Antar att det finns en del snickare och sånt här. Som det verkar nu ser det ut som att jag blir målare (har praktiserat det 3 veckor nu.) Det är hyffsat kul och grejer. Men i sanningens namn alla är intresserade av pengar. Nån som vet vilka hantverskgrupper som tjänar bäst med $$$?
 
Det beror nog på om du ska driva eget eller vara anställd. Anställning verkar väl klokast nu när du är "grön". För att få reda på lönenivåer – både ingångslöner och "efter några år i branschen" kan du ringa facket. Byggnads och Målareförbundet ligger väl närmast till hands.

Men, om jag ska ge dig ett gott råd så blir det "välj med hjärtat och magen, inte med plånboken". Oavsett vilken inriktning du väljer så kommer du att få en helt ok lön. Även om det skulle skilja ett par tusenlappar mellan olika yrkeskategorier så väger det inte upp att ha roligt på jobbet, göra någonting du både känner att du behärskar och kan utvecklas inom och någonting du känner att du kan och vill göra många år framöver (här kan du även ta med ev. risker/förslitningsskador som kan uppstå i yrkena).

Lycka till!
 
Läs gärna också vad vi som köper tjänster från er hantverkare INTE vill bli utsatta för.
Finns FLERA trådar, och om du gör tvärtom vad vi blivit drabbade av så kan du nog få ett GOTT rykte om dig och på så sätt bli en eftertraktad hantverkare och tjäna pengar.

Så mitt råd till dig, kom när du lovat, hör av dig när du lovat, bli färdig när du lovat, behandla dina kunder och deras egendom med respekt och framför allt FUSKA INTE.

Lycka till!
 
Instämmer. Bygger ett lösvirkeshus och helt klart har man lärt sig vilka man inte ska anlita igen.

Anlitar igen:
Patrik på Fresks i Sundsvall för byggvaror - underbar kontakt. Ringer och berättar att varorna försenade och om det är OK. Ringer och berättar att det blev lite billigare. Sakerna kommer som de ska. Kanon.
Birgitta på JUJ:s i Danvikstull för byggvaror. Bra service belönas med återkommande kunder.

Anlitar INTE igen:
Profiline i Stockholm för fönster. Kommer inte när de ska, svarar inte på mail, ringer inte tillbaka. Går under jorden en månad och ringer sedan för att boka en tid som dom inte håller. Suck, suck.

Jag skulle tjäna stort som hantverkare. Har en helt annan standard än de som jag anlitat och förvånas att de överlever på sitt yrke. Om de kan leva med den kvalitén så skulle jag bli rik. Anlita mig, vet jag. Har snart byggt klart mitt hus.
 
har hört att VVS-montörer tjänar bra =P
 
Kanske skulle tänka till istället om vilket av hantverkarjobben skulle du kunna trivas, orka och klara av att arbeta med i 40 år, än att gissa dig till vilken yrkesgrupp som tjänar mest pengar.
 
Joorå trivar på jobbet måste man såklart ^.^
 
Ett gott råd är att du i initialskedet inte tar svarta jobb! Även om du skulle missa några kunder gäller det framför allt i början att ge kunderna ett stort förtroende och att du sköter din firma bra. Ligg gärna några kronor lägre i starten och tills du blivit varm i kläderna. Gå en kurs i hur du hanterar eget företag. Lär dig skriva offerter och fakturor korrekt.

Varför jag ger dig detta rådet är för att jag var på väg att anlita en nystartad enskild firma. Vi diskuterade igenom jobbet och var överens men jag ville ha en offert. När jag efter mycket om och men fick offerten var delar av denna i klartext skriven "material och transport föredrar vi ta svart". Offerten gav mig verkligen inget vidare förtroende för detta nya företag. Vi hade överhuvud taget inte diskuterat svartjobb och dessutom var jag intresserad av att få kvitto på rubbet då det ingick i mitt nybygge.

Efter rundringning visade det sig dessutom att jag själv skulle kunna få hem materialet för betydligt lägre pris vitt hos större leverantör.

