag har tänkt göra det själv, men pga att jag hyr det vill jag helst inte lägga en förmögenhet på det.
Min tanke är att måla golvet med epoxi för att på så vis göra det mer lättstädat och trevligare att ligga på osv. Men innan jag kan göra det behöver jag laga de trasiga områdena och har du funderat på bästa lösningen för det. Har hittat att avjämningsmassa (typ flytspackel) verkar vara precis det jag letar efter. Verkar råda lite delade meningar huruvida det funkar eller inte, men det verkar så pass smidigt och ändå prisvärt att jag är inne på att testa det iallafall. Tågordning kommer isåfall bli att få bort allt löst, rengöra med oljesanering på vissa ställen samt högtryck, primer, avjämningsmassa och därefter målning. Golvet behöver absolut inte bli perfekt jämnt. Jag vill bara få till en någorlunda bra yta för att måla på och som håller för att köra bil på, pallbockar, domkraft osv.

Har någon här erfarenhet av samma procedur? Combimix har en avjämningsmassa som heter CM920 som verkar bra. Men Biltema har en som faktiskt i princip har identiska hållfasthetssiffror och är dessutom billigare. Någon som testat just Biltemas?

Tar gärna emot inputs! [bild] [bild] [bild] [bild]
Jag har också ett obehandlat betonggolv i garaget, har tänkt att hälla på självutjämnade 2k epoxi.
Inte helt gratis men det räcker med ett lager, går att lägga tjockt.

https://www.epodex.com/se/produkt/ral-7032-pebble-grey-epoxygolv-inkl-grundering/
 
B Bagarn86 skrev:
Ingen som gjort själva golvavjämnings-processen?
Givet bilderna och att du inte behöver ett perfekt resultat så hade jag spacklat de dåliga partierna med hagmans golvspackel eller motsvarande med bred spackel.

CM920 är minsta tjocklek 5 mm för att den ska vara självavjämnande det är möjligt det gör att få till med en tex golvraka.
 
  • Gilla
Bagarn86
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.