Hej!

Ska byta kök i min bostadsrätt och har lite problem med planlösningen.

Var idag på Ikea och samtlig kökspersonal kikade igenom ritningarna utan att komma på något riktigt bra.
I den bifogade skissen skulle diskhon placeras i hörnskåpet.

Kravet är att en 45cm diskmaskin ska få plats.

Alla tips är varmt välkomna!
 
  • 3dkok.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok.JPG
  • kok1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kok2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, knepigt liten vrå.

Eftersom jag ändå skissar på mitt eget kök så passade jag på att prova på ditt :) Bifogar två bilder nedan, säkerligen itne perfekt men lite annorlunda.

Det första jag tänkte var att flytta på högskåpet till den kortare väggen, så att den längsta bänkytan blir längre. Sen så är hörn är alltid besvärliga. Så jag undvek det helt enkelt. Visst kanske det blir trångt, men du kommer absolut in i skåpen bakom kylen.

Med detta förslag får du också en fin arbetsyta, precis där man förväntar sig den. Det är nog det viktigaste när man planerar ett kök. Sen blev det ju en fin symmetri på skåpen, inte fyskam :)

mvh
 
  • Bild 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggen i förgrunden ser inte så tjock ut. Går den att flytta eller ta bort kanske det skulle kunna lösa problemet. Jag har haft en lägenhet med en liknande kokvrå och var rätt sugen på att riva väggen där innan jag flyttade.
 
mins: Med din lösning får jag 42cm mellan kyl/frys och diskbänk. Tror det blir i tightaste laget ;)no
Kul med annorlunda lösningar dock, tack för tipset!
Skissade lite förut på att endast bygga längs 210-väggen för att slippa hörnet.

Karl_Malmqvist: Visst går den väggen att ta bort, har redan vidgat dörröppningen rätt ordentligt.
Men att ta bort den stump som finns kvar skulle väl inte göra så mkt för köksytan?
Dessutom har jag teven på andra sidan.
 
Hemmakatten
Kan du inte skippa högskåpet? Du skulle då få mycket mer plats. Du kan då ha bänk i vinkel med högskåpovanför. Kylskåpet kan du ha under bänken, med fördel ett integrerat kylskåp med snickerilucka. Samma för diskmaskinen. Diskhon kan du då ha till höger innanför dörröppningen och spisen rakt fram. Inte helt till vänster som det nu är planerat, himlans knöligt att få plats med stekpanna o kastruller och dessutom blir skåpväggen full av os o fett hela tiden, utan ha en liten bit (30-skåp kanske) till vänster.

Visst är ditt kök litet, men det går att få till bra. Själv har jag haft lika litet kök under ett par års tid och där har lagats mat till hel familj.
 
Du kan också göra det spegelvänt och därmed klämma in ett extra högskåp.
Fast då får du fundera om angående den breddade öppningen. Den kan vara öppen upptill, men kanske täcka bänskåpen nertill.

Se bild.
 
  • koksvra.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
La inte ned så mkt tid på själva stommarna utan ville bara visa en tanke! Tycker förövrigt att IKEA inte är så bra till smarta lösningar på liten yta. Högskåpet på bilden funderar jag om man kan ha en bänkdiskmaskin och kyl/frys ovanpå?
 
Anna_Robban: Intressant lösning! Tips på någon annan leverantör?

Hejduk..tig: Blir knepigt med element och sånt runt fönstret tror jag. Om inte annat är fönstret för långt ner såg jag nu :)
 
A
Nu vet ju inte jag hur resten av din lägenhet ser ut men jag tänkte att kanske dom här bilderna kunde inspirera lite!
 
Skulle glömma vinkelkök. Hur hade du tänkt stå när du skall plocka in disk i maskinen?

Har själv försökt rita till ett sådant kök i ett utrymme större än ditt utan att ha lyckats. Har även sett ett i motsvarande mitt utrymme där lådor inte gick att öppna utan att de tog i osv. Snyggt men föga praktiskt.

Mins förslag anser jag är det bättre men jag skulle byta plats på spis och skåplådor så att det finns avställningsytor på båda sidor om spisen. Har förstått att det är trevigare att laga mat tillsammans i så fall.
 
Citat från Tankar Om Inredning

Jag såg en mobil köksö tillverkad av två köksskåp från Ikea, stående rygg mot rygg på en bottenplatta med hjul. På toppen kan man lägga vad man tycker är fint...t.ex en skiva av favoritträslaget. Detta gav mig en idé för oss trångbodda: Om man bygger alla fria bänkytor på detta vis så kan man möblera om köket efter vad tillfället kräver. Kanske vill man kunna sitta några extra i köket, då kör man ut bänken ur köket en stund. Vill man kunna vara flera som jobbar i köket samtidigt kan man dra ut den från väggen, så får fler plats runt om.
 
Det lutar mest åt den lösning jag visade i första posten, men med kyl under bänk för att frigöra lite arbetsutrymme.
Det positiva är att jag slipper flytta avlopp, negativt är att det blir trångt att plocka in disk och att diskhon hamnar i hörnet, men det ska väl gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.