Vildsvin på besök i natt :sweat:
Grön gräsmatta med jordhögar, träd i bakgrunden, soligt, utomhus, dagtid, skugga nedre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
galento
  • Laddar…
galento
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Både du och TS borde tänka på att det inte är jakttid på grävling nu.
Här får grävling avlivas året runt på den egna marken så det är helt enligt regelverket.
Ps . kommunen kollade upp detta med länsstyrelsen för att vara säkra på detta.

Grävling under huset (naturvardsverket.se)
 
Redigerat:
Det är absolut inte vildsvin, lutar nu mer åt att det är tranorna som går här i närheten.
 
G gullegrizen skrev:
Det är absolut inte vildsvin, lutar nu mer åt att det är tranorna som går här i närheten.
Sätt upp en jakt kamera som aktiverar sig när något rör sig så får du svar. De kostar inte så mycket.
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
galento
Ja vi får ladda om fällan ikväll .

Ett grävling inuti en metallfälla utomhus, på en solig gräsyta med småsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
lägger man dom på grillen, eller blir det jaktbrott? :D
 
Totte_S
Jag tror på bävling
 
  • Gilla
  • Haha
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
galento
C Christoffer L skrev:
lägger man dom på grillen, eller blir det jaktbrott? :D
Nja finns nog annat att lägga på grillen , en av kommunens jägare var här och tog hand om grävlingen . I natt blir det lite ryggbiff , hackekorv , macka med fikonmarmelad och ägg.
 
Redigerat:
G gullegrizen skrev:
Det är absolut inte vildsvin, lutar nu mer åt att det är tranorna som går här i närheten.
Vildsvin fläker upp stora sammanhängande torvor som slängs åt sidan. De bökar dessutom vanligtvis djupare än det ser ut på dina bilder. Jag har (tyvärr) omfattande erfarenhet av vildsvinsskador på gräsmatta.

Bökande grävlingar har jag, dessbättre, ännu inte råkat ut för, så hur sådana bök ser ut vet jag inte.

På den golfklubb där jag är medlem har vi återkommande problem med fågelhack i fairway. Det är då i första hand kråkor som står för verksamheten. De kan orsaka förvånansvärt omfattande skador, dock är det sällan man ser så "heltäckande" skador som i dina bilder - det är mer som spridda gropar med upphackat gräs.

Tranor är ju betydligt större och kraftigare är kråkor, och har större och kraftigare näbbar, så jag tror din gissning är korrekt.
 
galento
H hhallen skrev:
Bökande grävlingar har jag, dessbättre, ännu inte råkat ut för, så hur sådana bök ser ut vet jag inte.
Några exempel på grävlingars bök :

Gräsmatta med upprivet gräs, troligtvis skadad av djur eller verktyg, vid kant av asfalterad väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräsmatta med skador, troligen grävande djur, delvis solig dag, skugga i hörnet, cykelhandtag nedre högra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräsmatta skadad, troligtvis av djur, med jord och grästuvor uppgrävda, ser vildvuxet och förstört ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mark skadad av grävande djur, troligen vildsvin, gräs och jord omkullvält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hhallen
  • Laddar…
U Upp skrev:
Ser absolut ut som vildsvin. Finns låga elstängsel som effektivt stänger dem ute från tomten.
Revirpinkning går utmärkt om strålen orkar täcka ett så stort område
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.