Hej,

Vi har en Cylinda som har börjat låta väldigt illa när den centrifugerar (läs VÄLDIGT illa). Förra husägaren köpte den för gissningsvis 2 år sedan (?) men däremot så har vi inte funnit något kvitto så vi tänkte försöka se om vi kan fixa den själv.

Innan vi börjar skruva isär den så tänkte jag kolla här på forumet om någon kan ha en aning vad som kan vara fel/trasigt i maskinen och om det är ett jobb man enkelt kan lösa själv. Vad tror ni felet kan vara?

Jag bifogar två klipp över när det låter som värst.

Mvh
Henrik
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Mats-S
- Låter det även när du drar runt trumman för hand, dvs kan det vara något som ligger emot trumman?
- Låter det även om du kör den helt tom (utan tvätt), dvs kan det vara fel på balanseringen av tvätt innan centrifugeringen drar igång? Normalt sett ska maskinen snurra några långsamma "halvvarv" innan den börjar centrifugera så att tvätten lägger sig viktmässigt jämnt i maskinen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
håll i någon av valkarna och dra runt trumman för hand med press utåt. Känns det som att det är något ojämnt i axeln? Du ska inte känna något alls förutom kanske motorn och kolborstar annars är lagret kasst. Skulle det vara nåt skräp (bh bygel t ex) så känns det mer distinkt och inte skrovligt eller ojämn hela cirkeln runt. Har du skumma fläckar på tvätten? Kan vara lagerfett. Två år låter väldigt kort men med dagens kvalite så är man inte förvånad längre.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
låter faktiskt lite som att lagerkulorna har tackar för sig men en snurr med handen är avslöjande direkt
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det påminner lite om ljudet från min, visserligen av ett annat märke. Det är en av vikterna som lossat och låg lös i maskinen. Kolla det.
 
sprucken eller lös vikt är också ett bra tips och kan orsaka skumma trumrörelser. Topplocket är väl enklast att lossa men det borde sitta vikter på sidorna eller undertill också. Kanske öppen botten o tilta maskin lite och kika
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Håkanen67
Lät så i vår maskin också, skruvarna som håller fast balansvikterna hade skruvat upp sig, var bara att öppna bakstycket och dra åt, problem solved.
Samsung maskin
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H
H henkeh91 skrev:
Hej,

Vi har en Cylinda som har börjat låta väldigt illa när den centrifugerar (läs VÄLDIGT illa). Förra husägaren köpte den för gissningsvis 2 år sedan (?) men däremot så har vi inte funnit något kvitto så vi tänkte försöka se om vi kan fixa den själv.

Innan vi börjar skruva isär den så tänkte jag kolla här på forumet om någon kan ha en aning vad som kan vara fel/trasigt i maskinen och om det är ett jobb man enkelt kan lösa själv. Vad tror ni felet kan vara?

Jag bifogar två klipp över när det låter som värst.

Mvh
Henrik
Fråga förra ägaren om de kan ska fram ett kvitto, alt. summa av köpet på kontoutdrag, då går det på garantin. Förmodligen trumman som är i obalans.
 
Tack för alla svar!

Inget missljud när jag snurrar trumman för hand åt båda hållen och då ser trumman ut att snurra jämt utan obalans (låg hastighet dock så det kanske inte säger så mycket).

Däremot så ser trumman ut att vara i kraftig obalans när man kör maskinen och den centrifugerar.

Jag ska ta en titt på den imorgon och se om det kan vara någonting med vikterna.

Mvh
Henrik
 

Bästa svaret

A
H henkeh91 skrev:
Tack för alla svar!

Inget missljud när jag snurrar trumman för hand åt båda hållen och då ser trumman ut att snurra jämt utan obalans (låg hastighet dock så det kanske inte säger så mycket).

Däremot så ser trumman ut att vara i kraftig obalans när man kör maskinen och den centrifugerar.

Jag ska ta en titt på den imorgon och se om det kan vara någonting med vikterna.

Mvh
Henrik
kolla vikten som ligger uppepå om den sitter fast, är fästet helt dra fast muttern om detta inte går är den skrot
kolla även stötdämparna undertill så att ingen gått av, då kan du byta dessa.
Nu ser jag inte modellen men att den är turkisk är helt klart och troligen från vestel, dvs har ingenting med cylinda att göra förutom det påklistrade namnet.
1-års garanti som max och en diffus 3-års reklamation.

stötdämpare är en vanlig förbrukningsvara till vestel-maskiner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.