Hur nära kan man dra två elstigar? Har gjort ett spår för en ny elstig och den kommer att korsa en annan elstig med 90 grader. Är det ok?
 
christinawa skrev:
Hur nära kan man dra två elstigar? Har gjort ett spår för en ny elstig och den kommer att korsa en annan elstig med 90 grader. Är det ok?
Vad är en "elstig"?
 
Oavsett vad som menas så är det OK att korsa andra elledningar som man vill, det man ska vara uppmärsam på är överskådlighet och värmeutveckling
 
Det man ska vara lite försiktig med är att köra långa sträckor parallellt om den ena kabeln är kabeln till spisen eller bastun eller nått annat strömslukande och den andra är nån typ av signalkabel eller nätverkskabel. Då kan man få problem med störningar och andra konstigheter i signalkabeln.
 
Mest känsligt med högtalarkabel och ev ringklocka enligt min erfarenhet. Datanär är såpass högfrekventa att de struntar blankt i 50Hz växelström
 
Framför allt är datanät alá twisted pair balanserade och därmed automagiskt mindre störkänsliga än obalanserade signaler.
 
Som en liten parentes kan jag nämna att en bekant har väldiga problem med att hennes grannens TV störs av hennes el stängsel aggregat till hennes häst. Hennes granne kör IPTV ... Varje gång stängslet får spänningspuls så försvinner TV bilden.

Kanske nån här som kan förklara fenomenet?

Stängslet går precis bredvid deras hus men själva aggregatet sitter kanske 100m bort.
 
jakim skrev:
Som en liten parentes kan jag nämna att en bekant har väldiga problem med att hennes grannens TV störs av hennes el stängsel aggregat till hennes häst. Hennes granne kör IPTV ... Varje gång stängslet får spänningspuls så försvinner TV bilden.

Kanske nån här som kan förklara fenomenet?

Stängslet går precis bredvid deras hus men själva aggregatet sitter kanske 100m bort.
Dålig jordplint för aggregatet alternativt gräs m.m. som ligger emot stängslet och jordar kan orsaka störningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.