D
Hej,

Ska bygga ett skärmtak 5x3m som byggs mot hurväggen, ovanför skärmtaket sticker takfoten ut 25 cm.

Kan skärmtaket sticka ut från väggen 325 cm och fortfarande anses vara 15m2?

Mvh
 
Nej takfot får sticka ut 30 - 50 cm utan att räknas in i byggytan. Alltså inte en del av byggnaden. Så din bygglovsfria yta räknas från väggen.

Sedan vet jag att en del har hävdat att man kan ha 15 kvm stomme till skärmtaket, med 30 - 50 cm utsickande takfot på skärmtaket. Det är ett intresant men tveksamt resonemang. Osäker på om det har prövats i rätten.
 
D
Tack!

Tycker också det resonemanget låter tveksamt.

Dock är frågan om i teorin om takets lutning spelar någon roll för att bestämma dess area, dvs de bygglovsbefriade 15 m2.
 
Osäker på om jag förstår frågan. Ytan räknas som den projicerade ytan på marken. Det blir inte större yta om du har större vinkel.
 
H hempularen skrev:
Sedan vet jag att en del har hävdat att man kan ha 15 kvm stomme till skärmtaket, med 30 - 50 cm utsickande takfot på skärmtaket. Det är ett intresant men tveksamt resonemang. Osäker på om det har prövats i rätten.
Det som talar för att man skulle kunna resomera så, är att på ex. en friggebod får man ju ha takutstick på samma sätt som på en huvudbyggnad, som går utöver den tillåtna ytan.
 
D
H hempularen skrev:
Osäker på om jag förstår frågan. Ytan räknas som den projicerade ytan på marken. Det blir inte större yta om du har större vinkel.
Nej men mindre......eller tänker jag fel?
 
D Derbyboy skrev:
Nej men mindre......eller tänker jag fel?
De bygglovsbefriade 15 kvm räknas som ytan på marken, inte takets mått. Så taket blir ju mer än 3 meter om det inte är platt.
 
D
Alltså om det projiceras rakt ovanifrån?
 
D
Ytan på marken kan ju vara en 100m2 trall och sedan vill jag bygga ett tak med måtten 5x3 meter.

har jag ett helt platt tak så blir ju ytan på marken 5x3 m

har jag en vinkel på taket som är säg 45 grader så blir ju ytan på marken mindre än 5x3 m
 
D
Hypotenusan e ju alltid längre än kateten
 
D Derbyboy skrev:
Alltså om det projiceras rakt ovanifrån?
Ja precis. Du får bygga så ytan under taket blir 3*5 m sett uppifrån.
 
D
Bästa kanske är att låta plåten sticka ut lite förmycket och så får man kapa av den om kommunen kommer, eller blir det vite direkt?
 
Normalt sett så får man göra rättelse, och slippa sanktionsavgift.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.