1. Hur ska man tänka när man ska köpa ved? Ju mer jag läser ju mer förvirrad blir jag kring när man ska införskaffa ved och vad som blir billigast. Är det billigast att köpa 1 kubikmeter eller köpa i per liter? Ska man köpa staplat eller ostaplat?

2. Om jag köper torrved nu. Hur länge kan jag förvara det innan det blir dåligt?
 
1. Billigast är att köpa nykluven ved. Om du gör det nu är den nog okej till vintern, men det är lite i senaste laget. Ved handlas normalt sett i stjälpt mått. Se till att förstå skillnaden när du jämför.

2. Oändlig tid om den ligger torrt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
galento
Billigast är nog om du kan kapa och klyva själv , en del stirrar sej blinda på bara björk
men andra lövsorter funkar också.
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Billigast är nog om du kan kapa och klyva själv , en del stirrar sej blinda på bara björk
men andra lövsorter funkar också.
Då måste man få tag i okluvet.
 
galento
M Förstagångsköparen skrev:
Då måste man få tag i okluvet.
Vi har eldat mkt al under åren och det fungerar alldeles utmärkt , dessutom är den lätt
att klyva också. Tar reda på alla grövre grenar och småträd när man gallrar och det blir
varmt av det också.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
1. Hur ska man tänka när man ska köpa ved? Ju mer jag läser ju mer förvirrad blir jag kring när man ska införskaffa ved och vad som blir billigast. Är det billigast att köpa 1 kubikmeter eller köpa i per liter? Ska man köpa staplat eller ostaplat?

2. Om jag köper torrved nu. Hur länge kan jag förvara det innan det blir dåligt?
1. Hur mycket tror du att det behövs? Beroende av vad du väljer så ändras priset.
Men också var du bor geografiskt, dvs tillgång till ved i området.
Kan du transportera själv med t.ex. släpkärra eller behöver du få det hemkört?
Så frågan du ställer har många svar.:)

Och går vi utanför dina frågor genom att göra mera själv och köpa meterved då krävs det lite maskiner, tid och inte minst vilja.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Som jag minns det från när jag handlade ved gällde:
  • Ju mer desto billigare
  • Ju mindre "förädlat" desto billigare
Billigast är om du köper typ tremeterslängder och kapar och klyver själv, förutsatt att du inte förbrukar annat än fritid när du gör det. Jag köpte hela lass med kluven ved och finklöv den själv sedan när jag staplade in den.

Har du bara utrymme att förvara veden torrt så kan du köpa rejält med ved för att sänka priset, om du inte tror att ved är billigare i framtiden. Vi har ved i lager nu som legat åtminstone femton år och den är lika bra att elda med som om den vore ett halvår.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Att ta vara på så mycket av varje träd är min största läxa. Jag har otroliga mängder av grangrenar i storlek från 3-4cm i diameter upp till 12-15cm. Otroligt mycket ved på en gran när allt detta används som ved. Men jag är lite ny i vedvärlden och nu spar jag på allt från ett träd säger min fru :crysmile:
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Norrtull Norrtull skrev:
Att ta vara på så mycket av varje träd är min största läxa. Jag har otroliga mängder av grangrenar i storlek från 3-4cm i diameter upp till 12-15cm. Otroligt mycket ved på en gran när allt detta används som ved. Men jag är lite ny i vedvärlden och nu spar jag på allt från ett träd säger min fru :crysmile:
Jag gör ungefär likadant. Har tagit ner lite mindre träd/buskar i år och klipper de smala grenarna med sekatör/grensax och lägger i trådbackar. Torkar fort och fungerar utmärkt som ved.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Tillräckligt oförädlad ved är ofta i stort sett gratis.
I vår har jag huggit närmare 30 kubikmeter överåriga vindfällen mest tall och gran omen också några björkar i en storskogsägares skifte och kört hem till ved. Gratis. Om tiden räcker till skall jag köra hem något traktorlass till när vägen börjar bära.

Tillräkligt högförädlad ved av hög kvalitet kostar ofta fantasisummor.
Tänk på den utvalda jämngrova björkveden i papplådor på varuhus. Rent orimliga priser.

Sedan måste var och en tänka efter vilken nivå som bäst passar det egna behovet. Eldar man någorlunda seriöst men saknar tillgång till traktor och skog då är det ofta lönsamt att köpa 3-4 meter längder hemkört så som det kommer ur skogen och så kan man kapa och klyva själv.
Stadsbor har pippi på björkved för de inbillar sig att det r det enda som duger men i praktiken blir det mest ekonomiskt att elda det som finns vad det än är. Vår ved är en blandning av allt från prima björkved till torrgranar och bakan och rivnigsvirke.
 
  • Gilla
Henningelvis och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.