haha5810 haha5810 skrev:
Jag har dålig erfarenhet av kakelskärare till klinkers, plattorna brukar knäckas i småbitar 50% av gångerna - bättre att köra med vinkelslip
Tryck hårdare när du drar! Men för ts skull, så kanske det är lättare att hyra en vattensåg för att inte riskera att behöva köpa en ny platta trots allt ca 500kr plattan
 
  • Wow
Alfredo
  • Laddar…
haha5810 haha5810 skrev:
Jag har dålig erfarenhet av kakelskärare till klinkers, plattorna brukar knäckas i småbitar 50% av gångerna
Då är det fel på plattorna, eller skäraren, eller tekniken... Normalt brukar det fungera bra.
 
  • Gilla
haha5810
  • Laddar…
Kommer nog satsa på en vinkelslip. Vi har en uteplats så kan ju såga där.. stackars grannar

glömde skriva att plattorna är 60x120 men i om att utrymmet är ganska litet funderar jag på att halvera dem till 60x60. Det jag fnular på är lite hur man bäst lägger dem. Hallen är 118 cm bred, är det bästa att lägga en hel platta i mitten och sedan två mindre bitar mot sidorna? Eller ska man börja från ena kanten, dvs jobba vägg till vägg?
 
F fmk00 skrev:
Kommer nog satsa på en vinkelslip. Vi har en uteplats så kan ju såga där.. stackars grannar

glömde skriva att plattorna är 60x120 men i om att utrymmet är ganska litet funderar jag på att halvera dem till 60x60. Det jag fnular på är lite hur man bäst lägger dem. Hallen är 118 cm bred, är det bästa att lägga en hel platta i mitten och sedan två mindre bitar mot sidorna? Eller ska man börja från ena kanten, dvs jobba vägg till vägg?
Finns det inte i 60*60?
Att dela blir nog int bra. Normalt dölje man kapade sidor under lister, foder osv. Ska de synas bör de slipas till och få fasning.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F fmk00 skrev:
funderar jag på att halvera dem till 60x60.
Tänk på att hur du än kapar/delar plattorna kommer inte ditt snitt att vara lika skarpt och perfekt som plattans originalkant. Utan att ha "räknat" på det skulle jag försöka få de egna snitten ut mot väggarna och plattornas originalkant mot varandra i "rummets mitt".
 
  • Gilla
Alexunden
  • Laddar…
A Alexunden skrev:
[länk]
de är tyvärr matta och inte blanka, och de gillar vi inte alls mycket.
 
  • Gilla
Alexunden
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tänk på att hur du än kapar/delar plattorna kommer inte ditt snitt att vara lika skarpt och perfekt som plattans originalkant. Utan att ha "räknat" på det skulle jag försöka få de egna snitten ut mot väggarna och plattornas originalkant mot varandra i "rummets mitt".
eller är det bättre att köra på 60x120, dvs bara kapa dem lite på längden och dölja skarven under listen?
 
  • Ingång med öppen dörr, skor, matta, golvmarkeringar, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alexunden
  • Laddar…
F fmk00 skrev:
eller är det bättre att köra på 60x120, dvs bara kapa dem lite på längden och dölja skarven under listen?
Jag hade kört på andra hållet tror jag. Man brukar säga att man ska lägga längs med ljusets riktning när det gäller golv.
 
A Alexunden skrev:
Jag hade kört på andra hållet tror jag. Man brukar säga att man ska lägga längs med ljusets riktning när det gäller golv.
jag har lärt mig tvärtom, att om det är smalt ska man lägga på bredden för att man ska få en känsla av att rummet är bredare. Men du kanske har rätt, får lägga ut det och kolla!

Generellt verkar det som att många av er är lite skeptiska till att kapa dem till 60x60. Hade ni hellre behållt dem 120x60 och jobbat utifrån det? Gillar verkligen detta klinker så vill gärna inte leta efter nåt annat..
 
F fmk00 skrev:
jag har lärt mig tvärtom, att om det är smalt ska man lägga på bredden för att man ska få en känsla av att rummet är bredare. Men du kanske har rätt, får lägga ut det och kolla!

Generellt verkar det som att många av er är lite skeptiska till att kapa dem till 60x60. Hade ni hellre behållt dem 120x60 och jobbat utifrån det? Gillar verkligen detta klinker så vill gärna inte leta efter nåt annat..
Man kan alltid gå emot regler som finns för alla rum är olika, så vilken riktning kan du välja lite själv, men att kapa dem till 60*60 kräver nog rätt så bra känsla för att få det riktigt snyggt och svårt att få osynligt.
 
  • Gilla
fmk00
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.