Hej,

Har försökt googla men hittar inga tillförlitliga svar.

Jag funderar på att bygga ett inglasat uterum ("året runt-standard") och funderar på om det skulle räknas som skäl att få ett nytt amorteringsgrundande värde på fastigheten.

Frågor:
1. Jag har läst mig till att ett uterum "som är inrättat så att möjligheten att använda det under vissa delar av året är begränsad" räknas som biyta. Kan ett inglasat uterum någonsin räknas som boyta?
2. Någon som vet om utökad biyta kvalificerar för förändring av det amorteringsgrundande värdet?
 
Det där får du nog höra med banken, det är ju de som får tolka reglerna. Och tolkningar i gränslandet beror nog delvis på hur stressig dagen varit för banktjänstemannen.

Dessutom tror jag att det beror på omständigheterna. Om du bygger till 10 kvm boyta på ett 200 kvm hus, har jag svårt att tro att du får ändra amorteringsgrundande värdet.

Bygger du till 100 kvm inglasad biyta till en 60 kvm låda, så verkar det ju rimligt att få ändra amorteringsgrundande värde.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där får du nog höra med banken, det är ju de som får tolka reglerna. Och tolkningar i gränslandet beror nog delvis på hur stressig dagen varit för banktjänstemannen.
Tack. Tänkte mest på om det var någon som har faktisk erfarenhet av en sådan diskussion med banken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.