Glas- eller plasttak till pergola skall installeras. Ett par offerter har inkommit, båda en bra bit över 100 tkr vilket jag tycker är ett högt pris för tak till uteplatsen. Någon som har tips på material/inköpsställe som kan användas för ändamålet?
 
  • Vit balkongutsikt från tak, röda takpannor, gult hus, trädgårdsland, trall, ingen synlig person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett betydligt billigare alternativ är ju att spika råspont och papp, det kanske du klarar själv för 1/20 av kostnaden för proffsmonterat glastak men det blir ju onekligen mörkare innomhus.
 
Valfritt byggvaruhus har plasttak i någon form. Tänk bara på att en pergola inte behöver vara konstruerad för att orka med ett tak.
 
  • Gilla
Juliaresare och 2 till
  • Laddar…
Håller precis och tittar på samma sak, finns en uppsjö plasttak, kanalplast eller korrugerad (billigare), klara, vittonade, blåtonade eller ej transparenta etc. Bauhaus, jem&fix, Hornbach, K-rauta eller en sökning bort från en webbhandel. Sätt läkt och skruva upp. Sen vet jag inte hur du har det med snö och hur det blir med bärigheten, men pergolan är åtminstone fäst i huskroppen. Sedan behöver du nog sätta upp för avrinning eftersom taket verkar vetta ut mot en stensatt plan som jag antar att du går ut på. Blir ett par tusen (drygt).
 
  • Gilla
softsolid
  • Laddar…
BirgitS
När taket är på är det inte längre en bygglovsbefriad pergola utan något annat, t.ex. ett skärmtak som bara är bygglovsbefriat under vissa förutsättningar.
 
  • Gilla
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ett betydligt billigare alternativ är ju att spika råspont och papp, det kanske du klarar själv för 1/20 av kostnaden för proffsmonterat glastak men det blir ju onekligen mörkare innomhus.
Bra input men det behöver vara genomskinligt, enligt beställning från inrikesministern.
 
Z z_bumbi skrev:
Valfritt byggvaruhus har plasttak i någon form. Tänk bara på att en pergola inte behöver vara konstruerad för att orka med ett tak.
Tack, bra att ha med i tankarna. Det skall vara konstruerat för att orka ett tak, men när jag läser om vikterna på riktiga feta glasskivor är det värt att räkna en gång till på bärfastheten.
 
J JakeK skrev:
Håller precis och tittar på samma sak, finns en uppsjö plasttak, kanalplast eller korrugerad (billigare), klara, vittonade, blåtonade eller ej transparenta etc. Bauhaus, jem&fix, Hornbach, K-rauta eller en sökning bort från en webbhandel. Sätt läkt och skruva upp. Sen vet jag inte hur du har det med snö och hur det blir med bärigheten, men pergolan är åtminstone fäst i huskroppen. Sedan behöver du nog sätta upp för avrinning eftersom taket verkar vetta ut mot en stensatt plan som jag antar att du går ut på. Blir ett par tusen (drygt).
Avrinning är absolut någonting att tänka på, om man inte tycker att det är trevligt med ett litet vattenfall förstås. :)

Har du eller annan vänlig tips på genomskinligt tak av valfritt material som liknar glas till utseendet men som inte är lika tungt och dyrt?
 
Det finns kanalplast att beställa på de flesta byggvaruhus och Biltema ska tom ha nån billig variant hemma på hyllan.
 
F fribygg skrev:
Det finns kanalplast att beställa på de flesta byggvaruhus och Biltema ska tom ha nån billig variant hemma på hyllan.
Ett helt transparent material utan "kanaler" föredras. Transparent plexiglas, är det någonting att ha?
 
Z
S softsolid skrev:
Avrinning är absolut någonting att tänka på, om man inte tycker att det är trevligt med ett litet vattenfall förstås. :)

Har du eller annan vänlig tips på genomskinligt tak av valfritt material som liknar glas till utseendet men som inte är lika tungt och dyrt?
Bauhaus har ett som är ”klart”, https://www.bauhaus.se/pvc-2-5x1-115m-glasklar och plastexperten.se har ett https://plastexperten.se/produkt/plasttak-extrem/ men det är lite dyrare.
 
  • Gilla
softsolid
  • Laddar…
BirgitS
S softsolid skrev:
Bra input men det behöver vara genomskinligt, enligt beställning från inrikesministern.
Ett låglutande tak blir smutsigt på ovansidan så ska det vara genomskinligt bör man vara medveten om att ovansidan behöver tvättas regelbundet.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Z Zynvinkeln skrev:
Jag beställde från glaset och tycker det blev bra. Lätt att montera. [länk]
Tack för tipset, ska undersökas!
 
AXS
Har du kollat att köpa glaset själv från glasmästare? Laminerat runt 10mm blir tåligt och möjligt att montera på 2 personer.

Finns även en del färdiga på typ skånska byggvaror som med lite tur passar.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.