Se bifogade bilder, antar att det är något djur som går bananas på gräsmattan?
Strandkant med stenar, vatten, och många sporadiska grästuvor på sandig mark med fotavtryck eller spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordig mark med gräs och tydliga djurspår i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som spåren som landstigna ryska attack-pingviner kan efterlämna!

Men rätt lattjo spår ändå, fulla snorisar som stigit i land för att festa, hångla och kopulera? Fel årstid kanske i.o.f.s.
 
  • Gilla
  • Haha
NumerOneQ och 8 till
  • Laddar…
Är det inte vildsvin då?
 
  • Gilla
Hmt och 3 till
  • Laddar…
Ser absolut ut som vildsvin. Finns låga elstängsel som effektivt stänger dem ute från tomten.
 
  • Gilla
kjellinge
  • Laddar…
U Upp skrev:
Ser absolut ut som vildsvin. Finns låga elstängsel som effektivt stänger dem ute från tomten.
Tror inte på vildsvin, finns inte ett spår av några klövar i jorden. Möjligtvis grävling, det har vi sett en i närheten. Har fått för mig att det är nån typ av fåglar som hackat upp gräsmattan i jakt på någon typ av larver.
 
B Bästerortarn skrev:
Ser ut som spåren som landstigna ryska attack-pingviner kan efterlämna!

Men rätt lattjo spår ändå, fulla snorisar som stigit i land för att festa, hångla och kopulera? Fel årstid kanske i.o.f.s.
Anklagade först tonåringarna för att ha gått lös med golfklubborna, de brukar stå och slå bollar ut i vattnet, men så illa träffar inte ens jag bollen.
 
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Om det nu inte är de ryska attackpingvinerna så är det garanterat grävlingen som stökar till det i min trädgård. Fått det bekräftat av kommunens skyddsjägare, så nu blir det till att damma av svärfars gamla hagelbössa och sitta på pass några nätter!
 
  • Gilla
UffePlåtis och 5 till
  • Laddar…
Det är inte nödvändigtvis grävlingen som är boven i dramat. Det skulle, mtp läget, kunna vara några sjöfåglar, t ex änder eller gäss som har stökat till. De gör liknande hål när de letar efter mat med sina näbbar i marken.

Låt eventuella grävlingar vara, och hoppas att fåglarna inte valt att slå sig ner i närheten av din tomt.

(Är det ändå ryska attackpingviner, är motgiftet Born in The USA på hög volym. Kan även till nöds funka på sjöfåglar och grävlingar, tror jag.)
 
  • Gilla
Emelieantonia och 2 till
  • Laddar…
galento
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Låt eventuella grävlingar vara
Nog lätt att säga om man inte har böket i gräsmattan själv.
 
  • Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
Ser ut som spår av korp och kråka. Dom är duktiga på att riva upp tuvor och krafsa k jorden efter skalbaggar och dyligt
 
galento galento skrev:
Nog lätt att säga om man inte har böket i gräsmattan själv.
Ja, det är ganska lätt för mig att säga, som har varit bonde och fått mina åkrar uppbökade av vildsvin x antal gånger.
 
galento
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, det är ganska lätt för mig att säga, som har varit bonde och fått mina åkrar uppbökade av vildsvin x antal gånger.
Men för oss som bara har gräsmattor som bökas upp är detta ett merarbete som man
vill slippa. Men man har ju sett bilder på vildsvinens härjningar så det måste ju vara en
plåga för bönder och även vanliga fastighetsägare. Kommunens skyddsjägare menar
att grävlingen är ett vanedjur och enda sättet att få bort den från gräsmattan är att skjuta
den.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Gräsmatta? Det där är ingen gräsmatta...
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
galento galento skrev:
Men för oss som bara har gräsmattor som bökas upp är detta ett merarbete som man
vill slippa. Men man har ju sett bilder på vildsvinens härjningar så det måste ju vara en
plåga för bönder och även vanliga fastighetsägare. Kommunens skyddsjägare menar
att grävlingen är ett vanedjur och enda sättet att få bort den från gräsmattan är att skjuta
den.
Både du och TS borde tänka på att det inte är jakttid på grävling nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.