Kör riktigt och hederligt så att ditt företag får gott anseende. De andra råden du fått är också väldigt viktiga dvs alltid återkomma per telefon om något fallerar, alltid svara på förfrågningar och - inte minst - dyka upp på jobbet när ni bestämt.
 
Jag har själv en firma i konsultbranschen. Satt och diskuterade med en kund jag känner väldigt väl vid en lunch, och han sade något som är värt att alltid bära med sig:
Vi kräver inte att uppdraget skall gå felfritt och utan problem. Det finns ingen som är ofelbar, och en del kan man inte veta i förväg. Den firma vi uppskattar och återkommer till är inte nödvändigtvis den som gjort minst fel, utan den som öppet talar om i god tid när något håller på att strula så vi gemensamt kan lösa problemen eller ta hänsyn till det i vår tidplan.

Likadant vill jag att en hantverkare eller annan som JAG anrlitar skall vara. Han behöver inte vara någon fantastisk superfigur, bara rak, öppen och ärlig. Byggaren jag anlitat för mitt garagebygge har ärligt sagt att det kört ihop sig, men han har samtidigt givit mig namnen på sina kontakter och undrat om inte jag lika gärna kan ringa dem direkt. Fast han personligen egentligen inte gjort ett dugg än vid mitt bygge utan givit mig en massa jobb värdesätter jag honom högre än de firmor som fortfarande skall göra en totalentreprenad åt mig men inte kommit till skott att ens komma och titta än.
Varför ? Jo, han finns tillgänglig och ger mig en ärlig bild av läget. Hellre ett ärligt "jag hinner inte just nu" än ett "jajamensan, jag hör av mig i veckan" utan att någon återkommer.
 
yonna skrev:
Ett gott råd är att du i initialskedet inte tar svarta jobb!
Tycker yonna är inne på rätt spår.
Dock kan man ta en del om KUNDEN föreslår det, men man får ha fingertoppskänsla och sköta det hela snyggt och prydligt. Men som uppdragstagare och entreprenör ska man aldrig föreslå svart betalning, det är riktigt oseriöst!
 
Jag tycker att det är lika oseriöst att utföra svartjobb oavsett vems initiativet är.
 
Snubben_Kille skrev:
Nån som vet vilka hantverskgrupper som tjänar bäst med $$$?
Jag har uppfattningen att anläggningsarbetare (betongare och armerare) tjänar bäst.
Dock ingår det ju i deras jobb att flacka land och rike kring för att följa de större anläggningsprojekten. Å andra sidan har man stor möjlighet att arbeta utomlands om man nu vill uppleva spänningen med detta.

Annars så tjänad man generellt sett bättre om man arbetar på ackord på större byggen än om man går på timlön. Å andra sidan är det både fysiskt och psykiskt jobbigare att arbeta på ackord i längden.

Mitt råd till dig är dock att oavsett vilket skrå du fastnar för så se till att få gjort din formella lärlingstid. Visserligen är det sämre betalt under tiden, men utan lärlingsbevis så blir du garanterat utan jobb när högkonjunkturen sviktar.
 
Om det primära är att tjäna pengar ska du satsa på att bli röris. Då kan du debitera högt (ca 400-750:- + moms) och du tjänar bra pengar på materialet eftersom du kan handla hos grossister. Om kunden själv ska hålla med materialet så sticker timtaxan upp ett par hundra.

Det är annat än att vara snickare det..
 
Snackade med min bergvärmeleverantör om vad hans gubbar tjänar, borrare , ingrävare, installatör/röris.
Den som tjänade minst hade precis under trettio och det var han som var ingrävare dvs den som slangsätter bergvärmehålet, fyller det etanolblandning, gräver in det till huset och gör hålet i väggen. De hade med sig en ny röris som hade bytt från att varit snickare till just detta. Han tycket att det var bättre betalt och mycket mindre slit.

om jag själv fick välja skulle jag nog köra markentreprenad på sommarhalvåret och pula rör på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.