Tjena, första posten här.

Vi ska måla om fasad på huset om några veckor och jag står något handfallen i vad jag ska använda för utrustning, vi är sugna på att köpa färgspruta/or för att lösa stor del av huvudverken.

Fasaden är målad i faluröd, slamfärg. Det finns en gammal del som inte har målats sen mitten på 80-talet och en nybyggd del med en vända slamfärg. Min tanke är att borsta av färgen på gamla delen för att måla en vända. Till hjälp har vi byggställning samt skylift.

Totala ytan är på ca 200 kvm.

Jag har tittat på dessa varianter.
Kerbl kalk och färgspruta (ser dock inget i bruksanvisningen att den skulle lämpa sig för målning?)
Fick tips om en Bosch 5000 E

Det jag funderar över är om Boschen är lite för liten, förstår jag rätt så har den en kapacitet på 1L. Så det blir väldigt många påfyllningar under hela processen.. Kerbl verkar bra men känns som att den kostar en hel del.

Vad är era erfarenheter?
Vad har ni för färgsprutor som är att rekommendera?
Hur har ni gjort med maskning av vita foder, gavlar, fönster etc?

Tusen tack för alla svar
 
Det blir en bättre inarbetning av färgen med pensel.
 
H håbbe1961 skrev:
Du bör ha en liknande, spruta, som denna

[länk]

Lite att tänka på är att om du har grannhus i närheten så måste man täcka in ställningen på den fasad som man målar med plast. Ganska omstädigt.
Bra tips, tack! Inga grannhus i närheten, så jag skippar plast.
Hur har du gjort med maskning av foder etc?
 
E Edlunn skrev:
Det blir en bättre inarbetning av färgen med pensel.
Vad är din erfarenhet? Vad har man för snittid per 10kvm att måla med pensel?
 
Om du skaffar penslar som är typ nästan lita breda som dina brädor, tycker jag att det borde gå ganska snabbt.

Personligen hade jag gått på pensel. Slippa att det börjar rinna, när man inte vill det, och skvätta till ställen där man inte vill ha färg.

Men visst, högst troligt går det snabbare med spruta.
 
  • Gilla
sg_sold
  • Laddar…
Är det inte så att man ändå ska göra en efterstrykning med pensel när du målar med spruta? Lägg därtill att du måste täcka in precis allt så har du målat klart med pensel innan du ens har börjat måla med sprutan. Beror ju mycket på hur din fasad ser ut och är väl iofs kanon att ha spruta till jobbigare grejer som staket och möbler t.ex. tänker jag.
 
  • Gilla
sg_sold
  • Laddar…
Instämmer i tråden att du bör köra med bred pensel. Det går ganska fort. Det är tidskrävande att täcka allt.
Sprutmålning är toppen till tex lador.
 
  • Gilla
sg_sold och 1 till
  • Laddar…
S sg_sold skrev:
Bra tips, tack! Inga grannhus i närheten, så jag skippar plast.
Hur har du gjort med maskning av foder etc?
Hade oroliga grannar så sålde sprutan och körde manuellt. Går ganska snabbt om man har ställning. fasadpenslar typ Anza går ju att sätta på teleskopskaft så att man får bättre räckvidd.
 
  • Gilla
sg_sold
  • Laddar…
nimhed nimhed skrev:
Om du skaffar penslar som är typ nästan lita breda som dina brädor, tycker jag att det borde gå ganska snabbt.

Personligen hade jag gått på pensel. Slippa att det börjar rinna, när man inte vill det, och skvätta till ställen där man inte vill ha färg.

Men visst, högst troligt går det snabbare med spruta.
C Carpetos skrev:
Är det inte så att man ändå ska göra en efterstrykning med pensel när du målar med spruta? Lägg därtill att du måste täcka in precis allt så har du målat klart med pensel innan du ens har börjat måla med sprutan. Beror ju mycket på hur din fasad ser ut och är väl iofs kanon att ha spruta till jobbigare grejer som staket och möbler t.ex. tänker jag.
S snickar skrev:
Instämmer i tråden att du bör köra med bred pensel. Det går ganska fort. Det är tidskrävande att täcka allt.
Sprutmålning är toppen till tex lador.
Hmm okej - jag har alltid tänkt att det är omständigt och långsamt (men klart bäst resultat) att måla med pensel. Men ni har bra argument, jag har t ex inte räknat med hur och vad jag behöver täcka in.

Färg då? Falu Vapen har en rödfärg (slamfärg - som huset är målat med nu) som verkar prisvärd. Har ni andra erfarenheter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.